Istražiivanje MIT-a

Korištenje autopilota kod vlasnika Tesla automobila izaziva pad pažnje i opreza u vožnji

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Osim što samo ime funkcije Full Self Driving može čovjeka navesti na krivi zaključak da automobil vozi sam bez asistencije, istraživači su utvrdili da vozači jednostavno ne koriste Teslin autopilot po preporukama



Unatoč većem broju neobičnih prometnih nesreća u kojem su sudjelovali Teslini automobili s uključenom „samovozećom“ funkcijom, niza snimaka na Youtubeu s vozačima Tesle na autoputu koji čitaju novine ili čak spavaju, Tesla ne odustaje od svojih planova da kupcima ponudi autonomno vozilo koje će biti upravljano softverom, a ne vozačevim rukama na volanu. Od jučer vlasnici Tesle mogu isprobati novu verziju “Full Self-Driving” beta softvera.


Ovim potezom nisu sretni  iz vladine agencije Državnog odbora za cestovnu sigurnost (NTSB). Šefica tog odbora Jennifer Homendy za The Wall Street Journal izjavila je da Tesla ne bi trebala uvesti ovo najnovije ažuriranje softvera sve dok ne riješi “osnovna sigurnosna pitanja”. NTSB nije regulator i ne može izricati zabrane; istražuje sudare i daje sigurnosne preporuke. Dakle, iako je njihov glas važan i sluša se, NTSB ne može spriječiti Teslu da ovo ažuriranje softvera, ili bilo koje drugo, daje na raspolaganje vlasnicima.


Utješno je što ažuriranje softvera uključuje i bilježenje sigurnosnih izazova i mogućih problema. Aplikacija će pratiti broj aktivacije kočionog sustava ABS, broj sati vožnje, koliko puta je Autopilot isključen jer je vozač ignorirao upozorenje na neku opasnost, koliko je puta uključeno upozorenje mogućeg sudara od  naprijed, vrijeme provedeno na nesigurnoj razdaljini od vozila ispred, kao i intenzitet naglog kretanja i kočenja. Zato je Elon Musk tvitao da će svi moći isprobati beta verziju softvera sedam dana i nakon praćenja ponašanja u vožnji, po procjeni preko „Tesla insurance“ kalkulatora odobriti daljnje korištenje softvera ili ga uskratiti. Drugim riječima, tko će voziti divlje sedam dana neće moći koristiti unaprijeđenu Teslinu autopilot funkciju.




No, je li to generalno dobra ideja kao što Musk misli, ili su u pravu oprezni ljudi iz američkog odbora za cestovnu sigurnost?


Nova studija uglednog Tehnološkog instituta u Massachusettsu (MIT), daje za pravo mišljenju da Full Self Driving sustav FSD, koji unatoč svom imenu zapravo nije puni autonomni sustav, već napredni sustav pomoći vozaču (ADAS), možda i nije toliko siguran. Istraživači su proučili 290 slučajeva isključivanja autopilota koji otkrivaju da vozači mogu postati nepažljivi kada koriste djelomično automatizirane sustave vožnje.


“Vizualni obrasci ponašanja mijenjaju se prije i nakon isključivanja autopilota. Prije isključenja, vozači su manje gledali na cestu i više su se usredotočili na područja koja se ne odnose na vožnju u odnosu na nakon prijelaza na ručnu vožnju.“ – stoji u studiji.


Osim što samo ime funkcije Full Self Driving može čovjeka navesti na krivi zaključak da automobil vozi sam bez asistencije, istraživači su utvrdili da vozači jednostavno ne koriste Teslin autopilot po preporukama. S obzirom da autopilot uključuje sigurnosne značajke kao što su tempomat i automatsko upravljanje koje je „svjesno“ prometa oko sebe, vozači postaju manje pažljivi i više skidaju ruke s upravljača. Znanstvenici su otkrili da je ova vrsta ponašanja posljedica nerazumijevanja što značajke autopilota mogu učiniti i koja su njihova ograničenja. Što sustav duže radi bez problema, to je pažnja vozača manja. A to u nekim slučajevima može završiti tragično.


Istraživanje je pratilo vlasnike Tesla modela S i X tijekom njihove dnevne rutine u razdobljima od godinu dana ili više na području Bostona. Vozila su bila opremljena sustavom za prikupljanje podataka inteligentnog snimanja u vozačkom okruženju u stvarnom vremenu, koji kontinuirano prikuplja podatke s CAN sabirnice, GPS-a i tri video kamere. Ovi senzori pružaju informacije kao što su kinematika vozila, interakcija vozača s kontrolama vozila, kilometraža, mjesto i položaj vozača, lice i vrijeme gledanja na cestu ispred vozila.  MIT je prikupio podatke sa sveukupno 500 tisuća milja vožnje.


Nije da znanstvenici misle da je Teslin autopilot sustav loš, problem je u razini kontrole vozača. Teslin sustav kontrolira ima li vozač ruke na volanu i tako „mjeri“ vozačevu pažnju na ono što se događa pred njim, no smatraju da to nije dovoljno, da bi trebalo poboljšati sustav kontrolom vozačevih očiju i pokreta glave.


Rješenja već postoje, drugi proizvođači koji također rade na razvoju autonomnih vozila poput Forda, Mercedesa i General Motorsa, ali nisu ovako opušteni po pitanju sigurnosti svojih autopilota kao Tesla, rade na sustavima koji će pratiti angažiranost vozača u vožnji upravo tako da prate njihove pokrete glave i poglede.