Nova trilogija

Najnoviji, ali ne i najmoderniji Batman: Film Matta Reevesa stigao i u Art-kino Croatia

Katarina Bošnjak

Foto Reuters

Foto Reuters

Iako je ovo najnoviji Batman, to ne znači nužno i da je najmoderniji jer se Reeves možda, od svih Batman-filmova 21. stoljeća, stilski najviše približio Burtonovim.



Priča o njegovom liku započela je pojavom u detektivskom stripu još davne 1939. godine, a do danas je o njemu snimljeno više od 15 filmova – on je Batman. Još 2017., kada je Ben Affleck radio na portretu Batmana, najavljeno je da će ovaj poznati filmski serijal dobiti još jednu trilogiju, a prvi dio, »The Batman«, u četvrtak 3. ožujka premijerno je stigao u kina širom svijeta, kao i u riječki Cinestar te Art-kino.


Kada je 2019. potvrđeno da će ulogu Batmana ipak tumačiti Robert Pattinson, mišljenja su bila podijeljena, no bez obzira na to što je imao neslavan početak karijere, glumac je u zadnjih nekoliko godina postao izrazito cijenjen, posebice zbog uloga u filmovima »The Lighthouse« i »Tenet«.


U režiji Matta Reevesa, redatelja novijih »Planeta majmuna« i trilogije »Cloverfield«, novi film o Batmanu na ekrane je vratio neke od već poznatih negativaca i antijunaka, ali i prikazao one manje poznate o kojima se ne govori često.




Od poznatih i očekivanih tu je Žena mačka (Catwoman), koju glumi Zoe Kravitz te Pingvin kojeg tumači Colin Farrell, što je izuzetno teško za povjerovati s obzirom na to da je našminkan do neprepoznatljivosti, ali ulogu je svakako genijalno odradio. Prisjetimo se, oba ova negativca, to jest antijunaka, zajedno su predstavljena 1992. u »Batman se vraća« Tima Burtona.


Najsličnije detektivskoj priči


Moglo bi se reći da je jedan od glavnih fokusa novog Batman-filma lik Riddlera, skoro pa novitet u filmskom serijalu, kako se njegov lik prethodno pojavljivao jedino u »Batman zauvijek« iz 1995. koji rijetko tko shvaća kao ozbiljan film. Tada je Riddlera na svojstven način tumačio Jim Carrey, a sada je to Paul Dano.



Prema originalnoj priči iz detektivskih stripova, Riddler je jedan od najtrajnijih Batmanovih neprijatelja, a u novome filmu njihov odnos tek započinje. Ono u čemu se ovaj Batman razlikuje od svih prijašnjih, jest upravo činjenica da je radnja filma najsličnija detektivskoj priči, dok se u primjerice trilogiji Christophera Nolana više gradio portret samog Batmana, kao i Brucea Waynea, do granice stvaranja imaginarnog kulta ličnosti kod obožavatelja.


Skoro pa svi detalji radnje prilagođeni su današnjem vremenu, što bi značilo da su stariji filmovi dobro nagađali tehnologiju budućnosti. Negativci se javljaju preko videopoziva, Batman ima leće s tehnologijom za identifikaciju lica, a kako su »true crime« priče dosegnule vrhunac svoje popularnosti, tako i ovaj film vuče na jednu od njih, osim što zločin ovdje nije baš istinit.


Iako je ovo najnoviji Batman, to ne znači nužno i da je najmoderniji, jer se Reeves možda, od svih Batman-filmova 21. stoljeća, stilski najviše približio Burtonovim. Time uzevši u obzir ne samo izgled grada Gothama, već i kuću, to jest sada gotičku vilu Brucea Waynea, pa i njegovu frizuru i činjenicu da nakon skidanja maske, ne skida uvijek odmah i crnu šminku s očiju.


Robert Pattinson kao Batman


Takozvani emo lik Batmana kakvog tumači Robert Pattinson realističniji je nego bilo koji do sada, a isto vrijedi i za cijeli film. On nije nepogrešiv, dapače, ima ljudske strahove, osjećaje i sumnje, on leti i pada, muči se i ustaje.


Ujedno, Bruce Wayne nije obični playboy bogataš, već čovjek s moralom i ciljem. Slično je i s Catwoman, to jest Selinom Kyle, koje više nije očajna i usamljena sekretarica preko dana, a ratnica i seks simbol noću, jer sada napokon ima karakter i razlog za borbu protiv kriminala.



Jedino što nedostaje da bi priča bila cjelovita jesu detalji njezinog postanka Žene mačke, no kako se ovaj film ipak fokusira na nešto potpuno drugo, taj dio može biti zanemariv.


Ono što lik Riddlera čini zanimljivim je to što je on zlikovac koji ubija zlikovce, to jest korumpirane dužnosnike poput gradonačelnika, odvjetnika i policajaca. Dva imena koja su najbitnija u ovome dijelu priče, a koja su sastavni dio većine Batman-filmova, su Salvatore Maroni i Carmine Falcone, vođe suprotstavljenih mafijaških bandi koje imaju svoje ljude na samom vrhu vlasti u Gothamu.


Obrazac koji je prisutan u ostalim Batman- filmovima ovdje je neizostavan dio radnje, samo s dodatnim elementom misterije zbog Riddlerovih zagonetki i činjenice da su njegov identitet i izvor informacija nepoznati do samoga kraja.


Važno je napomenuti da ovaj film traje tri sata te da, iako je vizualno zadovoljavajući i ima zanimljive elemente poput naracije i promjene fokusa radnje, još uvijek postoji mogućnost dosadnih momenata.


Pattinsonov Bruce Wayne se vuče, svaka scena u kojoj nije pod maskom neopisivo se razvlači, što bi mogao biti i odraz njegove psihe. Vječno pitanje koje se, kako se barem čini, primjećuje u svakom filmu – »skinuti masku ili ne«, prisutno je i ovdje, kada Bruce preispituje svoju reputaciju osvetnika i utjecaj Batmana na ljude Gothama.


I u ovom je dijelu naposljetku prevagnula misao »Gotham me treba«, a film je završio scenom u Arkhamu kojom se nagoviješta pojava idućeg zlikovca te razbijanjem tzv. četvrtog zida s Pattinsonovim pogledom ravno u središte kamere.