Skup

DANI UHPA-e: Turističkim agencijama oko 180 milijuna kuna EU novca

Alenka Juričić Bukarica

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Privatnom sektoru su iz NPOO-a namijenjene 1,2 milijarde kuna, a bit će objavljena dva odvojena poziva,



Turističke agencije će iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) moći povući oko 180 milijuna kuna europskog novca. Istaknula je to na Danima Hrvatske udruge putničkih agencija (UHPA) u Opatiji Sandra Herman, državna tajnica u Ministarstvu turizma i sporta (MINTS).


Ujedno je i najavila kako bi se kroz iduća dva tjedna u e-savjetovanje trebalo uputiti prijedloge poziva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) vrijedna 2,2 milijarde kuna, od čega su privatnom sektoru namijenjene 1,2 milijarde kuna.


Bit će objavljena dva odvojena poziva, s obzirom na to da posebne alokacije ima javna turistička infrastruktura, a posebne alokacije privatni sektor.





Putničke agencije će moći naći prostora za kandidaturu u alokaciji za privatni sektor koja se odnosi na klastere i inovacije, a vrijedna je, dakle, 180 milijuna kuna.


I ta će sredstva biti usmjerena u pravilu na kapitalne projekte, primjerice, interpretacijske centre ili neku drugu turističku infrastrukturu koja se može sufinancirati iz ovih EU sredstava.


Niz alokacija


Hotelijeri će, pak, u te 1,2 milijarde kuna također naći svoj prostor za kandidiranje projekata, i to u nizu alokacija, ovisno radi li se o malim, srednjim ili velikim poduzetnicima. Ali i o tome radi li se o turistički razvijenim ili nerazvijenim područjima.



– Taj novac je usmjeren uglavnom na podizanje kvalitete postojećih smještajnih kapaciteta u turistički razvijenim područjima, dok će se u turistički nerazvijenim područjima ta sredstva moći koristiti i za gradnju novih kapaciteta, pojasnila je državna tajnica.


Javiti se mogu i privatni iznajmljivači, međutim, ne oni koji su registrirani kao fizičke osobe, s obzirom na to da je cilj potaknuti iznajmljivače da svoj posao razvijaju prema malim hotelima.


Na e-savjetovanju će, dakle, biti konkretni prijedlog poziva kako je dogovoreno s Europskom komisijom, nakon čega će se napraviti eventualne izmjene i ponovo tražiti odobrenje EK-a. A nakon toga će se u drugoj polovici godine objaviti i konačan poziv turističkom sektoru.



Na Danima UHPA-e održan je i panel o izazovima prilagodbe turističkih agencija post-COVID vremenima na kojem su, uz Herman, sudjelovali i Tomislav Fain, predsjednik UHPA-e, Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) i Zlatan Muftić, šef Kongresnog ureda Turističke zajednice grada Zagreba, a koji je moderirao novinar Novog lista Edi Prodan.


Koliko je ustvari pandemija koštala segment turoperatora i turističkih agencija, lijepo je ilustrirao Tomislav Fain, podsjetivši kako su agencije prije COVID-19 godišnje ostvarivale oko 3 milijarde kuna prihoda.



No, u dvije pandemijske godine ostale su bez 5 milijardi kuna.


– Što se tiče ove godine, svi smo optimisti. No, ne smijemo zaboraviti, bez obzira na ovogodišnji promet koji bi se mogao vratiti na pretpandemijske brojke, da smo u protekle dvije godine prodavali svoju imovinu, zaduživali se kod banaka i slično, samo kako bismo opstali, i da se ne možemo samo tako u jednoj godini oporaviti.


Kriza je sigurno ostavila posljedice, ali sretni smo da smo tu i da je doista velika većina agencija opstala, što ne bi bilo moguće bez pomoći države i institucija, kazao je Fain.


Ključni momenti


Predsjednik UHPA-e također je dodao kako su ključni momenti u pandemijsko vrijeme bili, uz ostalo, moratorij na povrat sredstava putnicima bez kojeg bi, kako je kazao Fain, odmah pola agencija otišlo u stečaj, a potrajao je gotovo dvije godine.



Tu su bile i mjere za zaposlene, kao i krediti HAMAG – Bicroa i HBOR-a…


Kristjan Staničić je, pak, govoreći o ovogodišnjoj sezoni iznio nekoliko podataka iz istraživanja koje je provelo Europsko udruženje nacionalnih udruga putničkih agencija i turoperatora (ECTAA) provedeno u 10 europskih zemalja.


Prema ovim podacima, 80 posto ispitanika planira ove godine putovati, a od toga 55 posto planira putovati izvan svoje zemlje. Prvenstveni motivi putovanja ove će godine biti odmor, dakle sunce i more, city break i aktivni odmor, znači outdoor.


Kazao je i kako je fokus u promociji Hrvatske stavljen na bliža emitivna tržišta, ali i domaće tržište.



Tako se i ove godine nastavlja s kampanjom “Doživi domaće, istraži ruralnu Hrvatsku” s time da će se kroz nju obraditi novih deset manje poznatih mikrolokacija, a zanimljivo je da će se kampanju provesti i na tržištima Slovenije, Njemačke i Austrije.


Istaknuo je, uz ostalo, i dobre najave s američkog tržišta te podsjetio kako je Hrvatska 2020. bila jedina europska zemlja koja nije zatvorila granice za američke turiste.


– Isto tako, u međuvremenu je SAD ukinuo vize za hrvatske građane i sigurno da i ta činjenica doprinosi tome da nas Amerikanci promatraju kao sigurnu zemlju, ukazao je Staničić.



Dani UHPA-e, koji su ove godine u slavljeničkom tonu, s obzirom na to da ovo sektorsko udruženje slavi 30 godina od osnutka, završava danas, kada će se održati B2B sastanci s direktorima predstavništava HTZ-a u inozemstvu i B2B sastancima članica UHPA-e.


Hrvatska u četiri mjeseca na 90 posto noćenja iz 2019.


Državna tajnica Sandra Herman je iznijela i podatak kako je u prva četiri mjeseca u Hrvatskoj ostvareno 90 posto noćenja iz prva četiri mjeseca 2019. godine.



U ovom periodu je vrijednost fiskaliziranih računa bila 7 posto veća nego u prva četiri mjeseca 2019., s time da je za uskrsne blagdane zabilježen rast prihoda od 4,5 posto u odnosu na prijepandemijsku 2019.


– Prva četiri mjeseca ove godine u svima bude optimizam i za glavnu sezonu. Prepoznati smo kao poželjna autodestinacija, ali je isto tako važno kako nam se ove godine vratio velik broj aviolinija, kazala je Herman te dodala kako će se Hrvatsku i dalje promovirati kao sigurnu destinaciju, ali i kao održivu destinaciju.