POMORSKA POVIJEST

U Puli je, osim brodogradilišta, djelovalo i rezalište: Prva je »pod nožem« bila podmornica

Danilo Prestint

Prvo željezno plovilo koje je izrezano u Puli bila je austrougarska podmornica U-11 koja je izgrađena samo četiri godine ranije. Zadnji brod koji je plovidbe okončao u pulskom rezalištu je trajekt »Zavižan« 2005.



Prema našoj evidenciji, prvo željezno plovilo koje je izrezano u Puli bila je austrougarska podmornica U-11 koja je izgrađena samo četiri godine ranije kao UB-15 (tip UB-1) u bremenskom brodogradilištu A.G. Weser (novogradnja 224).


Bila je duga samo 27,9 i široka tri metra. Njezin zapovjednik od 4. lipnja 1915. do 17. lipnja 1915. bio je Heino von Heimburg, koji će 1942. godine postati viceadmiral. Pod njegovim zapovjedništvom 10. lipnja 1915. torpedirana je i potopljena talijanska podmornica »Medusa« kod Porto di Piave Vecchia u sjevernom Jadranu. Osam dana kasnije njemačka podmornica ušla je u sastav austrougarske flote pod oznakom U-11.


Najbrži u floti


U vremenskom nizu sljedeći brod izrezan je u Puli tek 27. lipnja 1929. godine – »Teodora«. Putničko-teretni brod je izgrađen 1895. godine u brodogradilištu Lloyd Triestino (novogradnja 47) za istoimenog brodara, kao »Habsburg«. Na porinuću 9. travnja 1895. godine bili su nadvojvoda Franjo Stjepan Lotarinski i nadvojvotkinja Marija Terezija. Na probnoj plovidbi 27. lipnja 1895. postigao je srednju brzinu od preko 18 čvorova, čime je postao najbrži brod u floti, postignuvši preko jednog čvora veću brzinu od brodova »Cleopatra« i »Semiramis« koji su bili izgrađeni u Velikoj Britaniji. Brod je 1919. godine promijenio ime u »Remo« i ušao u flotu Lloyd Triestina, a 1926. još jednom mijenja ime u – »Teodora«.




Iz Venecije za Pulu je, na posljednje putovanje, 24. studenog 1932. isplovio brod »Marchioness of Bute« te je ga je tvrtka Ardito S.A. izrezala. Izgrađen je 1906. godine kao »King Edward« (King Line Ltd., manager Philipps,Philipps & Co. Ltd., London) u brodogradilištu R. Stephenson & Co. Ltd. u Hebburnu (novogradnja 95). Godine 1924. mijenja vlasnika: Redcroft Steam Navigation Co Ltd (manager Lewis, Lougher & Co Ltd), Cardiff.


I brod »Bloemfontein« doplovio je na rezanje u Pulu iz Venecije, ali 30. kolovoza 1932. godine. Izgrađen je u brodogradilištu Archibald McMillan & Son u Dumbartonu kao novogradnja 407 za Bucknall S.S. Lines Ltd. (manager Bucknall Bros.), London. Početkom Prvog svjetskog rata nalazimo ga u floti kompanije Ellerman & Bucknall S.S. Co. Ltd., North Shields & London.


Nikad u borbi


Parobrod »Fedora« (Navigazione a Vapore M.U. Martinolich & Co., Lussinpiccolo) doplovio je u Pulu na rezanje 14. siječnja 1932. godine. Izgrađen je 1903. godine kao »Cheviot Range« (Neptune Steam Navigation Co. Ltd., Sunderland) u brodogradilištu Sunderland SB Co. Ltd., a lošinjski brodar ga je kupio 1912. godine.


Iste, 1932. godine u Puli je počelo rezanje pre-dreadnought bojnog broda »Roma« koji je izgrađen 1908. u mornaričkom arsenalu u La Spezia. No, čim je isporučen, brod je već bio zastario u koncepciji. Pogonila su ga dva okomito parna stroja trostruke ekspanzije ukupne snage 21.968 KS, paru je proizvodilo čak 25 kotlova Babcock & Wilcox, ložena na ugljen, a mogao je razviti brzinu od 21,39 čvorova. Brod je sudjelovao 1911. godine u ratu protiv Turske i u Prvom svjetskom ratu bez da je ikada bio u borbi. Izbrisan je iz flotne liste prvog rujna 1927. godine i prodan za rezanje.


Brod »Essex Knoll« (Essex Line Ltd., London) izgrađen je 1905. godine kao »Arlington Court« (Court Line Ltd., manager Haldinstein & Co. Ltd., London) u brodogradilištu R. Stephenson & Co. Ltd. u Hebburnu (novogradnja 94). Brod je u rujnu 1914. britanska ratna mornarica (Royal Navy) rekvirirala te plovi kao »Collier No. 338«. Zanimljivo je da je brod 14. svibnja 1917. torpediran jugozapadno od Irske, ali je otegljen i popravljen. Godine 1916. mijenja vlasnika (Mitchell S.S. Co.Ltd., London), 1918. postaje »Penylan«, sljedeće godine »Penrhos« (Sydney Rees Navigation Co. Ltd., Cardiff) te 1925. postaje »Zovetto« (S.A. A. Parodi fu B., Genova). U pulsko rezalište doplovio je 5. veljače 1933. godine.


Parobrod »San Michele« izgrađen je 1920. godine u Northcumberland S.B. Co. Ltd. u Howdonu (novogradnja 254) za Lloyd Adriatico, Societa di Navigazione, Venezia. Tri godine kasnije je u floti Societa Veneziana di Navigazione a Vapore, Venezia te u rujnu 1933. dolazi u pulsko rezalište.


Pet sati dvoboja


Zanimljiva je priča o brodu »British Transport« koji je izrezan u Puli 13. srpnja 1933. godine. Parobrod je izgrađen 1910. godine u brodogradilištu Sir Raylton Dixon & Co. u Middlesbroughu/Cleveland Dockyard (novogradnja 550) za Empire Transport Co. Ltd. (manager Houlder Bros. Co. Ltd., West Hartlepool), kao jedan od šest istih brodova izgrađenih u dva brodogradilišta. Brod je u rujnu 1917. godine isplovio iz Bresta (Francuska) s teretom municije i eksploziva za rusku luku Arhangelsk. U podne 11. rujna u Biskaju napada ga podmornica SM-49 svojim 88 milimetarskim topom, »British Transport« odgovara svojim topom od četiri inča. Dvoboj je trajao punih pet sati. Kad je pao mrak, u 21 sat, podmornica ispaljuje dva torpeda, ali oba su promašila. Posada »British Transporta« tada je ugledala fluorescentnu brazdu koju je stvarala podmornica te su je uspjeli udariti pramcem, a onda granatama potopiti! Zapovjednik kap. Alfred Pope i posada za taj su čin odlikovani i novčano nagrađeni.


Brodovi izrezani u Puli

 


1919. U-11


1929. »Teodora«


1932. »Marjan«, »Bloemfontein«, »Caucasier«, »Marchioness of Bute«, »Roma«, »Fedora«


1933. »Panama Transport«, »Essex Knoll«, »San Michele«, »British Transport. Napierian«


1934. »Anfitrite«, »Iowa«, »Mississipi«, »Epidauro«, »Novian«, »Liana«, »Voluntas«, »Venustas«, »Atlas«


1935. »Francisco«, »Orient City«


1936. »Ausonia«, »Tugullio«


1937. »Otira«


1938. »Youngstown«


1994. »Hvaranka«, »Brestova«


2002. »Trogir«


2005. »Zavižan«

Parobrod »Atlas« izgrađen je 1907. godine u brodogradilištu Ropner & Sons u Stockton-on-Tees (novogradnja 437) kao »Ingleby« (vlasnik R. Ropner & Co., West Hartlepool). Kasnije je vlasnik isti, ali mijenja ime: Sir R. Ropner & Co., pa Ropner Shipping Co. Ltd., a 1929. postaje »Atlas« (Atlanticos S.S. Co. Ltd., manager Kulukundis Group, Syra). U rezalište u Pulu parobrod je doplovio 13. veljače 1934. godine.


U rujnu 1934. godine u Cantieri Metallurgici della Venezia Giulia u Puli počelo je rezanje parobroda »Epidauro« (Jugoslavenski Lloyd, Dubrovnik). Izgrađen je 1901. godine kao »Couldson« u brodogradilištu Northcumberland S.B. Co. Ltd. u Howdonu (novogradnja 87) za kompaniju Couldson S.S. Co. Ltd. (manager Houlder, Middleton & Co.) iz Londona. Godine 1913. brod postaje »Epidauro« (G. Racich & Co., Ragusa), sedam godina kasnije je u floti Navigazione Libera (G. Racich & Ci), Ragusa/Dubrovnik, a 1925. je u floti Atlantske plovidbe Ivo Racich A.D., Dubrovnik.


Dva parobroda


U 1933. (studeni) i 1934. (siječanj) u Pulu su na rezanje iz Venecije doplovila dva parobroda broda istog vlasnika – Frederika Leyland & Co. Ltd. iz Liverpoola: »Naperian« i »Novian«. »Naperian« je izgrađen 1914. godine u brodogradilištu Napier & Miller Ltd. u Old Kilpatricku (novogradnja 194), a iste godine izgrađen je i »Novian« u brodogradilištu D. & W. Henderson & Co. u Glasgowu/Meadowside (novogradnja 486). Brodovi su bili sličnih dimenzija (6.410 odnosno 6.368 GRT), a pogonio ih je parni stroj trostruke emspanzije.


Godine 1933. u Puli je izrezan brod »Caucasier« izgrađen 1911. kao »Sydney« (Deutsche-Australische Linie) u njemačkom brodogradilištu Flansburger Schiffbau Gesellschaft kao novogradnja 310. Početkom Prvog svjetskog rata privezan je u Tjilatjapu (luka na centralnoj Javi, danas Cilacap), a 1919. dodijeljen je kao ratna reparacija V. Britaniji (manager British India S.N. Co.). Godinu dana kasnije vraćen je belgijskoj vladi (manager Regie de la Marine, Antwerpen), a 1921. mijenja ime u »Caucasier« (Cie Maritime Belge odnosno Lloyd Royal). Lloyd Register of Shipping je 10. srpnja 1933. upisao na brodske dokumente da je od Cantieri Riuniti dell’ Adriatico dobio informaciju da će rezanje broda započeti najkasnije početkom studenog.


U srpnju 1935. godine u rezalište (Scoglio Ulivi) dolazi parobrod »Orient City« (Reardon Smith Line Ltd., Bideford) koji je izgrađen 1911. godine u brodogradilištu Richardson, Duck & Co. Ltd. kao Cloughton za London & Northern S.S. Co. Ltd. (manager Pyman Bros Ltd.) iz Londona. Šest godina kasnije vlasnik je Pyman, Watson & Co. iz Londona, a iste godine prodan je kompaniji St. Just S.S. Co. Ltd. (manager William Reardon Smith & Son) iz Londona.


Parobrod »Otira« (G type cargo ship) porinut je u brodogradilištu Harland & Wolff u Belfastu 5. ožujka 1919. godine kao »War Paris« (The Shipping Controller, London; manager Shaw Savill & Albion Co.). Već 17. travnja iste godine je isporučen. Imao je 7.996 GRT, a u Pulu je doplovio na rezanje 1937. godine.


Izrezani trajekti


I na kraju nekoliko riječi o brodovima, odnosno trajektima koji su izrezani u Puli: putnički brod »Trogir« izgrađen je 1957. u – Puli, a 1996. predan je na rezanje tvrtki Jadranmetal d.d. te je doplovio u Pulu 10. siječnja. Ostao je netaknut punih šest godina, a konačno je izrezan u proljeće 2002. godine. Trajekt »Hvaranka« izgrađen je 1967. kao »Nireus I« u grčkom brodogradilištu Pan C. Spanias u Perami, a Jadrolinija ga je kupila 1968. godine. Prodan je tvrtki Coden iz Pule 1994. godine, a u studenom je u teglju tegljača »Gea« (JPS) dotegljen iz Punta na rezanje u Brodogradilište Pula. Trajekt »Brestova« izgrađen je kao »Kalmarsund IV« (Angbats A/B Kalmarsund, Kalmar) 1948. godine u brodogradilištu Kalmar Varv A/B u Kalmaru. Jugolinija ga kupuje 1970. godine, 1994. prodan je za rezanje tvrtki Coden iz Pule te je otegljen tegljačem »Gea« u Brodogradilište Pula. Trajekt »Slaven« izgrađen je 1960. godine kao »Limhamn« (Svenska Rederi A/B Oresund, Malmo) u brodogradilištu Bergens MV A/S u Laxevagu. Godine 1969. postaje »Slaven« (Obalna plovidba Split, Split), od 1971. je u floti Jadrolinije, a 1992. mijenja ime u »Zavižan«. Prodan je tvrtki Jadranmetal d.d. za rezanje 2005. godine te je iz Cresa u ožujku otegljen (»Gea«) u Pulu. Rezanje je počelo sredinom kolovoza.


Infobox (Nedjeljni krug): PULSKO REZALIŠTE


crtice iz pomorske prošlosti


Infobox (Okvir):