Festival dokumentarnog filma

ZagrebDox: Traume, korupcija, zločin u regionalnoj konkurenciji

Hina

ilustracija: ZagrebDox

ilustracija: ZagrebDox

U programu The Best of the Rest ističe se film "Građanin K" oskarovca Alexa Gibneyja, ovogodišnji dobitnik ZagrebDoxove Nagrade Mojoj generaciji koju dodjeljuje direktor festivala Nenad Puhovski.



ZAGREB – Program regionalne konkurencije ovogodišnjeg ZagrebDoxa, koji će se održati od 4. do 11. listopada u Kinu SC i Teatru &TD, donosi dokumentarce na temu sjećanja, ratnih trauma, korupcije, zločina i kazne, migracija te posljedica opresivnih institucija na živote pojedinaca.


Uz niz domaćih naslova, u ovoj se kategoriji za Veliki pečat natječu i naslovi iz Austrije, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Makedonije, Rumunjske i Slovenije, najavili su organizatori.


Na festival se vraća bosanskohercegovačka redateljica Jasmila Žbanić filmom “U zraku”, naoko autobiografskim, intimnim ostvarenjem o sekundarnim žrtvama rata.




“Dramatična ispovijest redateljičina supruga Damira, kojeg je upoznala u skloništu za vrijeme opsade Sarajeva, o njegovu strahu od letenja avionom često skreće u duhovite epizode, no pritom dubinski ocrtava psihološke posljedice proživljenog iskustva ratne traume”, napominje se.


Eurofija postojanja


Temom sjećanja, ratne traume te preplitanja prošlosti i sadašnjosti bavi se i nagrađivano mađarsko ostvarenje “Euforija postojanja” Réke Szabó, dobitnik Grand Prix festivala u Locarnu, nagrade publike na festivalu u Münchenu DOK.fest te priznanja za najbolji dokumentarac o ljudskim pravima na Sarajevo Film Festivalu.


Film prati tromjesečni proces rada na plesnoj predstavi o životu Évi Fahidi, starice koja je kao dvadesetogodišnja djevojka preživjela zatočeništvo u logoru Auschwitzu, gdje je izgubila čitavu obitelj.


Smješten u zabačeno mjesto u podnožju austrijskih Alpa film “Kretnje obližnje planine”, laureat festivala Cinéma du Réel, donosi priču o nigerijskom migrantu koji popravlja automobile dok se oko njega i dalje vrti žrvanj rudarske industrije.


Ekonomske migracije, ali u suprotnom smjeru – iz samog europskog srca u jugoistočnu Europu, tema su filma “Bugarski san” Srđana Šarenca, bosanskohercegovačkog dokumentarista čiji je film Dvije škole prikazan na ZagrebDoxu 2017. U središtu je njemačka umirovljenice koja ne može ostvariti komforan život u rodnoj državi pa odlazi u Bugarsku.


Zauzdane oluje


Rumunjsko-njemački redatelj Alexander Nanau u filmu “Colectiv” kroz priču o požaru u bukureštanskom noćnom klubu koji je odnio mnoge žrtve daje beskompromisan uvid u dosege i važnost istraživačkog novinarstva na primjeru razotkrivanja korupcije u rumunjskom zdravstvenom sustavu.


Dokumentarac je prikazan na festivalima poput Sundancea, TIFF-a i IDFA-e, a osvojio je nagrade na DocAviv Film Festivalu, međunarodnim filmskim festivalima u Sofiji, Tromsu i La Roche-sur-Yonu.


Vanja Dimitrova i Natasha Dimitrievska u filmu “Zauzdane oluje” ulaze u živote zatvorenica popravnog zatvora i pacijenata psihijatrijske bolnice, propitujući ukoliko su ti ljudi pravu slobodu osjetili tek kada su ih zatvorili, što će se dogoditi jednom kada napuste te ustanove.


Drugačiji pogled na talijansku mafiju, donosi dokumentarac “Kći Camorre” Siniše Gačića, u čijem je fokusu bivša pripadnica zloglasne organizacije Camorra koja se, nakon 24 godine provedene u zatvoru, obračunava s izazovima svakodnevnog života.


Građanin K


U programu The Best of the Rest ističe se film “Građanin K” oskarovca Alexa Gibneyja, ovogodišnji dobitnik ZagrebDoxove Nagrade Mojoj generaciji koju dodjeljuje direktor festivala Nenad Puhovski.


Protagonist filma je Mihail Hodorkovski, nekadašnji oligarh, a danas politički disident, koji je bogatstvo stekao u turbulentnoj fazi rastakanja Sovjetskog Saveza, no nakon što je istupio protiv Vladimira Putina i optužio ruski režim za korupciju, uhićen je i ostao bez bogatstva.


“Građanin K nije samo priča o Hodorkovskom, već i o kompleksnim odnosima između ruske oligarhije i vlade, kao i efektima tog odnosa na demokratski sustav”, ističe se u najavi.


Američka redateljica Penny Lane u provokativnom, ali duhovitom filmu “U slavu Sotone?” ulazi u pozadinu sve popularnijeg kontroverznog religijskog pokreta, dok o kontroverzama moćne, ali neregulirane industrije bazirane na umjetnoj inteligenciji progovara politički triler “iHuman” norveške redateljice Tonje Hessen Schei.