Foto: Pixabay
Svi filteri i sve leće koje su znanstvenici isprobali, nisu donijeli poboljšanje. Nijedna osoba slijepa na boje s bilo kojim pomagalom nije prošla uobičajene testove za utvrđivanje daltonizma
povezane vijesti
- Za gotovo polovicu Europljana Trump je “neprijatelj EU”; većina ne vjeruje da bi se obranili od ruske agresije. Evo što misli Hrvatska
- Njemački znanstvenici pronašli novo antitijelo protiv HIV-a. Je li to nova nada za eliminiranje AIDS-a?
- Preko 60% radnika koristi “klizno” radno vrijeme, rade od doma ili mimo klasične satnice
U Španjolskoj svaki dvanaesti muškarac i svaka dvjestota žena pati od neraspoznavanja boja, odnosno daltonizma. To je ukupno dva milijuna ljudi. U Hrvatskoj je oko 180000 ljudi kolji imaju isti poremećaj vida. Kad se uzme u obzir broj stanovnika, ispada da Španjolska nije izuzetak, baš kao i u Hrvatskoj otprilike svaka dvadeset i peta osoba ne raspoznaje boje. No, u ovoj priči Španjolska je spomenuta jer su španjolski znanstvenici poduzeli istraživanje da ispitaju tvrdnje nekih proizvođača optike da mogu proizvesti naočale koje će ublažiti tegobe s bojama.
Problem je stvaran jer neraspoznavanje boja eliminira takve osobe u obavljanju mnogih poslova, ne mogu biti strojovođe na željeznici, piloti, policajci, vatrogasci i tome slično.
U protekle dvije godine istraživački tim Odjela za optiku Sveučilišta u Granadi u Španjolskoj već je dokazao neučinkovitost dva proizvoda koji su deklarirani kao naočale za daltoniste, naočale CX-65 tvrtke EnChroma i 02 Amp Oxy-Iso naočale proizvođača VINO.
Sad su otišli korak dalje i kompjuterski modelirali gotovo 100 000 različitih filtera u boji. Koristeći ove računalne modele, proučavali su koji bi od filtara povećao broj boja koje bi daltonisti mogli percipirati i kakav bi njihov učinak imao na rezultate testova koji se obično koriste u dijagnosticiranju daltonizma. Kako piše Medicalxpress, među filtere koje su modelirali, znanstvenici su uvrstili i leće s filtrom u boji koje su prodavale spomenute tvrtke VINO i EnChroma. Te su leće posljednjih godina privukle značajnu medijsku pozornost, a reklamni filmići preplavili su društvene mreže na kojima se vidi da ljudi koji ne prepoznaju boje oduševljeno reagiraju.
Španjolski znanstvenici direktnim testiranjem dokazali se da je riječ o reklamnom triku. Svi filteri i sve leće koje su isprobali, nisu donijeli poboljšanje. Nijedna osoba slijepa na boje nije s bilo kojim dodatkom prošla uobičajene testove za utvrđivanje daltonizma Ishihara test i Farnsworth-Munsell 100 Hue test.