Nova strategija filmskih studija

Holivudski redatelji se boje da će „striming“ servisi uništavati kino distribuciju i nakon pandemije koronavirusa

Tihomir Ivka

Foto: iStock

Foto: iStock

Redatelji „Wonder Woman 84“ i „The Trial of the Chicago 7“ su zabrinuti za budućnost kina jer bi ova situacija mogla dovesti do trajnog trenda, na fokus filmskih studija da ulaganje u svoje filmove vraćaju putem striminga, a ne kino blagajni



U filmskom svijetu se ne smiruju reakcije na odluku Warner Brosa, jednog od „velike petorice“ hollywoodskih studija da sve svoje filmove u 2021. istovremeno pošalje u kino distribuciju i prikaže na svojoj televizijskoj platformi HBO Max.


U razgovoru za Variety dvoje redatelja aktualnih filmskih hitova „Wonder Woman 84“ i „The Trial of the Chicago 7“, Patty Jenkins i Aaron Sorkin su s jedne strane izrazili olakšanje što u ovoj nezapamćenoj situaciji kad se kina zatvaraju zbog pandemije, publika ipak na vrijeme može pogledati nove naslove, ali i izrazili zabrinutost da bi ova situacija mogla dovesti do trajnog trenda, na fokus filmskih studija da ulaganje u svoje filmove vraćaju putem striminga, a ne kino blagajni. Izvanredni povijesni Sorkinov film o suđenju sedmorici vođa protesta protiv Vijetnamskog rata već je doživio tu sudbinu, jer je Paramount, suočen s gubicima zbog limitirane distribucije uzrokovane ograničenjima socijalne distance film – koji figurira kao jedan od favorita za glavne nagrade na dodjeli Oscara – prodao Netflixu kako bi spasio ulaganje. „Wonder Woman 84“ je pak prvi film na koji će Warner primijeniti svoju novu formulu objave. I u kinima gdje će to biti moguće i na striming servisu HBO Max film će se pojaviti na Božić 25. prosinca.


Nova politika studija


Oboje režisera u simultanom intervjuu složili su se da bi nova strategija velikih studija mogla značiti smrtno zvono kino iskustvu i svemu onom što nosi.




“Bojimo da će se sada sve promijeniti. Kina bi mogla postati kao muzeji, za probranu publiku i visoku umjetnost. Filmove kakve radimo ja i moja kolegica Jenkins možda ćemo moći gledati samo na striming uslugama“ – zabrinut je Aaron Sorkin nad sudbinom filma koji nudi i kvalitetu i komercijalnost u jednom.


Kaže da nije mogao vjerovati da se to može dogoditi, jer taj osjećaj ulaska u veliku dvoranu, gašenja svjetala, zajedničkog gledanja, grupnog smijanja (ili plakanja) u kinu je nenadomjestiv. Činjenica jest da televizija u gotovo svakom američkom domu postoji od 50-ih godina, pa nikad nije ugrozila kino. Dapače, s poboljšanjem tehnologije kina su s godinama postajala sve superiornija u odnosu na iskustvo gledanja filma na TV-u. No, razvoj tehnologije nije mimoišao ni kućnu zabavu. Od VHS kazeta došli smo do 4K HD slike, a sad si i prosječno kućanstvo može priuštiti LED televizor donedavno nezamislivih dimenzija.


No, ni to nije narušilo dominaciju kina. Prošla, 2019. godina je bila rekordna po zaradama na kino blagajnama. Dvoje redatelja kažu da se opasnost od trajne promjene navika gledanja filmova krije u samim studijima i njihovim poslovnim planovima.


Naime, studiji nakon neospornog uspjeha Netflixa sada agresivno stavljaju striming filmskog sadržaja u središte poslovanja, WarnerMedia s HBO Max, Disney s Disney Plus i Hulu, Comcast s Peacock servisom, ViacomCBS s Paramount Plus i PlutoTV-om, da ne pričamo o novim ozbiljnim „vanjskim igračima“  Apple TV Plusu, Amazon Prime Videu i dakako Netflixu.


Bonus za duševnu bol


Pa ipak, Patty Jenkins kaže da je sve brige oko ovih pitanja bacila u drugi plan kad je vidjela da njezin film možda neće uopće pred publiku zbog pandemije koronavirusa. „U takvoj situaciji presudila je moja želja da vidim svoj film u zajedništvu s publikom, da doživim taj osjećaj“ – rekla je Jenkins. Prema informacijama Varietya, i ona i glavna glumica Gal Gadot imale su ugovor sa studijem po kojem im pripada dio zarade od filma na kino blagajnama, pa je mogla biti i financijski pogođena odlukom Warner Brosa da film istovremeno pusti preko striming servisa. No, izgleda da su se Warner Bros ponijeli fer i u to ime navodno isplatili redateljici i glavnoj glumici po 10 milijuna dolara bonusa.


U strahu da ne zaostanu za drugima, svi studiji pušu u isti rog striminga, a Jenkins i Sorkin smatraju da bi se hrabrost nekog studija mogla isplatiti. Većina redatelja svoje filmove želi vidjeti prvo u kinima pa tek onda poslije na televiziji i vjeruje da kad bi neki veliki studio decidirano rekao da neće raditi ono što sad rade Warner i Disney, većina bitnih redatelja i scenarista bi gledala kako da rade upravo s tim studijom.