ODRŽIVI RAZVOJ

Riječki učenici postali dio UN-ove inicijative: OŠ Vežica u projektu LORA

Ingrid Šestan Kučić

Foto Ivica Tomić

Foto Ivica Tomić

Škola je osmislila projekt Prenesi sjeme održivosti kojim svoja znanja o izradi vrta prenosi susjednoj školi »Vladimir Gortan«, koja će nakon toga nastaviti projekt s nekom trećom školom



RIJEKA – Osnovna škola Gornja Vežica odabrana je u konkurenciji osnovnih škola iz 21 županije u projekt LORA. Projekt provodi Udruga Bioteka koja se sa svojim partnerima priključila UN-ovoj inicijativi u ostvarenju 17 globalnih ciljeva za održivi razvoj, a kako navodi ravnateljica OŠ Gornja Vežica, Bojana Matešin, kroz projekt je planirano uključiti lokalne zajednice, predvođene školama kao pokretačima promjene, iz svih krajeva Hrvatske kako bi osigurale svojoj sredini održiviju budućnost.


Sigurnost hrane


– Stručni tim, koji čine udruge Bioteka, Biom i Hyla te OŠ Borovje iz Zagreba, obišao je u svakoj županiji školu koja sudjeluje u projektu te zajedno s njima izradio inovativan i suvremen obrazovni program za održivi razvoj, jedinstveno oblikovan prema specifičnim potrebama škole. Naša škola osmislila je projekt »Prenesi sjeme održivosti« kojim smo htjeli znanja o izradi vrta prenijeti susjednoj školi OŠ »Vladimir Gortan«, koja će nakon toga nastaviti projekt s nekom trećom školom. Tako bi se povećavala ideja širenja znanja o vrtlarstvu, kaže Matešin.


Među ciljevima projekta je postići sigurnost hrane i poboljšanu ishranu te promovirati održivu poljoprivredu, odnosno educirati građane da je prirodno uzgojena hrana najsigurnija hrana. Jedan od ciljeva je i osigurati uključivo i kvalitetno obrazovanje te promovirati mogućnosti cjeloživotnog učenja. Kroz projekt učenici će shvatiti što znači zdrava hrana, naučiti će osnove vrtlarenja po permakulturnim načelima, naučit će da su kvalitetno i autohtono sjeme najbolje.




– Cilj je i učiniti gradove i naselja uključivim, sigurnim, prilagodljivim i održivim. Želimo da se o urbanim vrtovima priča po cijelom naselju Gornja Vežica, kao i naselju Vojak kojemu ćemo znanja prenijeti. Pritom ćemo se služiti i medijima poput lokalnih novina i društvenih mreža, pojašnjava ravnateljica.
Dio projekta odnosi se i na osiguranje održivih oblika proizvodnje i potrošnje.


Razvija se svijest novim generacijama o tome kako je permakulturni oblik vrtlarenja samoodrživ te da uspijeva i bez pesticida.
– Ono što jest važno je razviti svijest da treba jesti hranu uzgojenu u podneblju na kojem živimo, kako ne bismo trošili gorivo za transport kao i činjenicu da se puno hrane baca. Kada bi nam hrana bila nadohvat ruke, ne bismo kod kuće stvarali zalihe koje često propadnu. Projekt predviđa i poduzimanje hitnih akcija u borbi protiv klimatskih promjena i njihovih posljedica upravo smanjenjem potrošnje od hrane do odjeće i obuće.


Urbane oaze


Među ciljevima je i zaštititi, uspostaviti i promovirati održivo korištenje kopnenih ekosustava, održivo upravljanje šumama, suzbiti dezertifikacije, zaustaviti degradaciju tla te spriječiti uništavanje biološke raznolikost. Napuštene površine u gradovima mogu se pretvoriti u urbane oaze gdje se neće uništavati ni narušiti prirodni ekosustavi, kaže Matešin.


Dodaje i da je na stranicama škole u rubrici Školski vrt postavljena online »Knjižnica sjemenja« gdje svi zainteresirani mogu posuditi sjeme koje bi nakon berbe trebali vratiti.