Korejski redatelj

„Parazit“ (opet) dominirao, ali čini se da njegov redatelj Bong Joo–ho nije prorok u vlastitom selu

Portal Novi list

Scena iz filma "Parazit"

Scena iz filma "Parazit"

„Parazit“ je kad se zagrebe ispod površine zlokoban i subverzivan poput Orwellove „1984-e“ i istovremeno beskrajno zabavan.



Ono što nikad nije uspjelo Kurosawi, Felliniju ili Bergmanu ove je godine uspjelo Bong Joo–hou, korwjskom redatelju koji se svojim „Parazitom“ ispisao novu stranicu povijesti. Ne samo da je njegov film postao prvi strani film koji je dobio Oscara u glavnoj kategoriji za najbolji film, već je Joo-ho postao tek drugim redateljem u povijesti koji je osvojio drugi najprestižniji Oscar, onaj za režiju.


Dvije godine prije njega uspjelo je to Alfonsu Cuaronu za meksički art-film „Roma“, ali za razliku od Koreanca, Cuaron je već dugo dio holivudskog establišmenta. Veliki projekti filmskih studija kao Harry Potter ili „Gravitacija“ ne daju se u ruke anonimcima i autsajderima.


„Parazit“ je osvojio svijet, filmsku publiku i stručnu javnost (uzeo je i „Zlatnu palmu“ u Cannesu), rekli bismo zasluženo, jer ta eksplozivna drama na vrlo inteligentan i rijetko viđen način spaja dubokoumne socijalne asocijacije i povezane karakterne ljudske devijacije sa atraktivnom zabavom. Baš tako, „Parazit“ je kad se zagrebe ispod površine zlokoban i subverzivan poput Orwellove „1984-e“ i istovremeno beskrajno zabavan.




Ali, nitko nije prorok u vlastitome selu pa očito nije ni Bong Joo-hu. Jučer je njegov „Parazit“ testiran i na dalekoistočnom pandanu Oscara, Azijskim filmskim nagradama koja se dodjeljuje od 2007. godine. U 16 kategorija vezanim isključivo uz igrane filmove, „Parazit“ je ponovio uspjeh s dodjele Oscara s četiri nagrade. Ali, uz jednu veliku razliku.


Za razliku od američke Akademije, azijski žiri misli da postoji bolje režirani film od „Parazita“. Bong Joo-ho izgubio je od Wanga Xiaoshuaia, kineskog redatelja koji potpisuje „So Long My Son“, dirljivu obiteljsku sagu o paru iz provincije koji u nesretnom slučaju izgubi dijete, pa da zakopa ružna sjećanja, odlazi u veliki grad gdje neće pronaći sreću.


Očito je da vitalna azijska filmska produkcija uvijek ima što ponuditi anglocentrično nastrojenoj i usmjeravanoj filmskoj publici na Zapadu, samo što to teško dopire do nas.


Prenosimo stoga dobitnike s jučerašnje dodjele azijskih Oscara, kao mali vodič filmoljupcima na što bi bilo uputno obratiti pažnju iz recentne dalekoistočne filmske produkcije.


Najbolji film: Parasite (Južna Koreja)


Najbolja režija: Wang Xiaoshuai za „So Long, My Son“ (Kina)


Najbolji mladi režiser: Hikari za „37 Seconds“ (Japan)


Najbolji glumac: Lee Byung-hun „The Man Standing Next“ (Južna Koreja)


Najbolja glumica: Zhou Dongyu „Better Days“ (Hong Kong, Kina)


Najbolji sporedni glumac: Ryo Kase „To the Ends of the Earth“ (Japan, Uzbekistan, Qatar)


Najbolja sporedna glumica: Samantha Ko „A Sun“ (Tajvan)


Najbolji mladi glumac: Jackson Yee „Better Days“ (Hong Kong, Kina)


Najbolji scenarij: Bong Joon-ho i Han Jin-won „Parazit“ (Južna Koreja)