Neponovljivi vokal

JANIS JOPLIN Pola stoljeća od tragične smrti neokrunjene bijele kraljice soul i blues glazbe

Marinko Krmpotić

Foto: Facebook

Foto: Facebook

Tog se dana, a bila je nedjelja, kao i ove godine, Janis trebala pojaviti u losanđeleskom studiju Sunset Sound Recorders kako bi snimila vokale za pjesmu »Buried Alive in the Blues« za njen prvi samostalni album »Pearl«.



Na jučerašnji dan prije punih pola stoljeća, dakle 4. listopada 1970. godine, svijet je munjevito obišla vijest o još jednoj tragičnoj smrti u rock svijetu.


Svega šesnaest dana nakon što je svijet ostao šokiran smrću velikog gitarističkog čarobnjaka Jimija Hendrixa, objavljena je vijest o isto tako tragičnoj smrti Janis Joplin, neokrunjene bijele kraljice soul i blues glazbe, fenomenalne pjevačice koja je snagom i ljepotom svoga glasa pažnju na rock glazbu počela buditi i kod onih koji nisu marili za rock glazbu.


Jednostavno, neponovljivi vokal Janis Joplin opijao je svakoga tko je imalo volio i razumio glazbu, a stihovi njenih pjesama najčešće i nisu bili bitni iz jednostavnog razloga što je glasom Joplinova tako vjerno prenosila emocije da je potpuno jasno bilo o čemu pjeva i kako se osjeća.




Kad je Janis pjevala – moralo se slušati. Nažalost, taj nezemaljski glas utihnuo je 4. listopada 1970. godine.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Janis Joplin (@janisjoplin)



Prokleta nedjelja


Tog se dana, a bila je nedjelja, kao i ove godine, Janis trebala pojaviti u losanđeleskom studiju Sunset Sound Recorders kako bi snimila vokale za pjesmu »Buried Alive in the Blues« za njen prvi samostalni album »Pearl«.


Bila je to posljednja pjesma na kojoj su ona i dečki iz njenog pratećeg sastava Full Tilt Boogie Band radili, pa joj producent Paul Rothchild nije odviše zamjerio što se nije pojavila, ali kako od nje nije cijelog dana bilo ni traga ni glasa, predvečer je nazvao Landmark Motor Hotel u kojem je ona boravila te uspio stupiti u kontakt s Johnom Cookom, menadžerom sastava i njenim prijateljem. Rotchild ga je zamolio da ode do njene sobe i vidi je li sve u redu.


Cook ga je poslušao i krenuo do njene sobe. Kad je ušao, ostao je šokiran jer je ona ležala na podu nedaleko kreveta, a već prvi pogled jasno je davao do znanja da je mrtva.


Umrla je, utvrđeno je to nedugo potom, od predoziranja heroinom, a uz to su u tijelu pronađeni i tragovi alkohola.



Kao i Hendrixu, i njoj je u trenutku smrti bilo tek 27 godina, a kao i pred njim, i pred njom su bile itekakve mogućnosti jer su oboje do tog trenutka već bili velike svjetske rock zvijezde. Nažalost, njen put – put nesretne i brojnim negativnostima pogođene djevojke – kao da je vodio do ovako teškog i tragičnog kraja…


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Janis Joplin (@janisjoplin)



Pepeo razasut nad Pacifikom

Po vlastitoj želji Janis je kremirana, a pepeo njenog tijela razasut je nad Pacifikom. O njenom životu snimljen je niz dokumentarnih filmova, zanimljivo je pogledati i film »Rose« (1979.) utemeljen na njenoj biografiji s Bette Midler u glavnoj ulozi, a jedna od ponajboljih knjiga koja je predstavlja kao osobu nedvojbeno je »S ljubavlju, Janis« koju je napisala njena sestra Laura, a pred nekoliko je godina objavljena i u Hrvatskoj.

Bijeg u Kaliforniju



Janis Lyn Joplin rođena je 19. siječnja 1943. godine u gradiću Port Arthuru u Teksasu i bila je prvo od troje djece bračnog para koji su činili Dorothy Bonita East i Seth Ward Joplin.


U obitelji je voljena i sve je u redu do otprilike desete godine njena života kada počinju poteškoće s prekomjernom težinom i deformacijama kože od čega su joj u kasnijem životu ostali vidljivi ožiljci na licu.


Te fizičke promjene za djevojčicu njene dobi predstavljaju veliko opterećenje, a stvari postaju kudikamo gore kad kreće u srednju školu u kojoj, po američkim navadama, moraš biti lijep, a ako to slučajno nisi, slijede uvrede i ponižavanja.


Zato je Janis kao mlada tinejdžerka prečesto slušala kako je nazivaju čudakinjom, svinjom ili bogaljem. Odrastanje u takvoj sredini nije bilo nimalo ugodno pa sanja o bijegu u Kaliforniju koja je za nju simbol slobodnog načina života.


Da bi zaradila novce za put i boravak, već 1960. godine počinje pjevati po barovima Austina i Houstona te 1963. godine zaista i odlazi u smjeru San Francisca.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Janis Joplin (@janisjoplin)



Instantni uspjeh


No, o životu sanjati je jedno, a živjeti ga je potpuno drugo pa se tako mlada Janis za svog prvog boravka na Zlatnoj obali susreće s previše problema zbog kojih se prvi put u životu ozbiljnije predaje alkoholu i drogi i to u tolikoj mjeri da joj 1964. godine prijatelji iz San Francisca kupuju kartu za povratak i tjeraju je kući ne bi li je na taj način spasili.


»Terapija« je uspješna jer Janis u Port Arthuru dolazi k sebi, ali već 1965. godine odlučuje opet krenuti prema Kaliforniji, ovog puta zbog poziva menadžera Cheta Helmsa koji joj je ponudio mjesto pjevačice u grupi Big Brother and Holding Company. Ovog je puta odluka dobra i Janis će napokon ostvariti ono o čemu je sanjala i zbog čega je željela pobjeći iz Port Arthura – postat će vrhunska rock pjevačica.



Već na prvim nastupima dečkima iz benda postaje jasno da su dobili nebrušeni dragulj zlata s kojim treba raditi i uspjeh će doći. Koncert za koncertom i vijest o novoj pjevačici iznimnih sposobnosti se širi, a diskografska potvrda uspjeha događa se 1967. godine kad je objavljen album »Big Brother and Holding Company«.


Još bolje sljedeće godine prolazi još bolji album »Cheap Trills« (1968.) koji dolazi do prvog mjesta Billboardove ljestvice i ostaje tu punih osam tjedana potvrdivši Janis kao u tom trenutku nedvojbeno vodeću rock pjevačicu svoje generacije. Njena kvaliteta nadilazi okvire skupine Big Brother pa ona uskoro osniva vlastiti prateći sastav – Kozmic Blues Band s kojim 1969. godine snima soulom obojen album »I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again, Mama!«.


Potom osniva novu grupu – Full Tillt Boogie Band – s čijim članovima započinje snimanje nove ploče, svog prvog samostalnog albuma koji će dobiti ime po njenom nadimku, a to je Pearl – biser. Nažalost, kraj snimanja tog divnog albuma Janis Joplin nije dočekala.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Janis Joplin (@janisjoplin)



«Cry Baby«


Kad se danas, pola stoljeća nakon njene smrti, procjenjuje sve što je ostavila iza sebe u svijetu glazbe, onda je jasno da je riječ o jednoj od najboljih pjevačica suvremene glazbe općenito.


Snaga, modaliteti i ekspresivnost njenoga glasa iznimni su po svim kriterijima, a posebno je oduševljavala njena sposobnosti da bojom i snagom glasa slušatelju prenese najrazličitije vrste emocija. Janis je, vidi se to dobro iz video i filmskih zapisa s njenih koncerata, u svaku pjesmu ulazila sto posto i nije toliko marila za to kakvim će je glasom otpjevati, već koliko će uspješnije prenijeti emocije o kojima pjeva.


Divan je primjer za to njena obrada poznate pjesme »Cry Baby« koja je objavljena baš na albumu »Pearl«. Zahvaljujući maestralnoj izvedbi Joplinove, ta je pjesma iako su je ranije izvodili mnogi drugi autori, tek u njenoj verziji postala svjetski hit.


Tajna je, naravno, u njenom neponovljivom glasu koji je u ovoj pjesmi nudio sve one osjećaje koje žena proživljava pri povratku muškarca kojeg voli, ali koji tu njenu ljubav ne cijeni dovoljno i (prečesto) traži zagrljaj drugih žena. Emociju povrijeđene, ali i dalje zaljubljene žene Janis je u ovoj pjesmi prenijela na niz različitih načina – šapatom, molitvom, krikom, urlikom, plačem, stenjanjem…


Ali sve djeluje tako vjerno i jako da nadilazi – riječi. Baš je stoga iznimna šteta što je suludi »sex & drugs & rock and roll« ritam njenog doba za žrtvu uzeo i nju.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Janis Joplin (@janisjoplin)



 


Inspiracija za »Me and Bobby McGee«

Iako po klasičnim kanonima ljepote Janis Joplin nije mogla biti svrstana u »gornji dom« tih odredbi, za života je imala niz zanimljivih veza s poznatim pjevačima koji su ostajali oduševljeni njenim duhom i emocijama.


Jedan od njih je veliki country kantautor Kris Kristofferson koji je baš njoj posvetio prekrasnu baladu »Me and Bobby McGee«. Iako je Kristofferson uvijek tvrdio kako su ga za tu pjesmu nadahnuli filmovi ceste, nedvojbeno je da u pjesmi oslikan lik djevojke Bobby McGee (svira usnu harmoniku, nekonvencionalnog je ponašanja, voli putovanje…) nosi puno elemenata same Janis, a isto je tako činjenica da su ona i Kris, za nekoliko mjeseci zajedničkog života, voljeli lutati Amerikom upravo onako kako to radi par iz te pjesme.

Cohenova glazbena posveta

Kratke ljubavne veze Janis je ostvarila i s protestnim pjevačem Countryjem Joeom McDonaldom te tada mladim Leonardom Cohenom koji joj je, kao i Kristofferson, posvetio jednu pjesmu. Riječ je o skladbi »Chelsea Hotel 2« u kojoj uz opis ljubavnog doživljaja Cohen nudi i njen komentar na činjenicu da ni on ni ona nisu lijepi kako to show business zahtijeva: »Ne brini se, mi smo ružni, ali imamo glazbu!« kaže Janis!

Pjesma velikog društvenog i političkog značaja

Posljednja pjesma koju je Janis snimila čuvena je a cappella minijatura »Mercedes Benz«. U toj, kako ju je sama pomalo ironično nazvala, »pjesmi velikog društvenog i političkog značaja«, poigrava se svijetom potrošačkog društva moleći Boga da joj kupi Mercedes Benz jer svi njeni prijatelji voze Porsche.


Potom nastavlja ironiziranje pa moli Boga da joj kupi i »noć nad gradom«, odnosno, ako baš ništa drugo, onda da »bar plati sljedeću rundu«. Ovu danas kultnu pjesmu Janis je snimila 1. listopada 1970. godine, tri dana prije smrti, a završetak te pjesme pomalo je proročanski jer Janis kad otpjeva kaže – »To je to«.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Janis Joplin (@janisjoplin)