Oživljavanje domaće modne scene

Hrvatska moda ponovno na pistama: Popričale smo s organizatoricama nove manifestacije Atelier

Mija Dropuljić

FOTO: Tea Serdar, Marin Gospić, iStock

FOTO: Tea Serdar, Marin Gospić, iStock

O pandemiji koronavirusa, hrvatskoj modni sceni i utjecaju društvenih mreža u razgovoru s kreativnom direktoricom Antonellom Ušić Gotovac i izvršnom producenticom Antonelom Čakić.

Hrvatska modna scena već neko vrijeme živi samo u digitalnom svijetu, u trgovinama, ateljeima i show roomovima. Hrvatska je nekoć imala više modnih tjedana i samostalnih revija na kojima su svoje kolekcije predstavljali vodeći hrvatski dizajneri, a brojna natjecanja su pružala priliku mladih snagama da pokažu svoj talent.


I dok smo nekoć jurili s jedne manifestacije na drugu, odjednom je sve stalo i hrvatsku modu smo samo mogli pratiti putem medija i društvenih mreža pojedinih dizajnera. Nestao je modni šušur… Nepovratno ili?


Ne pitaju se samo sudionici modne scene što se dogodilo s modnim revijama u Hrvatskoj. Nije rijetkost da to pitanje čujemo i od “običnih” ljudi, istinskih zaljubljenika u modu, koji su pomno pratili novitete na sceni, upijali novosti i živjeli modu. Svi su primijetili da je vrijeme modnih manifestacija stalo.


Upravo zbog toga je odjeknula vijest o novoj modnoj manifestaciji Atelier koja će se održati u Zagrebu 12. i 13. svibnja. Opet će se svi zaljubljenici u modu okupiti na jednom mjestom, uživati u novim kolekcijama, prenositi priče, izmjenjivati mišljenja, smišljati modne kombinacije za crveni tepih i svi zajedno promovirati hrvatsku modu koja je unatoč svim izazovima zadnjih godina i dalje živa, kvalitetna i interesantna. 


FOTO: Zvonimir Ferina


Iza nove modne manifestacije Atelier stoje ženske snage. Nije ih spojila samo ljubav prema modi nego i zajedničko ime. Kreativna direktorica Antonella Ušić Gotovac i izvršna producentica Antonela Čakić odlučile su udružiti svoje znanje i strasti i zajedničkim snaga oživjeti usnulu hrvatsku modnu scenu.  


“Nakon dugog perioda stagnacije modnih događaja u Hrvatskoj i svijetu, u nama se probudila velika želja za kreiranjem nove platforme, prostora za djelovanje, kojeg ćemo pružiti našim dizajnerima i ostalim umjetnicima kako bi mogli publici vjerno prikazati svoje kolekcije i proizvode. Samim time došle smo na ideju imena ‘Atelier’, koje u svjetskom rječniku ima značenje prostora u kojem umjetnici djeluju. Kako i same smatramo modu umjetnošću i nadamo se da će jednog dana i službeno biti uvrštena kao deseta umjetnost, nije se bilo teško odlučiti da projekt nazovemo ovim univerzalnim i specifičnim imenom”, započinju svoju priču organizatorice.


Antonella Ušić Gotovac
FOTO: Tea Serdar, Marin Gospić


Antonella je odrasla prateći svjetske modne projekte i scenu. Čak je u jednom trenutku imala želju pohađati Tekstilno-tehnološki fakultet, no onda se dogodilo prijelomni trenutak.


“Za vrijeme srednje škole dobila priliku postati dijelom tima Cro A Portera, shvatila sam da se za mene, prava čarolija krije ‘iza scene’ i u ekspresijama publike kada im se prezentira cjelokupan projekt. Kolegica Antonela je također pratila modnu scenu, kako bi se reklo, od malih nogu. U periodu odrastanja i sama je imala priliku nositi revije brojnih dizajnera i okušati se u modnim pothvatima, no i ona je, kao i ja, praćenjem modnih projekata svoju ljubav pronašla u organizaciji istih i odlučila pretvoriti upravo tu ljubav prema modnom svijetu u svoju profesiju.”


U nastavku Antonella ističe kako je upravo Cro A Porter bio jedno od najljepših životnih iskustava koje je imala. 


“Kada mi je Viktor Drago pružio priliku da uđem u službeni tim, to je bila prekretnica uz pomoć koje sam shvatila da je upravo organizacija takvih projekata moj životni poziv. Viktor me naučio svemu, od protokola produkcijskog dijela, organizacije, upravljanja timom, backstageom… Pružio mi je priliku da se izgradim u svijetu mode i organizacije evenata. Upoznao me s relevantnim osobama od kojih su neke, danas, ponosno mogu reći, dio Atelier tima, a na kraju krajeva, pomogao mi je da izgradim sebe kao osobu i steknem samopouzdanje koje smatram da je kod djevojčica srednjoškolske dobi, kada sam krenula s djelovanjem u projektu, izuzetno bitno za daljnji razvoj. No, najljepše od svega je to što sam uz Cro A Porter naučila gledati širu sliku i ne ograničavati maštu, ideje, zamisli, već da je uz pomoć kvalitetnog tima i partnera, apsolutno sve moguće.”


Antonela Čakić
FOTO: Tea Serdar, Marin Gospić


Referirale su se i na prošlost hrvatskih modnih evenata, naglašavajući pri tome da je u jednom trenutku došlo do zasićenja. Veliki broj modnih projekata odvijalo se u sličnom periodu na tržištu koje je samo po sebi malo – bilo je posve jasno kako će uskoro doći do preokreta. 


Izgubio se ekskluzivitet, tržište se zasitilo i umorilo. Kako u životu pa tako i u poslu, nikada ne treba pretjerivati, niti je dobro kad nečega ima previše. No, definitivno zatišje finalno je uzrokovano pandemijom koronavirusa.”


Prije pandemije koronavirusa na svjetskom, pa i na hrvatskom tržištu, često su se postavljanje teze kako su društvene mreže ubile ekskluzivnost revija. Dok su u samom početku svi alati bili prihvaćeni s oduševljenjem, kasnije su se modni znalci znali upitati je li svo to javljanje uživo, “ubilo” ekskluzivnost revija kao i medijsko praćenje istih. 


“Ne bismo se u potpunosti složile s navedenom tezom. Društvene mreže nikada neće moći u potpunosti zamijeniti osjećaj stvarne prisutnosti na takvim projektima. Činjenica je da se uz pojavu društvenih mreža sve čini dostupnijim, no modni projekti diljem svijeta još uvijek zadržavaju ekskluzivitet, osobito diferencijacijom publike koja se stvara uz pomoć pozivnica i lista uzvanika. Doživjeti proizvod, kreaciju, na licu mjesta, biti u mogućnosti percipirati je u njezinom realnom svjetlu, nikada neće biti isto kao i pogled s ekrana”, naglašavaju organizatorice. 


Casting za modni event Atelier
FOTO: Zvonimir Ferina


Da je publika željna modnih revija i da ih digitalni svijet nikad neće posve zamijeniti, pokazale su nedavno održani svjetski modni tjedni. Nakon pauze zbog pandemije koronavirusa, kada su revije bile ili otkazane ili prebačene u digitalnu sferu, modni eventi su izazvale veliki interes ljubitelja mode, ali i šire javnosti. Uživo je ipak uživo.


Modna scena je doživjela krah početkom pandemije kako u cijelom svijetu tako i u Hrvatskoj. S obzirom na to da je hrvatsko tržište puno manje, dogodila se velika diferencijacija između mnogih dizajnera i brendova te su se inicijalnim poslovanjem nastavili većinski baviti oni koji godinama postoje na našoj sceni i koji su svojim dugogodišnjim radom uspjeli steći vjernu klijentelu. Također, kako su stali veći modni projekti, neki od dizajnera su se odlučili na samostalno djelovanje i revije koje ćemo također imati priliku gledati kroz nadolazeći period, no vjerujemo da će se uz pojavu Ateliera ponovno uspostaviti veza između dizajnera i publike te da ćemo zajedničkim djelovanjem hrvatskoj modnoj sceni ponovno vratiti sjaj kojeg je ona i zaslužila”, smatraju organizatorice. 


Casting za modni event Atelier
FOTO: Zvonimir Ferina


Na pandemiju koronavirusa nije ostala imuna niti modna scena. Svijet je na određeni period stao, a takozvani “luksuzi” su pali u drugim plan. No, u drugu ruku nakon prvotnih strožih mjera, svi su čekali buđenje i povratak nekim starim slobodnim navikama. 


“Smatramo da je pandemija koronavirusa značajno utjecala na opću percepciju svega navedenog. Za vrijeme lockdowna većinu vremena provodili smo kod kuće obučeni u opuštena i ležerna izdanja. Revije su se digitalizirale, dizajneri su i dalje vrijedno nastavili raditi svoje kolekcije, no svi smo jedva dočekali ponovno otvaranje i dolazak ljepšeg vremena kako bismo vratili društvene događaje i okupljanja na se kojima posjetitelji i potencijalni klijenti te zaljubljenici u modu mogu povezati s proizvodima i kolekcijama omiljenih dizajnera i brendova.”


Casting za modni event Atelier
FOTO: Zvonimir Ferina


Koliko je najava modne manifestacije Atelier izazvala zanimanje, potvrđuje tezu da ljubitelji mode žele ponovno živu modnu pistu. Tako će sredinom svibnja u Klovićevim dvorima nove kolekcija predstaviti poznata hrvatska modna imena. 


“S ponosom možemo reći da smo uspjele okupiti velika dizajnerska imena. Prvi dan, 12. svibnja, uzvanike očekuju revije brendova Boudoir, Jet Lag, BiteMyStyle by Zoran Aragović, Martina Herak Design i anestetik, dok 13. svibnja pripremamo revije Ivice Skoke koji otvara drugi dan kolekcijom kojom obilježava 25 godina postojanja, Delight dizajnera Ivana Friščića, povratak Luke Grubišića, ali i hrvatsko-srpski brend Steven Dockman te jednu modnu poslasticu koja nam stiže iz susjedne Italije, a kojom ćemo obilježiti posebnu suradnju s našim partnerom projekta Talijansko-hrvatskom gospodarskom komorom. Također, osim predivnih kreacija koje će moći doživjeti u stvarnosti, svi ćemo imati priliku sudjelovati u raznim aktivacijama koje ćemo predstaviti na projektu, a koje su posvećene očuvanju okoliša te smanjenju karbonskog otiska kako samog projekta tako i svakog sudionika i posjetitelja”, ponosno su izjavila organizatorice.


FOTO: Zvonimir Ferina


Nismo mogli, a da ne upitamo hoće li ovo prvo izdanje postati novi hrvatski modni tjedan koji će popuniti rupu koja zadnjih godina postaje sve veća i veća. 


“Naša želja, vizija i ideja je da upravo Atelier to i postane. Želimo kroz ovaj i sve nadolazeće projekte ponovno graditi našu modnu scenu te se pozicionirati u svijetu mode rame uz rame sa svjetskim modnim projektima. Osim što ćemo nastojati ostvariti suradnju i s brojnim drugim dizajnerima s hrvatske modne scene, cilj nam je stvoriti platformu koja će privlačiti i inozemna imena, ali i pružiti priliku mladim, neafirmiranim dizajnerima da pronađu svoje mjesto u svijetu mode. Vjerujemo da će Atelier uz pomoć tima ljudi koje smo okupile uz sebe i kojima smo iznimno zahvalne što su nam pružili ruku pomoći, ali i partnera i sponzora projekta, hrvatskoj modnoj sceni pružiti relevantan događaj kakvog ona i zaslužuj”, za kraj zaključuju organizatorice.