Radikalan stav

Velika Britanija ide u resetiranje poslovnog modela streaminga glazbe u kojem su najveći gubitnici autori

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Prema informacijama iz 2019. godine, u Velikoj Britaniji je u jednoj godini generirano oko milijardu funti zarade od 114 milijardi glazbenih strimova, a od tih milijardu funti u džepovima vlasnika tih djela, odnosno autora završilo je tek 13 posto naknade



“Iako je streaming donio značajnu dobit glazbenoj industriji, talent koji stoji iza njega – izvođači, autori pjesama i skladatelji – gubi. Samo resetiranje cijele priče oko strimanja s donošenjem odgovarajućeg zakona može osigurati pravo autora i skladatelja da dobiju pošten dio zarade.“


Ove riječi bi prije pripisali nekom aktivistu ili predstavniku ceha glazbenih autora, a ne britanskom vladinom povjerenstvu koja rijetko donose radikalna rješenja i zauzimaju čvrste stavove kad se treba konfrontirati s velikim biznisom. No, s obzirom da ih je u izvješću zapisao predsjednik Povjerenstva ministarstva za digitalno, kulturu, medije i sport (DCMS) Ujedinjenog Kraljevstva Julian Knight, čini se da nakon današnje objave izvješća u kojem se ističe nužnost „resetiranja cijeli model poslovanja“, slijedi donošenje zakona koji bi mogao iz korijena promijeniti odnose u distribuciji prihoda od reprodukcije glazbe preko streaming servisa u Velikoj Britaniji.


Spomenuto povjerenstvo još od prošle godine preispituje model poslovanja streaming servisa na poticaj poznatih glazbenika koji su zastupnicima u parlamentu iznijeli argumente koji svjedoče o tome da autori pjesama od streaminga dobivaju samo mrvice, a streaming servisi na njihov račun neposredno ili posredno (preko reklama), zgrću bogatstvo. Među njima su bili Ed O’Brien iz Radioheada, Guy Garvey iz grupe Elbow, kantautorica Nadine Shah te Tom Gray iz skupine Gomez.




Ovo pitanje poštenih naknada za izvođenje pjesama je postalo goruće u vrijeme pandemije kad su glazbenici, posebno oni mladi koji još nisu akumulirali zaradu u „zdravim“ godinama prije, jednostavno bili spriječeni zarađivati od živih nastupa što im je i inače bio glavni izvor zarade.


Ovog travnja pritisak je prema britanskoj vladi povećan otvorenim pismom premijeru Borisu Johnsonu preko 150 glazbenika među kojima su i engleski glazbeni rock „senatori“ poput Paula McCartneya, Kate Bush, Damona Albarna, Chrisa Martina i  Noela Gallaghera. I oni su tražili su premijerovu pomoć da izvrši reformu streaming poslovanja.


Prema informacijama iz 2019. godine, u Velikoj Britaniji je u jednoj godini generirano oko milijardu funti zarade od 114 milijardi glazbenih strimova, a od tih milijardu funti u džepovima vlasnika tih djela, odnosno autora završilo je tek 13 posto naknade.