Članak u Natureu

Tim s Ivanom Đikićem otkrio slabu točku koronavirusa i gdje valja početi tražiti lijek

Portal Novi list

Ivan Đikić / Snimio Davor KOVAČEVIĆ

Blokiranjem djelotvornosti tog ključnog enzima kod novog koronavirusa onemogućila bi se sposobnost virusa da na ovakav način djeluje u ljudskom organizmu

Međunarodni tim znanstvenika u kojem je i Ivan Đikić otkrio je protein koji čini ključnu načinu u djelovanju između SARS-a i Covida-19. Time su objasnili zašto je novi koronavirus izazvao pandemiju i tako je teško zaustavljiv. No, ovaj odgovor otvara vrata i za lijek za SARS-CoV-2.

Znanstveni članak u časopisu Nature, gdje je Ivan Đikić s Goetheovog Sveučilišta u Frankfurtu jedan od suautora, objašnjava da se odgovor krije u enzimu PLpro, kojega se označava kao “ključnog” za obradu virusnih poliproteina kako bi se virus u stanici razmnožio i potom, preko svojih kopija, širio dalje.

Enzim PLpro

Znanstvenici objašnjavaju da su enzimi PLpro uzročnika SARS-a (SARS-CoV) i Covida-19 (SARS-CoV-2) međusobno identični u 83 posto sekvence. No, preostalih 17 posto dovodi do različitog djelovanja na jedan ubikvitinu sličan protein u ljudskom tijelu, prenosi N1.

Ubikvitini su mali proteini s nizom različitih funkcija u stanicama eukariota, od kojih je jedna sudjelovanje u imunološkom odgovoru organizma napadnutog primjerice virusom.

I dok virus SCoV enzimom PLpro napada ubikvitinske lance, SCoV2 svojim enzimom PLpro cilja jedan specifičan protein u organizmu kojega napada – ISG15.

Ivan Đikić još je 2008. godine, s kolegicom Fumiyom Ikedom, objavio rad o netipičnim ubikvitinskim lancima.

Citokinska oluja

ISG15 je direktno povezan s načinom na koji u imunološkoj reakciji djeluje interferon tipa I. SARS-CoV-2 uspijeva neutralizirati taj dio imunološkog sustava i time posljedično izrazito slabi sposobnost ljudskog organizma da se bori protiv njega.

ISG15 ima, između ostalog, i ulogu međustaničnog citokina. Koronavirus, pak, primijećeno je već na počecima pandemije, nerijetko uzrokuje “citokinsku oluju”.

Na tom mjestu znanstvenici su otkrili slabu točku virusa. Riječ je o molekuli nazvanoj GRL-0617, za koju su znanstvenici otkrili još ranije da je djelotvorna u inhibiranju, praktično neutraliziranju enizma PLpro kod virusa SCoV, koji je krajem 2002. i 2003. umalo prouzročio pandemiju.

Tada je bila riječ o SARS-u, odnosno o “teškom akutnom respiratornom sindromu”.

Ispostavilo se da je, vjerojatno zbog onih 87 posto sličnosti između PLpro enzima kod jednog i kod drugog virusa, GRL-0617 djelotvoran i kod izrazito agresivnijeg virusa koji danas hara milijunima ljudi diljem svijeta, uzrokujući Covid-19.

To, konačno, znači da bi se blokiranjem djelotvornosti tog ključnog enzima kod novog koronavirusa, ujedno onemogućila sposobnost virusa da na ovakav način djeluje u ljudskom organizmu, prenosi N1.