Prvi džeparac

Sve više studenata i učenika u Opatiji ljetne ferije provodi zarađujući svoje prve plaće. Pričali smo s nekima od njih

Marina Kirigin

Foto Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Foto Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Posao koji sam radila nije bio zahtjevan, a i zadovoljna sam koliko sam za taj rad dobila. Lani sam u dva mjeseca zaradila oko 7.000 kuna. Sve što sam odradila poslodavac mi je platio, kaže jedna opatijska učenica



Moje dijete ovu turističku sezonu provest će radeći! – rečenica je to koja se sve češće čuje u krugu roditelja koji su ponosni da je njihov srednjoškolac ili student odlučio ljetnu razbibrigu i školske ferije iskoristiti za stjecanje novih radnih vještina i znanja te zaradu.


Kroničan nedostatak radne snage doveo je i do toga da učenici i studenti relativno lako pronađu posao, a kako to već obično biva, omladina ne traži ekstremnu zaradu, već džeparac kako bi si priuštili kraće ljetovanje ili neku drugu vrstu razonode.


Zato školski servisi iz godine u godinu bilježe sve veći broj mladih na tržištu rada. Iskustva učenika i studenata su različita, ima onih koji smatraju da su izrabljivani, premalo plaćeni za onoliko koliko rade, ali ima i onih izuzetno zadovoljnih s dobrom mančom i ne tako fizički zahtjevnim poslovima.




Tako jedan učenik riječke srednje škole ove sezone radi kao konobar na kvarnerskom otoku. Zadovoljan je onime što je izabrao raditi ovog ljeta, međutim, kaže da je pokatkad frustrirajuće na poslu ostajati duže nego je dogovoreno.


Privlačna manča


– Izabrao sam ovaj posao jer volim raditi s ljudima, volim komunicirati i govorim strane jezike. Nije mi problem raditi i mogu reći da sam zadovoljan onime što radim. Ipak, smeta mi što je dogovor prije početka bio da ću raditi do 22, najkasnije 23 sata, a od kada sam počeo raditi niti jedan dan nisam otišao kući prije pola noći.


Isto tako, kao najmlađi na poslu vrlo često me pripadnu oni poslovi koje drugi kolege ne žele odraditi. Sve to padne u zaborav kada vidim manču s kojom si puno toga već prije prve plaće mogu priuštiti.


Plaću za sada još nisam dobio, a s obzirom na to da su prijašnja iskustva onih koji su ovdje radili bila dobra, vjerujem da s time neće biti problema. Uglavnom, kada sjednu novci, sve će biti bolje, rekao je ovaj učenik.


Pozitivno iskustvo ima i jedna učenica opatijske škole koja je prošlu turističku sezonu odradila u trgovačkoj djelatnosti.


– Posao koji sam radila nije bio zahtjevan, a i zadovoljna sam koliko sam za taj rad dobila. Lani sam u dva mjeseca zaradila oko 7.000 kuna. Sve što sam odradila poslodavac mi je platio, a i sviđao mi se njegov pristup jer je od prvog dana imao povjerenja u mene i rekao mi da si sama pišem odrađene sate.


U svakom slučaju imala sam veliku slobodu, sviđalo mi se kako smo gradili povjerenje i na koncu sam bila zadovoljna. Međutim, znam da neki moji prijatelji nisu tako prošli i da su imali neugodna iskustva.


Nekima je tako još u travnju obećan sezonski posao, a kada su došli raditi rekli su im da ne mogu jer da su maloljetni, odnosno nisu prihvatili mogućnost zapošljavanja preko učeničkog ugovora, rekla je Opatijka.


Odgoj kadrova


Interes učenika srednjih stručnih turističkih/ugostiteljskih škola da nakon odrađene obavezne prakse nastave raditi u hotelima na Opatijskoj rivijeri postoji.


Hotelijeri su svjesni da u ovom trenutku kada kronično nedostaje turistički kadar moraju itekako dobro motivirati mlade, učenike i studente, da ostanu raditi do kraja turističke sezone, odnosno početka školske/akademske godine.


Krunoslav Kapetanović, vlasnik dva hotelska kapaciteta, Ville Kapetanović i Navisa, navodi kako su učenici i studenti, posebno koji se školuju kako bi jedan dan bili turistički djelatnici, njima izuzetno važni i kako su izuzetno bitan »kotačić« u radu hotelske kuće.


Trenutačno preko učeničkih ugovora imaju zaposleno njih šestero i svi oni tijekom zime kod istog poslodavca odrađuju i praktičnu nastavu.


– Odgajamo ih od prvog razreda srednje škole, ali i dajemo mogućnost da ljeti rade za novac, da zarade ljetni džeparac. Djecu strašno motivira ta, rekao bih, pristojna zarada, a sve im donese ono još važnije, novo životno i radno iskustvo, mogućnost da steknu stručno znanje i vještine.


Ugovore ne nudimo nikome tko nije kod nas na praksi. Naš današnji šef kuhinje stasao je upravo na taj način, stigao kao učenik na praksu, ljeti radio preko učeničkih ugovora, a sada je zaposlen. Osim njega imamo još troje zaposlenih u firmi koji su na isti način dobili posao.


S obzirom na moj životni put, posebno sam osjetljiv na te mlade ljude kojima treba dati mogućnost da stvaraju radne navike i uključivati ih u tržište rada kada god oni pokažu želju. Sviđa mi se što se među tim mladim ljudima na poslu javlja i natjecateljski duh, oni tada mogu i žele, spremni su povući.


Mladi su vrijedni samo im treba dati priliku, nema ništa bolje nego kada se oni osjećaju korisni, osjećaju da doprinose vrijednosti i kvaliteti. Djeca koja kod nas na ovaj način stasaju spremna su za tržište rada i na njemu predstavljaju kvalitetan kadar.


Zato bez susprezanja mogu reći da učenici koji kod nas odrađuju školsku praksu tijekom svih godina školovanja i rade preko ljeta da su spremni u svojoj branši raditi bilo gdje na svijetu – zaključio je Kapetanović.


Pripreme studenata


U opatijskim Amadria park hotelima ove ljetne sezone radi 60 studenata i 10 učenika, a satnica za studente i učenike iznosi od 27 do 33 kune ovisno o složenosti posla.


– Naši hoteli otvoreni su cijelu godinu i upravo zbog toga studenti i učenici u našoj kompaniji imaju priliku za rad i stjecanje radnog iskustva na raznim poslovima u svako godišnje doba. Najviše ih je zaposleno u ljetnim mjesecima u odjelima hrane i pića, recepcije, domaćinstva i wellnessa, a trenutačno kod nas radi 60 studenata i 10 učenika.


Najveći broj studenata dolazi s Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu s kojima zaista imamo odličnu suradnju, a svima onima koji imaju ambicije nastaviti svoj profesionalni put u turizmu i hotelijerstvu nakon diplome pruža se mogućnost za pripravnički program po kojemu smo poznati i koji mnogi studenti iskoriste.


Radi se o programu tijekom kojega se u šest mjeseci (3 + 3 mjeseca) prolazi svaki hotelski odjel kako bi pripravnik dobio uvid u kompletno funkcioniranje cijeloga sustava te se na najbolji mogući način pripremio za neke od menadžerskih pozicija u budućnosti.


Niži bruto troškovi


Pripravnici se na taj način imaju priliku uključiti u karijerni program kompanije i zajedno s našim mentorima i odjelom ljudskih potencijala raditi na ostvarenju svojih ambicija.


Izvrsnu suradnju imamo i sa Ugostiteljskom školom u Opatiji pa dosta učenika uz redovnu praksu odlučuje dodatno zaraditi i zajedno s našim mentorima stjecati iskustvo u našim hotelima, rekao je Ivan Sarajlić iz Amadria Park hotela.


– Razloge za velik interes poslodavaca za zapošljavanjem učenika vidim u znatno manjim bruto troškovima za poslodavca. Dio razloga otpada i na nedostatak profesionalne radne snage, ali tome je opet uzrok potreba poslodavaca za smanjivanjem troškova radne snage bilo radi vlastitog profita, bilo radi konkurentnosti na tržištu.


Za očekivati je da će sezonac-profesionalac, posebno onaj koji ionako mijenja boravište radi posla, radije odabrati ono gdje će biti više plaćen, a to su najčešće bogatije države EU-a, rekao je Goran Gračanin, ravnatelj Ustanove Dom mladih Rijeka čija je jedna djelatnost posredovanje pri zapošljavanju redovitih učenika srednjih škola.


Dnevno sto ugovora


Interes učenika za rad preko ljetnih školskih praznika iz godine u godinu je rastao po stopi od oko 15 posto godišnje. Sve do 2020. godine, odnosno koronakrize kada je pao za oko 65 posto u odnosu na rekordnu 2019. godinu.


Trenutačno, u odnosu na isto razdoblje 2019. godine, ima 40 posto manje aktivnih članova učeničkog servisa što pripisujemo koronakrizi koja ipak i dalje utječe na potrebu za radnicima u sektorima koji najviše traže ovakav tip radne snage, posebno u turizmu i ugostiteljstvu.


Brojkom, trenutno ima oko 1500 aktivnih članova i taj broj i dalje raste, a dnevno riječki Dom mladih izdaje preko 100 ugovora. Učenici se najčešće zapošljavaju u turizmu, ugostiteljstvu i po trgovačkim centrima.