Mreža prevarenih duša: Znate li tko su Sakawe?



Da im zemlju pohara korona ili ebola, njihov biznis ne bi nimalo trpio u samoizolaciji. Dapače, oni i operiraju izolirani u svojim dobro skrivenim jazbinama. Zovu ih »Sakawa« i o njima je snimljen istoimeni fini doks u režiji Bena Asamoaha. U Gani i Obali Bjelokosti koje su postale epicentri njihovih »hubova«, tretirani su poput zvijezda. Riječ je o majstorima online prevare.


 


Poput somalijskih pirata koji otimaju zapadne teretne brodove da bi preživjeli, tako i Sakawe iz Akre i Abidjana otimaju tuđe identitete iz očaja i brze zarade, vjerujući da su rođeni na pogrešnoj strani svijeta. Mehanizam je uvijek isti. Mr Peter iz Velike Britanije biva privučen profilom neke žene ili dečka, ovisno o seksualnim sklonostima na društvenoj mreži ili sajtu specijaliziranom za poznanstva i intimna druženja. Površno četanje ubrzo će prerasti u razmjenu dubljih osjećaja i početak prave virtualne ljubavi, nakon čega u igru ulazi novac.




 


​Socijalna osveta


»I ja sam single i nemam djece. Tražim iskrenog i nježnog muškarca s kojim bih provela ostatak života. Živim u Londonu. A ti?«, navodi na svom portalu djevojka iz Gane na početku Asamoahova doksa, predstaviši mu se na chatu kao mlada Engleskinja. »Ovo bi mogao biti dobar klijent. Pogledaj mu profil«, kazat će joj njen crni prijatelj s kojim zajedno sudjeluje u prevari.


 


U drugoj sceni, jedan muškarac instruira neiskusnu Sakawu kako prići Britancu na chat liniji. »Zar ne postoji rizik da ću ga izgubiti ako mu prebrzo zatražim novac?«, upitat će ona svog instruktora. »Pređi na novac tek nakon tjedan dana, kad vaša interakcija postane bliža i intimnija. Moj je savjet da početni iznos koji ćeš zatražiti bude 50 dolara. To je glupo. Ali upamti, najgluplji se zovu Peter«, odgovara joj on. I doista, koliko je Petera u potrazi za ljubavlju nasjelo na Sakawin scam?


 


Jer, ljubav znade biti istinski mamac za naivne. Kad je ljubav u pitanju, oni najočajniji spremni su na sve. U najekstremnijim slučajevima ti educirani informatički majstori iz Akre ili neke druge afričke prijestolnice koji imaju tu sreću da im je država osigurala jeftini pristup internetu, dokopat će se osobnih podataka s hard diskova koji pripadaju Peteru ili nekom drugom zapadnjačkom korisniku, a koji su iz Europe ili SAD-a završili na nekom ilegalnom afričkom odlagalištu elektroničkog otpada, poput Agbogbloshieja na rubovima Akre. Kao da je riječ o nekoj vrsti socijalne osvete. Imućni Zapad nas truje elektroničkim otpadom, a mi ćemo taj isti otpad iskoristiti da bismo mu izvukli novac iz džepa. Tamo gdje Romi beru i otkupljuju staro željezo da bi preživeli, mladi Ganci beru odbačene hard diskove na njihovu deponiju spasa, koristeći ga kao moćno sredstvo zarade (»Ovdje završava elektronički materijal polovice svijeta«).


 


Svaki akter Asamoahova doksa pronalazi u svojoj majstorski izvedenoj akciji neki osobni interes, najčešće povezan sa zaradom za bijeg iz teške svakodnevice. Tako jedan od autorovih Sakawa zvan One Dollar, pokušava uštedjeti novac za putovanje u Italiju, sanjajući kako će tamo otvoriti OPG. A najiskusniji Francis podučava novake tajnama i trikovima zanata. Mnogi naivni zapadnjaci koji su upali u zamku tih virtuoznih nerdova i nasjeli njihovim prevarama, nisu ni znali da su njihovi najosobniji podaci i informacije ukradeni s odbačenih hard diskova koji su završili u Gani. »Zatražili ste od njega 450 dolara? Onda zatražite 850. Ti bijelci su zloćudni«, kazat će Francis


 


Tajne i laži


Slični motiv online prevare pokretač je radnje najnovijeg komada »Seules les Betes« (»Samo zvijeri«) u režiji Dominika Molla, našoj festivalskoj publici poznatog po »Lemmingu« (film je adaptacija istoimenog romana Colina Niela). U klopku biva uvučen usamljeni francuski farmer (glumi ga Denis Menochet), nakon što započne vruću online vezu s djevojkom, čiji je profil ukrao mladac iz Abidjana, preuzevši njen identitet kako bi se dokopao njegova novca. No, jednog dana će na cesti ugledati predmet svoje online romanse i započne je slijediti vjerujući da se vratila iz Afrike, gdje joj je slao novac za povratak u Francusku. Dodatnu konfuziju (pazi spoiler!) izazvat će njen zagrljaj s lezbijskom ljubavnicom koji on promatra iz prikrajka. Otud i misterij napuštenog auta na snijegom zametenoj seoskoj cesti na početku filma, u kojem policajac pronalazi mrtvo tijelo nestale žene.


 


Jer, svaki Mollov protagonist krije neku tajnu. Iako autor isprepliće čak pet različitih asimetričnih ljubavnih priča čiji puzzle priziva retoriku »Rashomona«, napajajući se frustracijama i nesporazumima, tajnama i lažima, fantazijama i razočarenjima. Svi njihovi akteri žele vjerovati u ljubav, tragaju za njome da bi je zajednički podijelili i pokušavaju je proživjeti. No iako će se kad-tad dogoditi junakovo putovanje u Afriku, ono se ne pretvara u osvetnički plan prevarenog čovjeka i preuzimanje zakona u vlastite ruke. Jer, Mollove simpatije su stalno na strani Sakawe. Pritom radikalno jukstaponira dva različita krajolika – snijeg ruralne Francuske i sunce Abidjana – ali i dvije velike usamljenosti čije sudbine povezuju digitalizacija i globalizacija.


Novi list pratite putem aplikacija za AndroidiPhone/iPad ili Windows Phone.