EP ojačao prava

DIESELGATE KAO POUČAK Prevareni potrošači mogu udruženi tužiti kompanije diljem EU-a

Branko Podgornik

Foto Reuters

Foto Reuters

Ako utvrde da su prevareni, potrošači će moći podizati kolektivne tužbe protiv tvrtki ne samo u svojim zemljama, nego i na razini cijele Unije, što dosad nije bilo moguće



Potaknuti prijevarama poput one iz afere Dieselgate, zastupnici Europskog parlamenta jučer su ojačali prava potrošača u borbi s kompanijama koje im prodaju neispravnu robu ili nanose štetu. Ako utvrde da su prevareni, potrošači će moći podizati kolektivne tužbe protiv kompanija ne samo u svojim zemljama, nego i na razini cijele Europske unije – što dosad nije bilo moguće.


Novim propisom uvedena je mogućnost »udružne tužbe« u svim državama članicama, koja jamči zaštitu potrošača od kolektivne štete. Sadrži i zaštitne mjere za poduzeća, kako potrošači ne bi tužbe zloupotrebljavali. U Parlamentu jučer nisu mogli sakriti svoje zadovoljstvo, jer je njihova borba za veću zaštitu potrošača trajala oko dvije godine.


Razne usluge


– Tim novim zakonima osigurali smo potrošačima diljem Europe pristup pravosuđu, s time da će ljudi moći udružiti snage te širom EU-a tražiti nadoknadu za štetu koju su napravile velike kompanije, zadovoljno je rekla Lara Wolters iz grupacije socijaldemokratskih stranaka, koje su se gorljivo zauzimale za novi propis.




Potrošači će moći kolektivno tužiti firme ne samo zbog neispravnih proizvoda, nego i zbog eventualnih nepravilnosti u prodaji roba, digitalnih sadržaja i usluga. Na popisu mogućih tužbi nalazi se opskrba građana strujom i plinom, pitanje zaštite njihovih podataka, osiguravanje potrebnih informacija na proizvodima, primjerice ako oni sadrže tvari koje izazivaju alergije.


Usto, na udaru kolektivnih tužbi bit će zračni, pomorski, željeznički i ostali promet.


– Osigurali smo da ni povrede prava putnika, kao što su kašnjenje ili loša usluga, ne budu izostavljeni. Unatoč žestokom protivljenju nacionalnih i industrijskih interesa, uspjeli smo zaštititi prava putnika u okviru tog zakona, dodala je Wolters.


Potrošači će od nesavjesnih trgovaca, odnosno proizvođača, moći dobiti odštete, popravak ili zamjenu neispravnog uređaja, smanjenje ili nadoknadu plaćene cijene, prekid ugovora o uslugama – ovisno o situaciji. Kompanije će tako biti prisiljene na snažniju kontrolu svojih proizvoda i usluga te na veću kvalitetu.


Korak naprijed


Novi propis je korak naprijed jer se zna da kompanije imaju pristup tržištima svih članica EU-a, ali potrošači, ako su oštećeni, često ne mogu pravdu tražiti dalje od nacionalnih sudova. A rizici za potrošače neprekidno se povećavaju, osobito zbog širenja prekogranične internetske trgovine.


– U doba kada se Europa nalazi pred ozbiljnim ispitom, EU je dokazao da može djelovati i prilagoditi se novim okolnostima, bolje zaštititi svoje građane i ponuditi im nova konkretna prava kao odgovor na globalizaciju i njezine ekscese, izjavio je izvjestitelj Geoffroy Didier iz Europske pučke stranke.


Novi propis za dvije godine


Novi propis, nakon što postane direktiva EU-a, stupit će na snagu postupno, a najkasnije za dvije godine. Potrošači će u EU-u moći kolektivno tužiti firme putem svojih potrošačkih organizacija, pa to oštećene građane neće ništa stajati. Novu direktivu pozdravile su i građanske udruge.


Novi propis je »golema prekretnica, jer pravosuđe postaje dostupno svim potrošačima«, ocijenila je Monique Goyens, glavna ravnateljica Europske organizacije potrošača.