»Surrender - 40 pjesama, jedna priča«

Bono izdao autobiografiju: cjelokupni prikaz stvaralaštva legendarnog irskog sastava

Svoju je životnu priču Paul Hewson, puno poznatiji kao Bono, ispričao na taj način da je odabrao četrdeset pjesama iz diskografije grupe U2

Evo poslastice za svakog ljubitelja zvuka, poetike i idejnih stavova čuvenog irskog rock sastava U2. O ovoj su grupi – osnovanoj tako davne 1976. godine – već napisane brojne knjige i snimljeni filmovi, ali ovako detaljno, sveobuhvatno, iskreno i izražajno nije dosad progovorio još nitko.

Impresivna bendovska karijera

Ta je čast, što je logično, pripala Paulu Hewsonu, pjevaču puno poznatijem pod nadimkom Bono, a iako je »Surrender« klasična autobiografija, ona ni slučajno ne govori samo o autoru, najeksponiranijem članu benda, već obuhvaća cjelokupni prikaz rada i stvaralaštva ovog legendarnog sastava, kao i priču o svakome od članova i to u rasponu od djetinjstva i rane mladosti pa do ovih naših dana kad svi članovi grupe idu u kategoriju šezdeset plus.

To što pričajući o sebi Bono može pričati i o životima ostalih članova grupe (gitarist Dave Evans ili The Edge, bas gitarist Adam Clayton i bubnjar LarryMullen Jr.), i to od njihova djetinjstva, posljedica je činjenice da je U2 među iznimno rijetkim svjetskim rock bendovima koji su osnovani u završnoj godini srednje škole te nakon osnivanja, koje se dogodilo u kuhinji bubnjara Mullena 1976. godine, ostali zajedno sve do danas ne doživjevši niti jednu jedinu promjenu u članstvu, objavivši 15 studijskih albuma i osvojivši svijet prodajom oko 170 milijuna albuma te održavanjem bezbrojnih koncerata u svim dijelovima planeta.

Baš stoga »Surrender« je, iako je autor Bono i iako je to autobiografija, ujedno i priča o grupi U2 i njihovom ogromnom doprinosu rock glazbi, ali i borbi za što bolji i pravedniji svijet i društvo.

Nepoznati podaci

Podnaslov knjige »Surrender« (»Predaja«) je »40 pjesama, jedna priča« i iz tog se podnaslova može uočiti način kojim je Bono pristupio svojoj zaista obimnoj autobiografiji od gotovo 600 stranica. Svoju je životnu priču Bono odlučio ispričati na taj način da je odabrao četrdeset pjesama iz diskografije grupe U2, svakoj posvetio po jedno poglavlje te govoreći o stihovima tih pjesama, vremenu i načinu njihova stvaranja, progovorio ustvari o sebi i grupi U2.

Pritom se ne drži kronološkog redoslijeda, ali to u osnovi i nije odviše bitno jer na kraju zaista kroz to krstarenje arhipelagom pjesama jedne od ponajboljih svjetskih rock grupa čitatelj dobiva detaljan uvid u lik samog Bona te staze slave koje je savladao irski rock sastav U2.

Naravno, iščitavanje brojnih Bonovih zapisa otkrit će, čak i dobrim poznavateljima grupe U2, niz novih podataka i to ne samo o pjesmama i njihovom značenju, već i o životu svakog od članova grupe.

Teme koje će Bono obrađivati kroz četrdeset poglavlja su različite, a jedna od dominantnijih je svakako smrt voljene majke Iris koja je od posljedica moždanog udara umrla kad je Bonu bilo samo 14 godina. Njezina nazočnost osjeća se kroz cijelu ovu knjigu, a još i veći dio autobiografije (uostalom, njoj je knjiga i posvećena) vezan je uz njegovu suprugu Alison Stewart, djevojku s kojom je počeo hodati tjedan nakon što su on i ostali članovi osnovali grupu U2, a zajedno su i danas, što je rijedak slučaj u rock svijetu, pa i inače nije baš uobičajeno da cijeli život zajedno provede par koji je u vezu ušao za srednjoškolskih dana.

Složeni životni stavovi

Čitanje ove knjige svakako će produbiti znanje o grupi i samom Bonu, ali čitatelju pokazati i svu složenost njegovih životnih stavova i ideala, pri čemu je iznimno bitan Bonov rad političkog aktivista i pacifista, čovjeka koji je uspio doći do najznačajnijih svjetskih političara i u niz ih navrata uspio nagovoriti na poteze koji su donosili korist i dobro siromašnima.

Taj njegov idealizam uočljiv je u radu sastava od samog početka, a uz to je itekako uočljivo kako se temelji takvog djelovanja i odnosa prema životu nalaze u predanom i ozbiljnom pristupu kršćanskoj vjeri koja autoru od rane mladosti znači izuzetno puno pa je ova knjiga u velikoj mjeri i njegova priča o životnim nazorima utemeljenim na vjeri.

Štoviše, baš ti nazori motivirali su ga da umjesto lagodnog života iznimno bogate rock zvijezde velik dio svog vremena posveti borbi za uređeniji i pravedniji svijet, poštovanje ljudskih prava, smanjivanje posljedica siromaštva i bolesti, odnosno isticanje nužnosti jedinstva i zajedništva svih ljudi na svijetu.

Od djetinjstva do sadašnjosti

Iako ne poštuje pravilo kronološkog redoslijeda, Bono uspijeva jasno oslikati sve dijelove svog života i rada u grupi pa tako saznajemo niz zanimljivih pojedinosti o njegovom djetinjstvu u Dublinu na adresi Cedarwood 10, ocu Bobu i majci Iris te starijem bratu Normanu, ali i prijateljima poput Andrewa Rowena kojem su, primjerice, posvećene antinarkomanske pjesme »Bad« i »Runing To Stand Still«.

Pratimo »iz prve ruke« svjedočenja o osnivanju sastava, prvim probama i koncertima, pokušajima da se probiju u Londonu, snimanju debitantskog albuma »Boy«, članstvu njega i The Edgea u kršćanskoj skupini Shalom, producentima s kojima su surađivali (Steve Lillywhite, Brian Eno, Daniel Lanois…), glazbenicima s kojima su surađivali (Bob Dylan, Johnny Cash, Bruce Springsteen, Michael Hurtchence, Prince, Luciano Pavarotti…), političarima i bogatašima koje su uspjeli nagovoriti na dobročinstva (Bill Clinton, Angela Merkel, Gorbačov, Barack Obama, George W. Bush, Nelson Mandela Bill Gates, papa Ivan Pavle II, Waren Buffet, Steve Jobs…), ali i o tome kako su i sami u rodnoj Irskoj dugo vremena bili napadani i kritizirani jer su pacifizam pretpostavljali nacionalizmu, protivili se paravojskama svih vrsta, kidali na koncertima irsku zastavu zadržavajući od nje samo bijeli dio kao simbol mira…

Fenomen

Bono, The Edge, Adam Clayton i Larry Mullen Jr. bend su osnovali 1976. godine, dosad nisu imali niti jednu jedinu promjenu u članstvu, a objavili su 15 studijskih albuma i prodali oko 170 milijuna nosača zvuka.

Knjiga o prolaznosti

Mada to nigdje nije direktno rečeno, »Surrender« je i knjiga o prolaznosti i uklapa se u možda i završnu trilogiju albuma grupe U2 (»Songs of Innocence«, Songs of Expirence« »Songs of Surrender«) kojom Bono, The Edge, Mullen Jr. i Clayton kao da svode račune, ponajprije zbog toga što su itekako svjesni prolaznosti i životne dobi u kojoj one nekadašnje energije mladog punk benda više nikada neće biti.

Sličan koncept ima i ova knjiga koju Bono otvara pjesmom »Lights of Home« i epizodom vezanom uz čak osmosatnu operaciju srca kojoj je bio izložen početkom 2017. godine, a završava pjesmom »Breathe« koja je također vezana uz taj trenutak, pri čemu nam završne misli Bono prenosi svojevrsnim tokom svijesti u kojem se miješaju prošlost i sadašnjost, a naslućuje se i budućnost.

Između ta dva trenutka na granici života i smrti smjestilo se 38 drugih pjesama i puno, a ne jedna, kako to podnaslov kaže, priča. Od 1978. godine i prvog singla »Out of Control« nastalog na glazbi Ramonesa pa do buđenja u krevetu njihove irske kuće u Temple Hillu, dva dana nakon u Parizu održanog velikog koncerta zadnje svjetske turneje kojom je, kao i bezbroj puta ranije, U2 potvrdio status rock velikana.

Ekspresivni crteži

Uvod u svaku epizodu ekspresivan je crtež samog Bona, kao i njegov zaista užasan rukopis koji je najčešće nemoguće dešifrirati. Tekst koji u pričama o pjesmama Bono nudi često je duhovit (priznaje kako su počeli svirati svoje pjesme jer nisu znali dobro svirati tuđe!), javljaju se i pomalo propovjednička iznošenja stavova, priča se povremeno prekida dijalozima utemeljenim na stvarnim razgovorima, a na trenutke Bono je iznimno uspješan i dojmljiv u procjenama glazbenih pravaca, posebno punka, kao i u tekstovima koji u sebi imaju elemente putopisa.

Sve u svemu, knjiga »Surrender« itekako će pomoći svakome tko je pročita da upozna svemir iz kojeg su nastale pjesme i albumi grupe U2, grupe koja je baš zahvaljujući glazbi uspjela iskoračiti izvan okvira scene koje je dio i pretvoriti se u rock instituciju čiji su dosezi bliži idealima mirotvoraca, humanista i boraca za ljudska prava, no klasičnih rock zvijezda.

Infobox (Okvir):

Hrvatski doprinos

Autobiografiju od gotovo 600 stranica teksta te nešto Bonovih crteža i obiteljskih fotografija objavio je u Hrvatskoj zagrebački Profil, a prevoditeljski posao obradili su Mihaela Velina i Lada Furlan Zaborac, sjajna gitaristica i članica svjetski znanog nekadašnjeg hrvatskog surf rock sastava Bambi Molesters, odnosno sadašnje postave grupe LHD. Njoj, koja je u život glazbenika i stvaranje glazbe upućenija od prosječnog štovatelja rocka, svakako je bilo zanimljivo prevoditi životnu priču Paula Hewsona, a ne treba dvojiti da će isto tako ovih četrdeset »psalama« biti zanimljivi i čitateljima.