Steinaecker i Yelin

Grafički roman kao spoj književnosti i crtanja: Pročitali smo “Ljeto njezina života”

Marinko Krmpotić

Strip crtačica i ilustratorica Barbara Yelin / Foto Wikimedia Commons

Strip crtačica i ilustratorica Barbara Yelin / Foto Wikimedia Commons

Thomas von Steinaecker i Barbara Yelin: »Ljeto njezina života«, VBZ, Zagreb 2021.



Grafički romani sve su zanimljiviji i kvalitetniji spoj književnosti i crtanja, bolje reći stripa. Odličan primjer za to je »Ljeto njezina života«, zajednički rad njemačkog književnika Thomasa von Steinaeckera te strip crtačice i ilustratorice Barbare Yelin, djelo u kojem zahvaljujući zagrebačkom VBZ-u i prijevodu Tatjane Jambrišak mogu uživati i domaći ljubitelji književnosti i likovne umjetnosti.


Kažemo likovne umjetnosti stoga što je očito da ilustracije i crteži Barbare Yelin nadilaze razinu prosječnog stripa i pretvaraju se, u spoju s dobrom pričom Steinaeckera, u pažnje vrijedan spoj literarnog i likovnog izraza.


Njemački nam dvojac pripovijeda priču o ostarjeloj, 85-godišnjoj Gerdi Wendt, koja u nekom domu za umirovljenike negdje u Njemačkoj proživljava posljednje dane svog života. Onemoćala i umorna ona, na neki način, jedva i čeka smrt koja joj i dolazi na završnim stranicama ovog grafičkog romana, a prije tog završnog čina čitatelj će se kroz njena sjećanja upoznati sa svime što je činilo njen život.


Uspješan lirski način




Od djetinjstva je, kako sama za sebe kaže, bila nevidljiva, koliko zbog toga što je bila neugledna i muškom spolu nezanimljiva, toliko i stoga jer ju je strašno zanimala matematika i fizika pa se u potpunosti posvećuje »brojkama i zvijezdama koje postoje i kad ih se ne vidi«.


Ipak, i u tom samoodabranom svijetu izolacije događa joj se ljubav i kroz odnos s rock gitaristom Peterom doživljava svu snagu i ljepotu ljubavi, odnosno one trenutke kad povjeruje da je »bar na trenutak, sve zauvijek stalo«.


Nažalost, i ta velika ljubav završava nevjerom i rastavom pa nastavlja živjeti s kćeri Tini, da bi u starosti završila u staračkom domu. No, Gerda zbog toga nije ljuta, ona itekako shvaća da je sve prolazno i da je to što joj se događa neminovnost koja je u odosu na postojanje svemira i zemlje beznačajno, kao što su i svi ljudi, na jedan način pred vječnošću, sitni i beznačajni.



Sve to izneseno je u ovom grafičkom romanu na jedan iznimno uspješan lirski način u kojem svojevrsni haiku strip slijedi Gerdinu priče, emocije i misli.


Da bi što snažnije izrazili kontrast mladosti i starosti, odnosno temeljnu ideju prolaznosti, autori uspješno kombiniraju i izmjenjuju misli Gerde starice s njenim prisjećanjem na djetinjstvo i djevojaštvo, a ta je priča ilustrirana divnim slikama i crtežima u kojima vrlo bitnu ulogu ima boja koja je uvijek prenesena u nježnim tonovima i pomalo sfumato ozračju, pri čemu posebnu ulogu imaju uvodi u poglavlja, koji su ostvareni kroz dojmljive jednobojne cjeline u kojima prevladava tamniji kolorit čime se pojačava i osnažava opće negativno i besperspektivno ozračje koje vlada pričom o kraju jednog života.


Likovni doprinos


Jednostavnim grafičkim potezima misli junakinje smještene su na vrh ili dno slike i izdvojene, a dijalozi ostalih likova preneseni su klasičnim »strip oblačićima« – autori su čitatelju olakšali razumijevanje svega što nam Gerda priča, odnosno bitno pripomogli u razumijevanju temeljnih ideja koje nam na pomalo škrt, »matematički« način iznosi Gerda.


Naravno, likovni doprinos Barbare Yelin pri tome je iznimno bitan jer priča sama po sebi ne bi mogla stvoriti toliku količinu emocija koju izazvaju crteži i slike kojima se ilustriraju posljednji sati života Gerde Wendt.


Drugim riječima, »Ljeto njena života« Steinaeckera i Yelin klasičan je primjer i dokaz kako baš likovna strana može dati priči onaj dodir koji sve skupa pretvara u umjetnost. Zato, pročitajte i pogledajte »Ljeto njezina života«.


Biografije autora


Barbara Yelin već se vrlo uspješno predstavila kao autorica grafičkih romana. Prvi uspjeh donio joj je grafički roman »Gift« objavljen u Njemačkoj 2010. godine, a potom i grafički roman »Irmina« (2014.), koji je u Francuskoj i Njemačkoj dobio nekoliko vrijednih nagrada.


Thomasu Steinaeckeru »Ljeto njezina života« prvi je grafički roman, a do te 2017. godine kad je objavljen, on je kao autor već bio poznat i to kao književnik, novinar, strip kritičar, esejist i filmski redatelj. Najuvjerljivi je bio u književnosti, ponajprije zahvaljujući romanima »Wallner počinje letjeti« (2007.), »Godina u kojoj sam se prestao brinuti i počeo sanjati« (2012.) i »Obrana raja« (2016.). Njegova prva suradnja s Barbarom Yelin donijela im je brojne nagrade i pohvale, među ostalima i 2018. godine nagradu »Rudolph-Dirks« za najbolji grafički roman.