U smanjenju emisija štetnih plinova djeluje se na svim područjima, ali najveće efekte smanjenja emisija očekuju se u segmentu voznog parka
povezane vijesti
Smanjenje ekološkog otiska te očuvanje okoliša i prirode, uz društvenu su odgovornost bitne odrednice poslovanja Hrvatske pošte. Te su odredice i strateški definirane kroz Razvojnu strategiju Pošta2022. kojom nacionalni poštanski operator provodi “zelenu” transformaciju i to kroz čitan niz mjera i projekata koji su u tijeku ili u najavi.
Krunoslav Loina, izvršni direktor Ureda za strategiju i razvoj Hrvatske pošte, u razgovoru je pojasnio na koje se sve načine Hrvatska pošta okreće održivom poslovanju, što donosi uključivanje u međunarodnu inicijativu The Climate Pledge, čiji je uz Finsku poštu, tek drugi uključeni poštanski operator, koliko je kroz “zeleno” poslovanje Hrvatska pošta smanjila emisije CO2, kako funkcionira sustav paketomata, ali i koja je uloga samih zaposlenika u razvijanju održivog i društveno odgovornog poslovanja. Sve je to, naime, tek dio onoga što čini “zelenu” transformaciju hrvatskog nacionalnog operatora koji je u proteklom petogodišnjem razdoblju ostvario oko milijardu kuna investicija.
Koliko dugo ustvari Hrvatska pošta u svom poslovanju radi na postizanju održivosti?
– Mi u Hrvatskoj pošti smo prepoznali održivost kao jedan od glavnih trendova koji utječu na naše poslovanje te je ona sastavni dio naše Razvojne strategije Pošta2022. u okviru koje je definirana strategija upravljanja održivošću. Strategija upravljanja održivošću je, uz razvoj zelenog poslovanja, usmjerena i na razvoj društveno odgovornog poslovanja te korporativnog upravljanja.
Kada je donijeta Razvojna trategija Pošta 2022. te što su osnovne smjernice daljnjeg razvoja koje su definirane u ovoj strategiji?
– Razvojna strategija Pošta2022. donesena je 2017. godine, a glavne smjernice strategije odnose se na razvoj temeljnog poslovanja, razvoj znanja i razvoj novih poslovnih modela i tržišta. Digitalizacija i društveno odgovorno poslovanje, koje je jedan od glavnih čimbenika održivog poslovanja, su naše filozofije razvoja.
Digitalno iskustvo
Koliko je kroz provođenje “zelenog” poslovanja Hrvatska pošta ustvari uspjela smanjiti emisije CO2?
– Kako bismo stvorili pretpostavke za razvoj “zelenog” poslovanja, u suradnji s akademskom zajednicom pristupili smo analizi i izračunu emisija stakleničkih plinova za 2020. i 2021. godinu te za 1990. godinu u skladu s regulatornim okvirom za područja emisija stakleničkih plinova. Prema izračunima, Hrvatska pošta je smanjila emisije CO2 za oko 40 posto u odnosu na 1990. godinu i taj smjer želimo nastaviti, a u skladu s postavljenim ciljevima u EU Zelenom planu i dostizanju nulte stope emisija.
Jedan od sustava koji je uveden je sustav paketomata. Kada se počelo s njihovim postavljanjem, koliko ih je postavljeno i kakvi su dalje planovi po tom pitanju? Kako ustvari sustav funkcionira za korisnike te koliko se na ovaj način smanjuje ugljični otisak?
– Paketomati su važan kanal dostave koji omogućuje našim korisnicima da i oni budu sudionici u smanjenju emisija stakleničkih plinova. Prema istraživanjima, dostavom na paketomat se mogu smanjiti emisije za čak 70 posto u odnosu na dostavu na adresu. Mi u Hrvatskoj pošti smo to prepoznali te od prošle godine sustavno radimo na razvoju mreže paketomata u cilju povećanja iskustva naših korisnika i “zelene” transformacije. Paketomat je alternativni kanal dostave koji sadrži pretince različitih dimenzija putem kojih naši korisnici mogu poslati ili primiti pošiljku 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu uz digitalno iskustvo budući da je za otvaranje pretinca paketomata potrebno unijeti kod dobiven kroz SMS poruku. Naši korisnici sve više prepoznaju paketomate kao kanal dostave s jedinstvenim korisničkim iskustvom i u skladu s tim ćemo našim korisnicima do kraja godine omogućiti slanje i primanje pošiljaka na ukupno 300 paketomata diljem Hrvatske.

Paketomati su važan kanal dostave koji omogućuje našim korisnicima da i oni budu sudionici u smanjenju emisija stakleničkih plinova, Krunoslav Loina
Lakodostavna vozila
Vezano za smanjenje emisije CO2, Hrvatska pošta ima i vozni park s više od 200 električnih vozila. Je li se njihov broj povećao, kada se počelo ulagati u električna vozila i o kojim je konkretno vozilima riječ? Kolike se uštede u tom smislu mogu očekivati?
– U smanjenju emisija štetnih plinova djelujemo na svim područjima, ali najveće efekte smanjenja emisija očekujemo u segmentu voznog parka koji čini nešto manje od 70 posto naših ukupnih emisija. Hrvatska pošta kontinuirano provodi transformaciju voznog parka kroz ulaganja u električna vozila, a koji se odnose na lakodostavna i poluteretna vozila te četverocikle, mopede i električne bicikle za teško dostupna urbana područja. Trenutni vozni park električnih vozila ćemo povećati za još 158 vozila, a kroz ulaganja u “zelenu” transformaciju voznog parka, udio električnih vozila u ukupnom voznom parku Hrvatske pošte će iznositi 11 posto.
Što je s punionicama za električna vozila? Kakva je dinamika njihova postavljanja?

Krunoslav Loina, izvršni direktor Ureda za strategiju i razvoj Hrvatske pošte
– Razvoj mreže punionica za električna vozila je jedna od glavnih pretpostavki za nastavak kontinuiranog ulaganja u povećanje broja električnih vozila. U planu je postavljanje punionica na 90 lokacija.
Sustav prikupljanja elektroničkog otpada
Jedan od “zelenih” segmenata poslovanja jest i održivo gospodarenje otpadom. O čemu je konkretno riječ?
– Hrvatska pošta je razvila ekosustav za održivo gospodarenje otpadom koji podrazumijeva prikupljanje elektroničke opreme, rasvjetnih tijela, opasnog i neopasnog otpada. Kroz sustav upravljanja otpadom, čak 97 posto otpada se reciklira.
Na koje još načine Hrvatska pošta želi smanjiti zeleni otisak? Što je s modernizacijom ostale infrastrukture?
– Uz ulaganja u zeleni vozni park i e-punionice, naš je fokus i na ulaganja u obnovljive izvore energije kroz postavljanje solarnih panela, nastavak sustavnog upravljanja otpadom, povećanje energetske učinkovitosti i poticanje korisnika na korištenje paketomata.
Koja je uloga samih djelatnika u održivom poslovanju?
– Naši zaposlenici su naša najveća snaga te su oni važan i sastavni dio našeg održivog poslovanja. Kontinuirano ulažemo u osiguravanje pretpostavki za zdravlje i sigurnost naših zaposlenika te razvoj, obrazovanje i nagrađivanje.
Milijardu kuna investicija
Općenito, kakva je ova poslovna godina? Koliko je pandemija posljednje dvije godine utjecala na poslovanje?
– Poslovanje Hrvatske pošte je osim pod utjecajem trenda održivosti i pod utjecajem ostalih trendova koji se odnose na globalizaciju, digitalizaciju, rast e-trgovine i korisničko iskustvo. Rast e-trgovine je imao poseban utjecaj na naše poslovanje u posljednje dvije godine u kojima smo unatoč velikim izazovima uspješno upravljali. Hrvatska pošta ostvaruje stabilan rast prihoda što je rezultat uspješnog investicijskog ciklusa vrijednog milijardu kuna koji smo proveli u proteklom petogodišnjem razdoblju. Transformirali smo svoje poslovanje, a u središtu svih naših aktivnosti je korisnik.
The Climate Pledge
U ožujku je Hrvatska pošta pristupila inicijativi The Climate Pledge i uz Finsku poštu tek je drugi poštanski operator koji se pridružio ovoj inicijativi. Što je ustvari cilj ove inicijative, kada je ona pokrenuta i tko čini gro pristupnika? Koje benefite Hrvatska pošta vidi u pristupanju ovoj inicijativi?
– Pristupanjem The Climate Pledge inicijativi, osnovanoj 2019. godine od strane Amazona i Global Optimism, Hrvatska pošta se pridružila zajednici vodećih EU i globalnih kompanija u postizanju nulte stope emisija CO2 do 2040. godine,dakle deset godina prije Pariškog sporazuma. Ovom inicijativom Hrvatska pošta je zajedno s ostalim potpisnicama posvećena smanjenju emisija stakleničkih plinova kroz mjerenje i izvještavanje o emisijama stakleničkih plinova te provođenje projekata koji će doprinijeti smanjenju i neutralizaciji emisija stakleničkih plinova.