Foto: Jan Iveta
U kreativnom radu benda sudjeluju ravnopravno svi članovi, stoga autorski skladbe svi potpisuju. To je, uz dozu samokritičnosti, ključno za kreativan rad i dobar put prema autentičnom autorskom zvuku
Singlom “Spinning Top” electronic jazz grupa Trokut najavila je debitantski album “Shapeless”. Izostanak norme i konvencije u glazbenom izričaju glavna je značajka ovog glazbenog kvarteta koji čine iskusni jazz glazbenici mlađe generacije – Jerko Jurin na bubnjevima, Jaka Arh na tenor saksofonu i elektronici, Filip Pavić na električnoj gitari i Hrvoje Kralj na električnoj bass gitari.
Leader benda je Riječanin sa zagrebačkom adresom Jerko Jurin, glazbenik koji je dosad bio članom grupa Auguste, Šumovi protiv valova, pastele, Pavel… Upravo nas je on upoznao s radom grupe Trokut i otkrio nam kako je nastao album “Shapeless”.
Hrvatsko-slovensku grupu Trokut čine glazbenici s Odjela za jazz glazbu Fakulteta za glazbu i izvedbenu umjetnost u Grazu. Je li tamo rođen Trokut ili ste zajedno svirali i prije?
– Trokut je nastao krajem 2018. godine za vrijeme našeg studija na jazz akademiji u Grazu (Austrija). Tada sam pokrenuo Trokut kao platformu za istraživanje i izvođenje kombinacije jazza s elektronskom glazbom i drugim suvremenim glazbenim pravcima. Ubrzo su se, u želji da prošire svoj glazbeni vokabular i paletu zvukovnih mogućnosti, bendu priključili Jaka, Filip i Bojan. U ovoj formaciji do tad nismo skupa svirali, ali smo pojedinačno već bili povezani kroz razne druge projekte, ansamble i big bandove na fakultetu.
Spominjete Crikveničanina Bojana Skočilića, sada već bivšeg člana benda koji se našao u ulozi basista na albumu i prvom singlu. Koji je njegov doprinos albumu?
– Bojan je značajno pridonio albumu svojom kreativnošću, zvukovnom estetikom i pristupom. Polovina albuma improvizirana je u studiju pa je tako veći dio bass dionica plod njegove kreativnosti bez koje bi vjerojatno neke od improvizacija otišle u nekom drugom smjeru. Svaka improvizacija je rezultat trenutka kolektivne bendovske svijesti i vezana je za točno određene glazbenike u točno određenom trenutku koji improviziraju pod određenim parametrima.
Čim promijenite jedan od tih elemenata, jasno je da će rezultat takve improvizacije biti nešto drugačiji. Kako je polovina albuma improvizirana, možemo zaključiti da je svaki član benda u velikoj mjeri zaslužan za konačan zvuk i smjer albuma. Bojanu smo neizmjerno zahvalni na sav trud, rad i vrijeme koje je uložio u bend. Zbog obaveza i fokusa na neke druge aspekte svoje karijere, odlučio je iz benda izaći sredinom ove godine. Na njegovo mjesto je došao Hrvoje Kralj, izuzetan glazbenik s kojim s veseljem nastavljamo daljnji kreativni rad.
Iako ste dosad svirali u mnogo bendova različitih žanrova, ovo je prvi album na kojem ste vi imali ulogu leadera benda. Koliko je bilo teško naći se u toj ulozi, i što ste pritom naučili?
– Uloga bandleadera od mene je zahtijevala puno veću razinu odgovornosti od one na koju sam do sada navikao jer sam često do sad više vremena proveo u ulozi suradnika ili je ta odgovornost bila jednako raspodijeljena na sve članove benda. Tijekom cijelog procesa naučio sam puno o sebi – svojim mogućnostima, strahovima i očekivanjima.
Veoma sam zahvalan članovima benda i svima ostalima koji su u bend i album uložili nebrojeno prekovremenih sati i bez kojih ovaj album ne bi bio na ovoj razini kvalitete što su me na tom putu popratili. Kao bandleader želim temeljiti rast i budućnost benda na iskrenosti, dosljednosti i prijateljstvu.
Kažete da je koncept albuma bila dualnost između dva gotovo suprotna svijeta – svijeta kompozicije i svijeta improvizacije. Što to znači u praksi?
– Koncept albuma je bio da će jednu polovinu albuma činiti kompozicije koje smo komponirali, aranžirali i uvježbali u procesu pripreme albuma, dok će drugu polovinu činiti improvizacije u studiju. Kod kompozicije proces stvaranja ideje i njenog razvitka često se odvija kroz duži period. Kompozitor ima vremena skladbu napisati, poslušati, korigirati i cijeli proces ponavljati dok ne ostvari zamišljeno. Proces je često linearan što povlači da se djelo prvo komponira, zatim aranžira i naposljetku izvodi, dakle kompozicija je unaprijed isplanirana i nema nepoznatih puteva kojima može krenuti.
Izvođač zna iz koje točke kompozicija kreće, u kojoj točki završava te mu je poznat cijeli put između tih dvaju točaka. Izvođenje unaprijed pripremljenog materijala često izvođaču ipak daje određenu sigurnost jer se može unaprijed pripremiti. S druge strane, improvizacija cijeli taj proces skraćuje u kratak vremenski interval gdje se procesi komponiranja, aranžiranja i izvođenja događaju istovremeno. To je put u nepoznato i od glazbenika zahtjeva veliku fleksibilnost, poznavanje jezika raznih žanrova, istančan sluh i mogućnost brze prilagodbe novonastalim situacijama.
Često su kompozicije nastale improvizacijom sirovije, ogoljenije, ali i iskrenije i lišene nepotrebnih zahvata. Prezentira se ideja i njena evolucija iz prvobitnog oblika. Takve skladbe ponekad nisu savršene, ali istinski bilježe točno određen trenutak u vremenu. Svaki od ovih načina rada glazbenika potiče na drugačiju emotivnu reakciju i od njega zahtjeva drugačiji pristup i glazbena rješenja. Željeli smo otvorenost, jednostavnost i zaigranost improvizacije suprotstaviti perfekcionizmu, kompleksnosti i isplaniranosti kompozicije, a opet ih pomiriti tako da album u cjelini zvuči koherentno.
Tko autorski potpisuje skladbe i kako ih žanrovski opisujete?
– U kreativnom radu benda sudjeluju ravnopravno svi članovi, stoga autorski skladbe svi i potpisuju. Smatram da je to, uz kvalitetnu dozu samokritičnosti, ključno za dobar kreativan rad i dobar put prema autentičnom autorskom zvuku. Žanrovski skladbe predstavljaju simbiozu jazza s raznim suvremenim glazbenim pravcima poput drum ‘n’ bassa, 2-stepa, downtempa, afrobeata, trip-hopa, ambijentalne glazbe i alternativnog rocka. Trudimo se jezik suvremenog jazza na svjež način interpolirati sa svim našim utjecajima, koji su zaista šaroliki.
Na albumu se nalazi 9 instrumentalnih pjesama, dok pjesma »Porzellan« donosi recitativno gostovanje Ane Čop. Možete li nam otkriti više o toj suradnji?
– Anu svi poznajemo s jazz akademije u Grazu, naime bila je dio Jakine i moje generacije na fakultetu. Budući da dijelimo sličan glazbeni senzibilitet, razmišljanja o glazbi i želju za istraživanjem novog, suradnja s njom nam se činila prirodnom. Ana se željela okušati u drugačijem, više elektronskom, okruženju i prihvatila je naš poziv za suradnjom. Tako je u studiju, kao jedna od on the spot improvizacija, nastala skladba “Porzellan”. Nastala je gotovo u dahu, s vrlo malo početnih parametara. Osim u skladbi “Porzellan” Ana se pojavljuje i u skladbi “Exhale”, gdje ima ulogu pratećeg vokala.
»Shapeless« je objavljen u izdanju hrvatsko-londonske izdavačke kuće Rika Muzika. Kako je došlo do suradnje s njom i što je ona donijela cijelom projektu?
– Na jednom od mnogobrojnih jam sessiona u Kulturnom centru Mesnička susreo sam Maka Murtića koji mi je rekao da Sara Al Hamad i on pokreću zajedničku izdavačku kuću Rika Muzika orijentiranu na razne oblike fuzije jazza i world glazbe sa suvremenim glazbenim pravcima. Oni su pokazali interes za izdavanjem tada netom dovršenog albuma jer se album vrlo dobro uklapao u viziju njihove izdavačke kuće. Kako dijelimo sličnu glazbenu estetiku, brzo smo pronašli zajednički jezik i vrlo smo zadovoljni suradnjom. Rika Muzika je cijelom projektu prvenstveno doprinijela logističku podršku i veliko iskustvo u svjetskoj glazbenoj industriji koje nam je pomoglo da naša glazba dopre do šireg kruga slušatelja.
Prve recenzije albuma su fantastične. Koliko vam to znači?
– Veoma nas raduju pozitivne reakcije na album jer je u album, kao i u bend, uloženo mnogo truda, rada i vremena. Pjesme na albumu su rezultat istraživanja različitih koncepata i tehnika kompozicije i improvizacije. Nismo bili posve sigurni kako će publika reagirati na to – hoće li slušateljima album na trenutke biti previše eksperimentalan ili previše iskomponiran, ali čini mi se da smo pronašli dobar balans između ta dva svijeta. Mislim da albumu koherentnost daje snažan melodijski aspekt unutar svake kompozicije albuma jer je snažna melodija element na koji se slušatelji uvijek mogu osloniti, čak i ako je melodija okružena eksperimentalnijim okruženjem. Jako smo samokritični u svom radu i zato nas uvijek raduju pozitivne reakcije, ali i konstruktivne kritike.
Imate li u planu koncertne aktivnosti?
– Promocija našeg albuma u Zagrebu je zbog epidemiološke situacije odgođena za proljeće 2021. godine, ali još uvijek postoji mogućnost da zasviramo u Ljubljani u prosincu. Nadam se da ćemo iduće godine imati više sreće s epidemiološkom situacijom pa će i nastupa uživo biti puno više. Do tad album možete preslušati na našem Bandcampu, raznim streaming servisima ili ga možete nabaviti u fizičkom obliku u specijaliziranim trgovinama glazbom.
Bend je kvartet, a ime mu je Trokut. Zašto Trokut?
– Jednostavno je zvučalo dobro i lako pamtljivo. Sam naziv benda sam imao na umu prije nego što sam znao točnu formaciju benda. Naziv predstavlja određeni minimalizam i estetiku koja se kasnije reflektirala kroz glazbu i vizualni identitet benda.