FILMSKI FESTIVAL

Najviše pažnje u Cannesu očekivano privlači Johnny Depp: ‘Nemam više potreba za Hollywoodom”

Stjepan Hundić

Reuters

Reuters

Film ostavlja dojam lijepo upakirane slikovnice za odrasle, ušminkanog uprizorenja života na kraljevskom dvoru i u luksuznim versajskim odajama. Između Deppa i Maiwenn vrlo je malo kemije



CANNES – Najveću pozornost 76. Cannesa (za sada) očekivano je privukao Johnny Depp, koji je nakon »suđenja desetljeća« na azurnoj obali dočekan s beaucoup d’amour. Doduše, (neko) Udruženje francuskih feministica dijelilo je protestne letke tijekom svečanog otvaranja festivala, »upozoravajući« kako je »pogrešno kad s crvenog tepiha najprestižnijeg filmskog festivala u svijetu nasmiješeno maše obiteljski nasilnik«. Okupljene mase obožavatelja nisu dijelile isto mišljenje dok se njihov idol s njima fotkao i potpisivao autograme, baš kao ni publika koja je nakon završetka filma otvaranja »Jeanne du Barry« Deppa počastila sedmominutnim ovacijama u dvorani Grand Theatre Lumiere. I kanski šef Thierry Fremaux bio je vrlo jasan: »Ja sam legalist, da je ishod bio drukčiji, ne bismo sad o tome razgovarali. Uopće nisam obraćao pozornost na medijski cirkus oko suđenja«.


Francuska povijesna drama


U francuskoj povijesnoj drami »Jeanne du Barry« Depp tumači kralja Luja XV., a njegovu (ne)slavnu kurtizanu iz nižih slojeva društva redateljica filma Maiwenn. Deppov francuski je besprijekoran, što i ne čudi znamo li da je dugi niz godina živio u Francuskoj u braku s Vanessom Paradis, no film je samo jedna lijepa bombonijera s ne baš previše slasnim punjenjem. Vizualno spektakularan – snimljen na 35-milimetarskoj vrpci, kostimografski raskošan i zanatski ispeglan – film ostavlja dojam lijepo upakirane slikovnice za odrasle, ušminkanog uprizorenja života na kraljevskom dvoru i u luksuznim versajskim odajama. Između Deppa i Maiwenn vrlo je malo kemije, baš kao i životnosti u sporednim likovima, no raskošni vizualni spektakl za široke mase iz domaće filmske radionice s Deppom kao glavnim adutom za organizatore se pokazao kao idealan izbor za otvaranje festivala.


»Nemam više potrebe za Hollywoodom«, izjavio je Depp na konferenciji za novinare odgovarajući na pitanje o vlastitom cancel culture iskustvu koje je doživio nakon optužbi za obiteljsko nasilje te dodao: »Nije ugodno kad vas otjeraju sa snimanja i oduzimaju vam uloge zbog optužbi bez ikakvih dokaza. Možda su neki ljudi prestali zvati i zbog straha od stvorene atmosfere, ne znam, ali znam da više ne osjećam bojkot Hollywooda jer ne razmišljam o Hollywoodu. Neobično mi je čuti i čitati o svom povratku jer ja nisam nikada i nikamo otišao.«


Legenda Michael Douglas




Pored Deppa glavna zvijezda na otvaranju bila je holivudska legenda Michael Douglas, kojoj je Uma Thurman predala Zlatnu palmu za doprinos svjetskoj kinematografiji i karijeri koja traje punih pedeset i pet godina tijekom kojih se ovaj vitalni 78-godišnjak proslavio filmovima »Kineski sindrom«, »Sirove strasti«, »Wall Street«, »Fatalna privlačnost«, »Pad«, »Lov na zeleni dijamant«, »Traffic«, »Crna kiša« i mnogim drugim.


»I dalje se čudim kako mi je uspjelo svih ovih desetljeća imati karijeru, za to najviše mogu zahvaliti Karlu Maldenu, s kojim sam 1970-ih snimio 100-ak epizoda serije »Ulice San Francisca«, što mi je otvorilo vrata Hollywooda, i posebno svom ocu Kirku, koji mi je bio uzor i učitelj. Za javnost on je bio zvijezda i velikan, za mene on je bio moj tata.« Douglas je zajedno s francuskom glumačkom ikonom Catherine Deneuve, čije se lice nalazi na službenom plakatu 76. Cannesa, proglasio festival otvorenim.


Queer vestern


Opća pomama vladala je za ulaznicama za 30-minutni queer vestern »Strange Way of Life«, koji potpisuje španjolska redateljska zvijezda Pedro Almodovar. Film je imao samo jednu projekciju, pa je nastao potpuni kaos pri ulazu u dvoranu, zbog čega je film kasnio četrdeset i pet minuta. Almodovarov drugi film na engleskom, nakon (također) kratkog uratka »Human Voice« s Tildom Swinton, kaubojskom gej romansom podsjetit će na »Planinu Brokeback« Anga Leeja (navodno je prvo Almodovaru bila ponuđena režija) i na friškiji »Šape pasje« Jane Campion. U Almodovarovoj wild west queer love story ljubavnike uvjerljivo tumače Ethan Hawke i Pedro Pascal, doduše film je nezahvalno tako jednodimenzionalno etiketirati jer, iako gej ljubavi ne nedostaje, »Strange Way of Life« po mnogočemu je old fashion vestern prepoznatljive ikonografije, s poštenim šerifom, potjerom za ubojicom, pištoljima, puškama i pucnjavom. Dramu osigurava sapunski zaplet (šerif progoni sina svog bivšeg ljubavnika zbog ubojstva supruge njegova brata), a znamo li da je film naručio i financirao Saint Laurent, jasno je da je riječ o (prije svega) dobro osmišljenoj promociji slavnoga brenda i njihova kreativnog direktora Anthonyja Vaccarella.


Tako sporedne uloge tumače muški modeli, Pedro Pascal nosi urbanu jarko zelenu traper-jaknu kakvu nikada niste vidjeli u američkim vesternima, a svaki je kostimirani detalj pažljivo osmišljen sve do kadra savršeno složenog šerifova donjeg rublja u ladici. No kako je to Pedro Almodovar, čiji su filmovi primjeri vizualne poetike bogatog kolorita i savršeno dizajniranih kadrova, sve to drži vodu pa svjesno ignoriramo činjenicu kako smo upravo odgledali veličanstvenu reklamu modnog brenda.


Drama »Kaibutsu«


Od ostalih naslova u prva dva dana programa pozornost je privukla drama »Kaibutsu« (»Monster«), koju potpisuje proslavljeni japanski filmaš Hirokazu Kore-eda i dobitnik Zlatne palme za »Kradljivce« 2018. godine. Rašomonska drama o zlostavljanju u učeničkim klupama, prvim prijateljstvima, nagriženim obiteljima i nepredvidljivim životnim putevima, teme koje japanskog autora i inače opsjedaju, manje je uvjerljiva od nekih prethodnih Kore-edinih filmova kao što su spomenuti »Kradljivci« i korejski »Broker« prikazan na prošlogodišnjem Cannesu. Iako sjajno režiran, glumački (posebno dječjih protagonista) moćan i narativno uvjerljiv, ostavlja dojam nedorečenosti i manjka dramske dubine. Ipak i takav sudržani Kore-eda isporučuje dobar film koji se gleda s pozornošću i emocionalnom involviranošću.