Šef Jadrolinije

Sopta o posljedicama koronakrize: ‘Pad je manji od očekivanog, najjače linije u špici imaju iste brojke kao lani’

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

S obzirom na nepredvidivost epidemiološke situacije u ovom trenutku ne možemo reći koliki je stvarni pad prihoda. Ocjenjujemo da je to za sada oko 220 milijuna kuna, međutim točnije rezultate imat ćemo početkom listopada po završetku visoke sezone



O poslovnim rezultatima na polovici ovogodišnje turističke sezone, kao i dugoročnim posljedicama korona krize na razvoj nacionalne putničke brodarske kompanije razgovarali smo s Davidom Soptom, predsjednikom uprave Jadrolinije koji u prvom redu ističe kako je poslovanje tvrtke, unatoč krizi i padu prometa u odnosu na prošlu, rekordnu godinu, za sad stabilno.


– Poslovanje Jadrolinije je stabilno zahvaljujući dobrim rezultatima prethodne tri godine koji su nadmašili sva prijašnja razdoblja. Započeti su projekti vezano za digitalizaciju poslovnih procesa.


U nepune tri godine uspjeli smo kroz akcijski plan obnove flote realizirati četiri investicije – četiri nova broda, od kojih je katamaran »Jelena« među najmodernijima na Jadranu. Svi smo svjesni da je kriza COVID-19 dramatično pogodila upravo resore turizma i prometa. Zahvaljujući dosadašnjem upješnom poslovanju, gospodarsku krizu uzrokovanu koronavirusom dočekali smo spremni.




Svjesni smo da su najviše pogođeni upravo resori turizma i prometa, ali Jadrolinija je i tijekom »lockdowna« i najsnažnijih epidemioloških mjera svakodnevno plovila i osiguravala vezu s našim otocima.


Kada govorimo o brojkama, Jadrolinija je u prvih šest mjeseci ove godine prevezla 56 posto putnika te 67 posto vozila u odnosu na isti period rekordne 2019. godine. U lipnju smo prevezli 52 posto putnika i 65 posto vozila, u odnosu na lipanj 2019. godine, dok je u srpnju promet rastao te je prevezeno 66,2 posto putnika i 81,8 posto vozila u odnosu na srpanj 2019. godine.


Obećavajući su podaci o prometu od prošlog vikenda, gdje je na dijelu naših najsnažnijih linija gotovo postignut prošlogodišnji promet te se nadamo rastu prometa i u kolovozu, što nas iznimno veseli.


Uzlazni trend prometa


Je li takav rezultat bolji ili lošiji od očekivanog, s obzirom na pandemiju?


– Rezultati su bolji u odnosu na prve prognoze koje su rađene početkom pandemije, krajem ožujka i početkom travnja, koje su temeljene na najavama turističke sezone od oko 30 do 40 posto, u odnosu na prethodnu godinu, obustavama prometovanja značajnog dijela linija, posebno brzobrodskih i međunarodnih linija.


Ovakav pad turističkog prometa sveo bi Jadrolinijin promet na oko 50 posto te su na tom tragu i rađene projekcije rezultata. Trenutno smo bolji od preliminarnih projekcija i vidimo uzlazni trend poslovanja i prometa.


U kojim je segmentima zabilježen najveći pad prometa? Iz svega što vidimo zadnjih dana, čini se da je trajektni promet u punom pogonu?


– Najveći pad prometa bilježimo na međunarodnim linijama te na brzobrodskim linijama, pogotovo komercijalnim brzobrodskim linijama. Situacija je specifična te teško predvidljiva s obzirom na česte izmjene u epidemiološkim mjerama Republike Italije.


S obzirom da je epidemija COVID-19 snažano pogodila Italiju, na međunardonim linijama prema Italiji desio se značajni pad prometa. Promet u koncesioniranim nacionalnim brzobrodskim linijama je na razini od 46 posto u odnosu na 2019. godinu, a sa sezonskim komercijalnim linijama započeli smo sredinom srpnja.


Kakav je »rezultat« između linija na sjevernom i onih na južnom Jadranu? Turistički rezultati na sjeveru su bolji, je li tako i u brodskom putničkom prometu?


– Promet je nakon relaksacije mjera snažno počeo rasti na sjevernom Jadranu, ali u srpnju i početkom kolovoza rast prometa na srednjedalmatinskim otocima je sustigao promet na sjevernom Jadranu.


Kakva je situacija s međunarodnim linijama koje ste spomenuli?


– Međunarodna linija Split – Ancona i Dubrovnik – Bari plovi po redu plovidbe. Zbog restrikcija koje je Republika Italija uvela zbog epidemije COVID-19 prema putnicima koji dolaze iz zemalja našeg okruženja, na žalost morali smo privremeno obustaviti trajektnu međunarodnu liniju Zadar – Ancona.


Međutim, kako ne bismo u potpunosti prekinuli vezu Zadra s Anconom, od 31. srpnja uveli smo potpuno novu katamaransku liniju kojom se za samo tri i pol sata stiže iz Zadra u Anconu te nam je želja održavati ovu liniju za vrijeme godišnjih odmora u Italiji, odnosno ferragosta.


Liderska pozicija


Koliki je pad prihoda Jadrolinije, s obzirom na manji broj putnika, ali i odluku Vlade da zadrži »zimske« cijene karata?


– S obzirom na nepredvidivost epidemiološke situacije u ovom trenutku ne možemo reći koliki je stvarni pad prihoda. Ocjenujemo da je to za sada oko 220 milijuna kuna, međutim točnije rezultate imat ćemo početkom listopada, po završetku visoke sezone.


S obzirom na manji broj plovidbi, smanjit će se i subvencije koje Jadroliniji isplaćuje država, koliki pad prihoda očekujete u tom segmentu?


– Potpore su isplaćivane sukladno ugovorima, a točniji iznos saznat ćemo na kraju godine.


Kako ćete pokriti manjak prihoda? Hoće li sredstava biti dovoljno za normalno poslovanje do iduće sezone ili će se Jadrolinija zaduživati?


– Odgovorno tvrdim da s obzirom na dosadašnje uspješne rezultate i pad prihoda neće doći u pitanje poslovanje Jadrolinije. Manjak prihoda planiramo premostiti kratkoročnim zaduženjem do sljedeće sezone za koju očekujemo da će doći do oporavka tržišta.


Zahvaljujemo Vladi i resornom ministarstvu na maksimalnom razumijevanju i potpori te smatramo da sredstva koja je Vlada osigurala za buduće razdoblje predstavlja priliku za Jadroliniju kako bi mogla nastaviti proces investicija, povećati konkurentnost i digitalno transformirati svoje poslovanje.


Time zadržavamo lidersku poziciju na Jadranu, povećavamo konkurentnost kompanije, nastavljamo investicije u postojeće brodove te ulaganja u gradnju novih brodova s naglaskom na ekološki prihvatljiva rješenja.


Novi obračun plaća


Hoće li biti smanjivanja plaća i drugih radničkih prava?


– Pad prometa i prihoda je značajan, no to ni u kojem slučaju neće ugroziti poslovanje društva i dovesti u pitanje isplatu plaća niti utjecati na smanjenje broja zaposlenih. Ovdje moram izraziti osobitu zahvalnost za discipliniranost i požrtvovnost svih naših pomoraca i djelatnika koji su svakodnevno u neposrednom kontaktu s putnicima te usprkos brojnim rizicima savjesno i predano obavljaju svoje zadaće.


Uprave Jadrolinije često su bile na meti sindikata, najčešće po pitanju povećanja plaća i kolektivnog ugovora. Kakav je vaš odnos sa sindikatima i jesu li otvorena pitanja oko radničkih prava napokon riješena?


– Uvjeren sam da ova Uprava ima kvalitetnu komunikaciju i suradnju sa socijalnim partnerima. Želim podsjetiti da smo 2018. godine povećali plaće za 5 posto i da smo povećali materijalna prava kroz više stavaka.


Intenzivno radimo na novom obračunu plaća za pomorce koji se nije mijenjao kroz dugi niz godina te očekujemo da će se, čim se stvore financijski uvjeti i dobijemo suglasnosti socijalnih partnera, novi obračun početi primjenjivati.


Kako će se korona kriza odraziti na plan nabave novih brodova? Hoće li biti prinova u floti do iduće sezone?


– Sredstva koja je Vlada osigurala vidimo i kao sredstva za nove investicije, a tu je i nabava i gradnja novih brodova.


Sve informacije u jednoj aplikaciji


Jadrolinija je ove godine putnicima ponudila novu mobilnu aplikaciju mJadrolinija, uz druge online usluge. Koje se mogućnosti nude i koliko su prihvaćene među putnicima?


– Značajan broj korisnika Jadrolinijinih usluga već se uvjerio u pogodnosti korištenja mobilne aplikacije mJadrolinija.


Uz dobro poznatu praktičnu kupovinu e-karata putem pametnih telefona, pretraživanje redova plovidbe i cijena, nova verzija mobilne aplikacije, osim osvježenog atraktivnog dizajna, donosi i nove, dodatne mogućnosti.


Jedna od novih mogućnosti proizlazi iz integracije HAK-ova sustava, što znači da sada, osim stanja u pomorskom prometu, putem mJadrolinija aplikacije možete provjeriti kakvo vas stanje očekuje na cestama, na putu prema luci.


Sve informacije potrebne za ugodno putovanje objedinjene u jednoj aplikaciji – stanje u cestovnom i pomorskom prometu, pregled gužvi u pristaništima putem HAK-ovih kamera, radovi na prometnicama i vremenska prognoza.


Novi, osvježeni dizajn stavlja naglasak na ono čime se najviše ponosimo – flotu. U novoj aplikaciji, osim kroz dizajn, moguće je detaljnjije pregledati flotu, a dostupan je i točan prikaz pozicija brodova u stvarnom vremenu.


Putnici su rado prihvatili ovu novost u poslovanju, što pokazuje i 30.000 korisnika aplikacije te udio od 7 posto u ukupnoj prodaji putnih karata putem digitalnih kanala prodaje.


Kako funkcionira mogućnost rezervacije za točno određene polaske trajekata? Koriste li putnici tu opciju na linijama na kojima je dostupna?


– Na linijama na kojima je uvedena prodaja karata za sat polaska, svaka karta za vozilo ujedno je i rezervacija mjesta u garaži. Na sam ukrcaj potrebno je doći 45 minuta ranije, kako bi lučki redari mogli složiti vozila i osigurati prolaz do trajekta svima koji za određeni polazak imaju kartu.


Ovom uslugom putnicima je omogućena sigurnost i mogućnost planiranja putovanja, te će se u budućnosti proširiti na još nekoliko linija gdje tehničke mogućnosti i plovidbeni red to omogućavaju.


Ni jedan djelatnik nije pozitivan na COVID-19


Kakve su mjere zaštite od koronavirusa za posade i putnike na brodovima na snazi i kako se provode? Velik dio putnika na brodovima ne nosi maske, jesu li one obavezne?


– Jadrolinija od početka izbijanja epidemije koronavirusa surađuje s Kriznim stožerom Republike Hrvatske te su sve preporuke izdane od strane stožera striktno poštovane. Uložena su iznimna sredstva za nabavu zaštitne opreme namijenjene djelatnicima na brodovima i u našim agencijama, nabavljene su zaštitne maske, rukavice te sredstva za dezinficiranje.


Na svim vidljivim mjestima su putnicima postavljene obavijesti o preporukama stožera za sprječavanje širenja virusa. Putnici se upozoravanju na nošenje maski i držanje udaljenosti već kod kupnje karata od strane naših djelatnika u agencijama.


Također, svim putnicima preporučujemo korištenje online kupnju karata ili kupnju karata preko naše mobilne aplikacije te korištenje negotovinskog načina plaćanja. Maske su obavezne, međutim svjesni smo da se određeni broj putnika toga ne pridržava. Molimo sve naše putnike da poštuju propisane mjere Kriznog stožera, jer čuvajući sebe, čuvaju i našu posadu.


Jesu li se mjere pokazale učinkovitima? Je li se netko od članova posade ili putnika zarazio koronavirusom na brodu?


– Ponosno ističemo da do sada niti jedan naš djelatnik nije bio pozitivan te činjenicu da uvedene mjere zaštite imaju svoje rezultate. Također, rezultati su to i dobre organizacije i pozitivnog ozračja u našoj tvrtki te posljedica svih naših dosadašnjih velikih ulaganja u zaštitna sredstva, usklađeno s propisanim epidemiološkim standardima.