Dovitljivo i mudro

Ovogodišnji riječki Jazz Time bio je jedan nezaboravan glazbeni tulum

Davor Hrvoj

Glazba je omogućila ljudima da barem na nekoliko sati zaborave na nedaće, da se opuste i osjete novu nadu, nadu koju pruža umjetnost. Pokazalo se da je Rijeka rasadnik sjajnih gitarista



Dovitljivo i mudro, Damjan Grbac – GIS glazbena produkcija – osmislio je manifestaciju koja je pomirila sve zahtjeve, uvjete, želje, potrebe, preporuke za održavanje ovogodišnjeg Jazz Timea Rijeka i jazz koncerata u sklopu programa Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture.


Jazz Time, koji se gotovo tri desetljeća održavao tijekom studenoga, premjestio je na početak rujna i pridružio mu manifestaciju European Jazz Days koju je osmislio za program EPK-a.


Osim toga, pozornicu je smjestio na otvorenom prostoru, ispred bivšeg Exportdrva na Delti, uz poštivanje epidemioloških mjera kao što su mjerenje temperature, nošenje maski, razmak između prisutnih u publici i izvođača na pozornici, upisivanje prisutnih s njihovim podacima i dezinfekcijom ruku.




Sukladno preporukama program je sastavljen od riječkoj publici dobro poznatih hrvatskih, uglavnom riječkih ili glazbenika koji su na neki način vezani uz taj grad, čak i u dijelu koji je deklariran kao europski.


Foto galerija: Jazz Time i European Jazz Days Rijeka 2020 Foto: Davor Hrvoj


Naime, zbog nepovoljnih pandemijskih uvjeta nisu do kraja realizirani planirani projekti u kojima su se trebale ostvariti suradnje hrvatskih s europskim glazbenicima, iako neki od izvedenih programa sadrže poveznice s europskom scenom.


No, osim što se jazz prilagodio novim životnim uvjetima, nije izostala niti njegova prkosna strana. Naime, glazba je pokazala zube virusu, omogućila je ljudima da barem na nekoliko sati zaborave na nedaće, da se opuste i osjete novu nadu, nadu koju pruža umjetnost.


Manifestacija je održana od 2. do 5. rujna, prva dva dana kao European Jazz Days, a sljedeća dva kao Jazz Time Rijeka. Svaki dan nastupila su tri sastava. Publika je istodobno mogla razgledati četiri multimedijalne izložbe (»Histerične mašine«, »Usijano More«, »Terra Effluviens« i »Fiume Fantastika«) i jednu instalaciju (»Oblomo: zaposlen lijenošću«), postavljene kao dio programa EPK-a u bivšoj hali Exportdrva, popularno nazvanoj Export.


European Jazz Days prvi dan


Festival je svojim nastupom otvorio Spart Jazz Quintet. Na ovom koncertu uz legendarnog gitarista Spartaca Črnjarića nastupili su pjevačica Majda Marenčić, saksofonist Franjo Črnjarić, kontrabasist Damjan Grbac i bubnjar Tonči Grabušić. Izbor skladbi savršeno pristaje uz glazbenu filozofiju sastava.


Naime, njihove su izvedbe nježne, nepretenciozne, prirodne, u skladu s karakterom glazbenika iz benda, posebice Majde te Spartaca koji je napisao glazbu za sve skladbe što su ih izveli na ovom koncertu. Osim toga, on je napisao tekstove za većinu njih, dok su Majda i Astrid Kuljanić autorice tekstova, svaka za jednu.



Potpuno drukčiju energiju isporučio je Jed Becker’s Group. Bila je to od samog početka bespoštedna blues-rock paljevina. Na pozornici su ostali stalni članovi benda: Grabušić i Grbac, a pridružio se vođa benda, pjevač i gitarist Emir Grozdanić.


Grupi se u novije vrijeme priključuje gitarist Elvis Stanić. Upravo je ta suradnja dobitna formula. Naime, svojim energičnim, maštovitim i uvjerljivim solima Stanić donosi dodatnu vrijednost u izvedbe, ali i motivira kolege na bolju svirku.


Podsjetili su na hitove koje su proslavili slavni glazbenici: J.J. Cale, Joe Cocker, Allman Brothers Band, BB King, Eric Clapton, Fats Domino i Albert King, a izveli su i dvije Grozdanićeve skladbe. Čista uživancija za blues-rock »nostalgičare«.


Alba & Leo su ona spomenuta poveznica s Europom. Naime, pjevačica Alba Nacinovich i gitarist Leo Škec živjeli su u Londonu gdje je u potpunosti osmišljena glazba kojom su se predstavili na ovom koncertu.


Foto Davor Hrvoj


Oni uživaju u svojoj nepredvidljivosti, ekstravagantnosti, eksperimentiranju s jazzom, folkom, etnom, suvremenom improviziranom glazbom – sve se to prožima u njihovoj glazbi – ali njihovi pravi aduti su samosvojnost, improvizacija, spontanost i međuigre.


Zato ne čudi što su, kao jednu od dviju obrada, odabrali skladbu »Preto e Branco« portugalske pjevačice Marie Joao koja je poznata kao osebujna improvizatorica. Alba je autorica tekstova i glazbe koja je prilagođena spomenutim principima, uključujući korištenje elektroničkih efekata i loopova, dok je Leo preuzeo ulogu aranžera, iako oni, zapravo, glazbu razvijaju zajedno.


European Jazz Days drugi dan


GIIPUJA – glazba Istre i Primorja u jazz aranžmanima – je sastav kontrabasista Damjana Grpca. Uz njega članovi su bubnjar Tonči Grabušić, violinist i sopilaš Marko First i bas klarinetist Aldo Foško.


Njihov novi projekt donosi obrade tradicijskih skladbi koje je prikupio i dokumentirao Ivan Matetić Ronjgov, ali i neke njegove. Ovom prigodom izvodili su samo obrade tradicijskih. Fascinantan je to spoj baštine ovog kraja i suvremenog jazz izraza.


Njihova je glazba idealan kulturni iskaz koji s ponosom može predstavljati hrvatsku kulturu izvan granica naše zemlje, ne samo zbog principa spajanja spomenutih idioma nego i izvrsnosti koja je iz koncerta u koncert na sve višoj razini. Rijeka je već godinama rasadnik sjajnih jazz gitarista.


Pozivnicu za nastup ove je godine dobio mladi Zvonimir Radišić. Uz podršku iskusnijih kolega: kontrabasista Henryja Radanovića i sveprisutnog Grabušića, Radišić se predstavio zrelim glazbenikom, vještim gitaristom, improvizatorom koji se najbolje osjeća svirajući mainstream jazz pristupom.


Foto Davor Hrvoj


To je pokazao svojim gitarizmom, ali i izborom skladbi, uglavnom autora koji su i sami vrhunski instrumentalisti: saksofonista Bennyja Golsona i Johna Coltranea, trubača Freddieja Hubbarda, pijanista Horacea Silvera, ali i gitarista Wesa Montgomeryja i Petera Bernsteina. No, pokazao je da ima što reći i kao autor odsviravši vlastite skladbe »The Hotchin Moment« i »Orange Wibe«.


Završni koncert festivala European Jazz Days održao je Love Runners Band, od milja zvan »Lovranersi«. Oni su svestrani glazbenici: pjevačica Jelena Đorđević, gitarist Leo Škec, saksofonist Franjo Črnjarić i udaraljkaš Vanja Vitezić, a njihov se pristup zasniva na stilskoj širini.


U svojim izvedbama objedinjuju jazz, blues, latino, folk… Tako je bilo i na ovom, neobičnom koncertu. Neobičnom zato što je nestalo električne energije. Tmina i muk! Uzdah iznenađenja na pozonici i u publici!


No, šok je pretvoren u prednost. Sjeli su na rub bine i nastavili bez razglasa. Bio je to nezaboravan jazz tulum; intimna, nepretenciozna svirka, ali uz visoko profesionalni odnos. Iako su se našli u neuobičajenoj situaciji i doimali se kao da izvedbama pristupaju posve nonšalatno, glazbenici su, pažljivo osluškujući jedni druge, uspostavili primjerenu dinamiku i zvukovnu usklađenost.


Problem je bio jedino u tome što se nisu mogli riješiti raspamećene publike koja je skandirala za dodatke i nije se mogla pomiriti s činjenicom da koncert jednom ipak mora završiti.


Jazz Time: Groove koji pokreće


B’s FUNstallation trubača i krilničara Zvonimira Bajevića treće je večeri svojim nastupom otvorio Jazz Time Rijeka, jedan od najdugovječnijih jazz festivala u Hrvatskoj. Uz vođu u sekstetu sviraju tenor saksofonist Mario Bočić, klavijaturist i trombonist Luka Žužić, gitarist Davor Doležal, kontrabasist i bas gitarist Goran Rukavina i bubnjar Borko Rupena.



Radi se o sjajnim instrumentalistima koji imaju iskustvo sviranja u raznim situacijama, što se osjetilo i na ovom koncertu, posebice u solima. Izvodili su skladbe članova sastava što su ih snimili za albume »Sixto« i »Blue Line«, među ostalima i Bajevićevu baladu »Those Old Days« koju je autor posvetio legendarnom trubaču i pjevaču Ladislavu Fidriju.


U programu »Organic Intelligence« orguljaš Joe Kaplowitz je nastupio uz gitarista Elvisa Penavu i bubnjara Marka Lazarića. Izvodili su Kaplowitzove skladbe što su ih s Jazz orkestrom HRT-a (sva trojica su članovi ritam sekcije tog big banda) snimili za istoimeni album.


Od prve sekunde pokrenuli su publiku feelingaškim izvedbama prožetim bluesom, po uzoru na orguljaška jazz trija iz 1950-ih i 1960-ih. Na njihov groove nitko nije mogao ostati miran, a Kaplowitz je u nekoliko skladbi dodatno zakuhao atmosferu odvaživši se na pjevanje.


Marko Ramljak Band izvodio je fusion s uplivom folk glazbe, pristup koji električni violinist Ramljak godinama razvija s istim prijateljima: klavijaturistom Maasejom Kovačevićem, bas gitaristom Vedranom Ružićem i bubnjarom Branimirom Gazdikom.


Predano i s razumijevanjem izvodili su njegove skladbe što odaju maštovitog autora koji je stvorio vlastiti, osebujan glazbeni svijet. Osim zanimljivim razvijanjem izvedbi i sjajnim solima, glazbenici su oduševili međuigrama. Inače visokoenergetski sastav, ovom je prigodom ponudio više lirskih skladbi.


Sound of Silence


Izvedbama novijih autorskih skladbi predstavio se i trubač Robert Mikuljan. Svirao ih je uz svoj kvintet u kojem mu se pridružuju sopran, alt i tenor saksofonist Denis Razz, klavijaturist Aldo Foško, kontrabasist Bojan Skočilić i bubnjar Adriano Bernobić.


Prašili su u maniri postbopa, ali u suvremenim aranžmanima. Upravo su maštovito osmišljeni aranžmani to što njihovu glazbu čini intrigantnom – elegantni, gipki, s primjerenom dinamikom, nadahnutim spojem sola i interakcija te zanimljivim zvukom koji oblikuje električni klavir.


Foto Davor Hrvoj


Glazbenici mlađeg naraštaja: gitarist Filip Pavić i kontrabasist Hrvoje Kralj nastupili su uz našeg kultnog bubnjara Krunu Levačića. Izvodili su vlastite skladbe, ali i obrade standarda, ne nužno iz džezističkog vokabulara.


Naime, svirali su i Ennija Morriconea i Hermeta Pascoala. Tijekom cijelog koncerta zadržali su se u baladnom ugođaju svirajući nježno, profinjeno, mekano, na trenutke blisko estetici komorne glazbe. U taj koncept sjajno se uklopila džezistička obrada skladbe »The Sound of Silence« Paula Simona, kao simboličan iskaz njihova glazbenog svjetonazora.


Festival je svojim nastupom zaključio Sterptet – kvintet u kojem uz vođu, trubača Branka Sterpina, sviraju alt saksofonist Luka Vrbanec, klavirist Carlos Fagin, kontrabasist Nenad Mirt i bubnjar Sebastian Stell.


Ako za nekoga možemo reći: »tiha voda brijege dere«, tada je to Sterpin – samozatajan, ali vrijedan i učinkovit, posebice važan za odgoj mladog naraštaja istarskih džezista koje okuplja u Big Bandu Pula i JazzIstra Orchestra.


Te je vrline ispoljio i na ovom koncertu predstavivši se sjajnim solistom, ali i vođom benda koji drži do zdrave jazz tradicije i ukazuje na vrijednost jazz standarda, a ne ustručava se odsvirati vlastitu skladbu. Vidimo se dogodine na proslavi tridesetog izdanja Jazz Timea Rijeka!