HNK Ivana pl. Zajca

Bez potpunog odgovora intendanta Blaževića: I dalje mrak oko gostovanja Karite Mattile, a onda i Mire Furlan

Davor Mandić

Unatoč odgovorima koje je Novom listu poslao intendant HNK-a Ivana pl. Zajca, javnost još uvijek nema prave i potpune informacije o potrošnji novaca u Kazalištu



RIJEKA – Odmah na početku uputa za čitanje: tekst koji pišemo neće odgovoriti na pitanja koja smo postavili HNK-u Ivana pl. Zajca, točnije njegovu intendantu Marinu Blaževiću, dio kojih smo i najavili u Novom listu. Ali tekst pišemo, jer nešto smo ipak doznali, a i želimo javnosti ukazati na neke aporije funkcioniranja riječkog Kazališta.


Ovo su bila pitanja koja smo poslali: »Je li istina da u rujanskim izvedbama ‘Vježbanja života’ nije bilo Mire Furlan? Ako nije, zašto nije bilo Mire Furlan? Hoće li biti novih izvedbi ‘Vježbanja života’ i hoće li u njima biti Mire Furlan? Koliko je ukupno koštao angažman Mire Furlan? Želim specifikaciju, od honorara, preko putnih troškova, do hotela, reprezentacije i ostalog, ako je ostalog bilo.«


Osim ovih pitanja, na čekanju je bilo i ono ranije postavljeno o ukupnim troškovima produkcije gostovanja finske sopranistice Karite Mattile, za čiji je honorar isplaćena svota od 40.000 eura, a o čemu smo pisali.


Odgovor iz »Zajca«




Ovi su nam odgovori stigli: »Troškove produkcije gala koncerta Karite Mattile uskoro ćemo objaviti u rubrici »Transparentno kazalište« na web stranicama Kazališta te ne smatramo potrebnim objavljivati ih i putem Novog lista.
Mira Furlan nije sudjelovala u rujanskim izvedbama predstave ‘Vježbanje života – drugi put’ jer zbog poznatih problema izazvanih pandemijom koronavirusa nije bilo moguće organizirati njen dolazak u Hrvatsku, odnosno u Rijeku iz SAD-a. U predstavi je zadržan video s Mirom Furlan, a njena je scena djelomice prerežirana. Predstava će ponovo biti na programu u lipnju, ponovo s Mirom Furlan.


Svi troškovi angažmana Mire Furlan, kao i svi ostali troškovi produkcije predstave ‘Vježbanje života – drugi put’, dostupni su na web stranicama ‘Zajca’ u rubrici »Transparentno kazalište«.


Po pitanju odgovora na pitanje o troškovima produkcije koncerta Karite Mattile intendant nam šalje poruku koja bi, ekvivalentno, bila kao da naša kritičarka Kim Cuculić kaže da je ona svoj sud o predstavi »Vježbanje života – drugi put« ili bilo kojoj drugoj predstavi HNK-a Ivana pl. Zajca, izrekla u foajeu kazališta nakon predstave i da nema potrebu o tome pisati u Novom listu. Bilo bi zanimljivo vidjeti reakciju intendanta na takav razvoj događaja.


No dobro, nećemo biti lijeni pa ćemo svaki dan provjeravati je li konačno stigao troškovnik. Ali nećemo o tome pisati, jer, logikom intendanta, što bi Novi list o tome pisao kad je sve na stranicama Kazališta.


«Pokloni« djelatnika Kazališta


Drugo pitanje, odnosno pitanja vezana za Miru Furlan i »Vježbanje života – drugi put«, odnosno odgovor na njih, ozbiljnija je priča. Prvo, da vidimo što doista piše u dokumentima koje je Kazalište objavilo, a za koje nemamo potvrdu jesu li ukupnost svih troškova, jer nismo revizori. Prema tim dokumentima, predstava »Vježbanje života – drugi put« ukupno je koštala 1.046.567,74 kuna (ako smo dobro zbrajali). Ako vam se vrti od ove sume, prevedimo ju u eure pa ćemo doći na iznos od oko 140.000 eura. Nećemo ovdje donositi kritički sud o toj predstavi i ima li Marin Blažević kreativnoga potencijala, umjetničkog, autorskog, redateljski iznijeti takav projekt, no možemo reći da bi teško igdje drugdje ili u bilo kojim drugim okolnostima osim u kazalištu kojemu je intendant imao priliku režirati takav projekt.


Zato su njegove poruke, koje se također mogu iščitati iz »Transparentnog kazališta«, one o »poklonima« djelatnika Kazališta u vidu nenaplaćenih autorskih honorara, deplasirane. Barem u onoj mjeri u kojoj ne uzimaju u obzir da su svi ti »pokloni« u vidu režija, dramaturgija i koreografija, itekako važni za umjetnički rad darivatelja, kojima se CV-ovi pune upravo tim režijama, dramaturgijama i koreografijama.


Ukupni troškovi angažmana


Vratimo se potom na pitanje o ukupnim troškovima angažmana Mire Furlan, koje ne postavljamo slučajno. Naime u diskrepanciji su informacije koje smo imali o troškovima s onim što je u predstavi ponuđeno, pa smo tragom informacija i osobnih uvida postavili pitanje na koje intendant nije odgovorio, jer u odgovoru nedostaju ključni elementi. Naime u dokumentima po pitanjima Mire Furlan piše samo da je kao autorski honorar dobila 46.912,59 kuna, a za intelektualne i osobne usluge, što god to bilo, također 46.912,59 kuna.


Prvo smo se pitali, s obzirom na isti iznos, je li u pitanju ista stavka, ali čini se da nije, jer drugim su autorima po ovim stavkama uplaćivani različiti iznosi. Prema tome, ukupno je Miri Furlan isplaćeno 93.825,18 kuna. Ako vam se vrti u glavi od tog iznosa za kraći skeč o čišćenju, prevedimo to u eure pa recimo da je to 12.510 eura.


No to vjerojatno nije sve. Naime, mi ne možemo spekulirati o tome koji su ostali troškovi bili i jesu li oni svi u objavljenim dokumentima, ali znamo da tamo ne pišu ni troškovi smještaja, prijevoza, dnevnica, ako ih je bilo, za Miru Furlan poimence, a u pitanju koje smo poslali intendantu precizno stoji: »Koliko je ukupno koštao angažman Mire Furlan? Želim specifikaciju, od honorara, preko putnih troškova, do hotela, reprezentacije i ostalog, ako je ostalog bilo.«


Zato pitanje intendantu ipak ponavljamo, a u iščekivanju njegova odgovora valja nam pratiti »Transparentno kazalište«.