Roman Grad

Predstavljena knjiga Mirte Mataije: Sjećanja i esejističko putopisanje

Ervin Pavleković

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Put u romanu Mirte Mataije, kako je to objasnio Marinko Krmpotić, nije opis puta, već polazište na kojem autorica gradi ideje.



U Mramornoj dvorani Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka predstavljena je treća knjiga autorice Mirte Mataije – »Grad«, u izdanju Shura Publikacija – svojevrstan spoj nostalgičnih sjećanja iz prošlosti, elemenata sadašnjosti te esejističkog putopisanja.


Predstavljanje autoričine treće knjige popratilo je gudački Trio Veljak, koji se klasičnim skladbama raznih autora intencijski i smisleno nadovezao na neke elemente iz autoričine nove knjige.


Nakon romana »Težnja za slobodom« iz 2019. godine te drugoga romana »Put u planine« iz 2021. godine, autorica Mirta Mataija nedavno je u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskoga primorja predstavila i svoju treću knjigu, roman »Grad« koji objavljuje opatijski nakladnik Shura publikacije.





Roman »Grad«, istaknuo je Marinko Krmpotić, novinar Novog lista, spoj je prošlosti i sadašnjosti, jer autorica donosi priču o prošlosti, svojem odrastanju, kao i o sadašnjosti.


Kako je pojasnio, od njezinih prvih dviju knjiga, »Težnja za slobodom« i »Put u planine«, jedna je knjiga nostalgičnih sjećanja i povratka u prošlost, druga je esejističko putopisanje, dok je njezina posljednja knjiga, »Grad«, spoj prvih dviju, stoga uključuje nostalgična sjećanja iz prošlosti, elemente iz njezine sadašnjosti, ali i, s obzirom na to da roman uključuje i putovanje, esejističko putopisanje.


Put u njezinu romanu, pojasnio je, nije opis puta, već polazište na kojem gradi ideje.


Autorica Mataija istaknula je da je počela pisati u trenutku kad je poželjela promjenu, a ta promjena dolazi od nje same i u shvaćanju da prošlost, koju prihvaća, utječe na sadašnjost te tako omogućuje i promjenu.


Kako je dalje kazala, i dalje piše o čemu je već pisala, vlastitome životnom iskustvu, jer ne može pisati o iskustvu kojega nema, no sada je sve to, dodaje, produbila.


Krmpotić je također rekao da je, uzevši u obzir da je ovo autoričina treća knjiga, vidljiva naracija logičnoga slijeda te da se radi o jedinstvu teme i ideje, no i o kompozicijski jasno zaokruženu djelu u kojem glazba ima važnu ulogu, pa se tako spominju i razni glazbenici.


Osim što glazba ima važnu ulogu u samome romanu, i grad i ljubav prema gradu imaju važnu ulogu.


Iako ovo nije ljubavni roman, istaknula je urednica Šura Dumanić na predstavljanju, ona ga je doživjela kao potpunu ljubav – prema glazbi, prema gradu i prema mnogočemu drugome – što je oprimjerila dvama ulomcima iz knjige koji, osim što pronose osjećaj ljubavi i/ili zaljubljenosti, pokazuju i filozofsku intonaciju.


Predstavljanje knjige upotpunila je svirka gudačkog Tria Veljak čije su skladbe u većinski »allegro« tempu u potpunosti prkosile kišnome riječkom vremenu, no osim toga, izvodeći skladbe nekih glazbenika koji se spominju u samome romanu »Grad«, dale su predstavljanju gotovo pa intermedijalnu dimenziju.