Konferencija Novog lista

Krunoslav Loina: 'Hrvatska pošta je već smanjila emisije CO2 za oko 40 posto'

Alenka Juričić Bukarica

U smanjenju emisija štetnih plinova djeluje se na svim područjima, ali najveće efekte smanjenja emisija očekuju se u segmentu voznog parka



Smanjenje ekološkog otiska te očuvanje okoliša i prirode, uz društvenu su odgovornost bitne odrednice poslovanja Hrvatske pošte. Te su odredice i strateški definirane kroz Razvojnu strategiju Pošta2022. kojom nacionalni poštanski operator provodi “zelenu” transformaciju i to kroz čitan niz mjera i projekata koji su u tijeku ili u najavi.


Krunoslav Loina, izvršni direktor Ureda za strategiju i razvoj Hrvatske pošte, u razgovoru je pojasnio na koje se sve načine Hrvatska pošta okreće održivom poslovanju, što donosi uključivanje u međunarodnu inicijativu The Climate Pledge, čiji je uz Finsku poštu, tek drugi uključeni poštanski operator, koliko je kroz “zeleno” poslovanje Hrvatska pošta smanjila emisije CO2, kako funkcionira sustav paketomata, ali i koja je uloga samih zaposlenika u razvijanju održivog i društveno odgovornog poslovanja. Sve je to, naime, tek dio onoga što čini “zelenu” transformaciju hrvatskog nacionalnog operatora koji je u proteklom petogodišnjem razdoblju ostvario oko milijardu kuna investicija.


Koliko dugo ustvari Hrvatska pošta u svom poslovanju radi na postizanju održivosti?




– Mi u Hrvatskoj pošti smo prepoznali održivost kao jedan od glavnih trendova koji utječu na naše poslovanje te je ona sastavni dio naše Razvojne strategije Pošta2022. u okviru koje je definirana strategija upravljanja održivošću. Strategija upravljanja održivošću je, uz razvoj zelenog poslovanja, usmjerena i na razvoj društveno odgovornog poslovanja te korporativnog upravljanja.


Kada je donijeta Razvojna trategija Pošta 2022. te što su osnovne smjernice daljnjeg razvoja koje su definirane u ovoj strategiji?


– Razvojna strategija Pošta2022. donesena je 2017. godine, a glavne smjernice strategije odnose se na razvoj temeljnog poslovanja, razvoj znanja i razvoj novih poslovnih modela i tržišta. Digitalizacija i društveno odgovorno poslovanje, koje je jedan od glavnih čimbenika održivog poslovanja, su naše filozofije razvoja.


Digitalno iskustvo


Koliko je kroz provođenje “zelenog” poslovanja Hrvatska pošta ustvari uspjela smanjiti emisije CO2?


Kako bismo stvorili pretpostavke za razvoj “zelenog” poslovanja, u suradnji s akademskom zajednicom pristupili smo analizi i izračunu emisija stakleničkih plinova za 2020. i 2021. godinu te za 1990. godinu u skladu s regulatornim okvirom za područja emisija stakleničkih plinova. Prema izračunima, Hrvatska pošta je smanjila emisije CO2 za oko 40 posto u odnosu na 1990. godinu i taj smjer želimo nastaviti, a u skladu s postavljenim ciljevima u EU Zelenom planu i dostizanju nulte stope emisija.


Jedan od sustava koji je uveden je sustav paketomata. Kada se počelo s njihovim postavljanjem, koliko ih je postavljeno i kakvi su dalje planovi po tom pitanju? Kako ustvari sustav funkcionira za korisnike te koliko se na ovaj način smanjuje ugljični otisak?


– Paketomati su važan kanal dostave koji omogućuje našim korisnicima da i oni budu sudionici u smanjenju emisija stakleničkih plinova. Prema istraživanjima, dostavom na paketomat se mogu smanjiti emisije za čak 70 posto u odnosu na dostavu na adresu. Mi u Hrvatskoj pošti smo to prepoznali te od prošle godine sustavno radimo na razvoju mreže paketomata u cilju povećanja iskustva naših korisnika i “zelene” transformacije. Paketomat je alternativni kanal dostave koji sadrži pretince različitih dimenzija putem kojih naši korisnici mogu poslati ili primiti pošiljku 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu uz digitalno iskustvo budući da je za otvaranje pretinca paketomata potrebno unijeti kod dobiven kroz SMS poruku. Naši korisnici sve više prepoznaju paketomate kao kanal dostave s jedinstvenim korisničkim iskustvom i u skladu s tim ćemo našim korisnicima do kraja godine omogućiti slanje i primanje pošiljaka na ukupno 300 paketomata diljem Hrvatske.


Paketomati su važan kanal dostave koji omogućuje našim korisnicima da i oni budu sudionici u smanjenju emisija stakleničkih plinova, Krunoslav Loina


Lakodostavna vozila


Vezano za smanjenje emisije CO2, Hrvatska pošta ima i vozni park s više od 200 električnih vozila. Je li se njihov broj povećao, kada se počelo ulagati u električna vozila i o kojim je konkretno vozilima riječ? Kolike se uštede u tom smislu mogu očekivati?


– U smanjenju emisija štetnih plinova djelujemo na svim područjima, ali najveće efekte smanjenja emisija očekujemo u segmentu voznog parka koji čini nešto manje od 70 posto naših ukupnih emisija. Hrvatska pošta kontinuirano provodi transformaciju voznog parka kroz ulaganja u električna vozila, a koji se odnose na lakodostavna i poluteretna vozila te četverocikle, mopede i električne bicikle za teško dostupna urbana područja. Trenutni vozni park električnih vozila ćemo povećati za još 158 vozila, a kroz ulaganja u “zelenu” transformaciju voznog parka, udio električnih vozila u ukupnom voznom parku Hrvatske pošte će iznositi 11 posto.


Što je s punionicama za električna vozila? Kakva je dinamika njihova postavljanja?


Krunoslav Loina, izvršni direktor Ureda za strategiju i razvoj Hrvatske pošte


– Razvoj mreže punionica za električna vozila je jedna od glavnih pretpostavki za nastavak kontinuiranog ulaganja u povećanje broja električnih vozila. U planu je postavljanje punionica na 90 lokacija.


Sustav prikupljanja elektroničkog otpada


Jedan od “zelenih” segmenata poslovanja jest i održivo gospodarenje otpadom. O čemu je konkretno riječ?


– Hrvatska pošta je razvila ekosustav za održivo gospodarenje otpadom koji podrazumijeva prikupljanje elektroničke opreme, rasvjetnih tijela, opasnog i neopasnog otpada. Kroz sustav upravljanja otpadom, čak 97 posto otpada se reciklira.


Na koje još načine Hrvatska pošta želi smanjiti zeleni otisak? Što je s modernizacijom ostale infrastrukture?


– Uz ulaganja u zeleni vozni park i e-punionice, naš je fokus i na ulaganja u obnovljive izvore energije kroz postavljanje solarnih panela, nastavak sustavnog upravljanja otpadom, povećanje energetske učinkovitosti i poticanje korisnika na korištenje paketomata.


Koja je uloga samih djelatnika u održivom poslovanju?


– Naši zaposlenici su naša najveća snaga te su oni važan i sastavni dio našeg održivog poslovanja. Kontinuirano ulažemo u osiguravanje pretpostavki za zdravlje i sigurnost naših zaposlenika te razvoj, obrazovanje i nagrađivanje.


Milijardu kuna investicija


Općenito, kakva je ova poslovna godina? Koliko je pandemija posljednje dvije godine utjecala na poslovanje?


– Poslovanje Hrvatske pošte je osim pod utjecajem trenda održivosti i pod utjecajem ostalih trendova koji se odnose na globalizaciju, digitalizaciju, rast e-trgovine i korisničko iskustvo. Rast e-trgovine je imao poseban utjecaj na naše poslovanje u posljednje dvije godine u kojima smo unatoč velikim izazovima uspješno upravljali. Hrvatska pošta ostvaruje stabilan rast prihoda što je rezultat uspješnog investicijskog ciklusa vrijednog milijardu kuna koji smo proveli u proteklom petogodišnjem razdoblju. Transformirali smo svoje poslovanje, a u središtu svih naših aktivnosti je korisnik.


The Climate Pledge


U ožujku je Hrvatska pošta pristupila inicijativi The Climate Pledge i uz Finsku poštu tek je drugi poštanski operator koji se pridružio ovoj inicijativi. Što je ustvari cilj ove inicijative, kada je ona pokrenuta i tko čini gro pristupnika? Koje benefite Hrvatska pošta vidi u pristupanju ovoj inicijativi?


– Pristupanjem The Climate Pledge inicijativi, osnovanoj 2019. godine od strane Amazona i Global Optimism, Hrvatska pošta se pridružila zajednici vodećih EU i globalnih kompanija u postizanju nulte stope emisija CO2 do 2040. godine,dakle deset godina prije Pariškog sporazuma. Ovom inicijativom Hrvatska pošta je zajedno s ostalim potpisnicama posvećena smanjenju emisija stakleničkih plinova kroz mjerenje i izvještavanje o emisijama stakleničkih plinova te provođenje projekata koji će doprinijeti smanjenju i neutralizaciji emisija stakleničkih plinova.