Hrvatski muzej turizma

Slikovne dopisnice: Promotori turizma iz poštanske torbe

Mirna Šumberac

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Na izložbi su predstavljene slikovne dopisnice i povijest njihova nastanka. One su nekad služile ne samo za dopisivanje, već i kao svojevrsna turistička reklama određenog kraja



Protok informacija u današnje je vrijeme abnormalno brz te se kvalitetna turistička promocija obavlja gotovo uvijek preko interneta. Nekad je to bilo nešto jednostavnije, ali opet efektno. U tu nas priču uvodi izložba »Promotori turizma iz poštanske torbe« koja je otvorena u Hrvatskom muzeju turizma u Opatiji.


Otvorenju izložbe je prisustvovalo tridesetak posjetitelja kojima su se obratili ravnateljica muzeja Mirjana Kos, autor teksta i izložbe Jan-Bernd Urban, zamjenik gradonačelnika Opatije Emil Priskić te zamjenica ministrice turizma i sporta Monika Udovičić.


Na izložbi su predstavljene slikovne dopisnice i povijest njihova nastanka. One su nekad služile ne samo za dopisivanje, već i kao svojevrsna turistička reklama određenoga kraja.


Izum iz 1869.




– Nekad su se ljudi dopisivali uz pomoć pisama, a jedan je lucidni Austrijanac, dr. Emmanuel Herman, odlučio to učiniti praktičnijim te je došao na ideju dopisnice, izuma koji je 1869. godine izazvao mali šok jer je ono što je kuverta skrivala, dopisnica javno pokazala pa je pošta ispod njih uvijek otiskivala da ne odgovara za njihov sadržaj.



Dopisnice su omogućavale jednostavniju komunikaciju, ali ljudi kada dobiju komadić papira, počnu po njemu crtati i šarati, pa je malo po malo na prvi pogled dosadna dopisnica počela dobivati sve interesantniji sadržaj…


U Brazilu su se potom počele izdavati ilustrativne dopisnice, a nakon njih izumljene su razglednice. Nedugo nakon, došlo je do spajanja forme razglednice i dopisnice te je došlo do stvaranja slikovnih dopisnica.


Slikovne dopisnice koje su se ciljano tiskale za svrhu promocije nastale su 1923. godine, a one s turističkom porukom lukavo su počeli koristiti Švicarci, pa potom Nijemci i Austrijanci…


Kraljevina Jugoslavija tridesetih je godina prošlog stoljeća otkrila slikovnu dopisnicu i njezine mogućnosti te je potom u novoj Jugoslaviji s frankaturom Josipa Broza Tita krenulo daljnje korištenje slikovnih dopisnica.


U bivšoj Jugoslaviji izašlo je 2.400 različitih motiva, a na ovoj je izložbi prikazan jedan, ali značajan dio koji prikazuje turističke ljepote i mogućnosti turizma naše zemlje. Ponosan sam što Hrvatski muzej turizma posjeduje ovu iznimno vrijednu kolekciju slikovnih dopisnica – ispričao je Jan-Bernd Urban te tako posjetitelje uveo u izložbu.


Zamjenik gradonačelnika Emil Priskić s publikom je također podijelio nekoliko riječi te je podsjetio građane kako će ubrzo započeti najavljena restauracija Ville Angioline koja će trajati otprilike godinu dana, nakon čega će joj se ponovo vratiti funkcija Hrvatskog muzeja turizma.



Najprimjerenije mjesto


– Mislim da nema primjerenijeg mjesta u kojem bi se ovaj muzej trebao nalaziti nego što je to Opatija. Također nema ni primjerenije zgrade u kojoj bi se ovaj muzej trebao nalaziti do li je to Villa Angiolina, ali također, nema ni primjerenijeg muzeja u kojem bi se upravo ova izložba trebala prezentirati javnosti, nego li je to ovaj Hrvatski muzej turizma…


Kako stoji na web stranicama muzeja, svi smo mi putnici, naše putovanje se nastavlja neovisno o kojem putovanju govorimo, je li ono životno ili turističko, putovanja se moraju nastaviti, a turizam će uspjeti preživjeti ovo razdoblje, imali smo izuzetno zahtjevnu godinu – rekla je zamjenica ministrice Monika Udovičić, prenijevši pozdrave premijera Andreja Plenkovića i ministrice turizma i sporta Nikoline Brnjac.