700. obljetnica smrti

Moda 14. stoljeća i moda danas: Krojevi iz Danteovog doba vidljivi su i u suvremenim kreacijama

Sandy Uran

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Zimi su muškarci odijevali uske hlače, u današnje vrijeme znane kao popularne tajice, koje su tada predstavljale i »seksi komad odjeće«, jer su odražavale sve muške atribute.

Njegovo osebujno pokrivalo za glavu, u originalu znano kao »capuccio a gote«, čini ga prepoznatljivim. Riječ je dakako o ocu talijanskoga jezika, Danteu Alighieriju, kojem je ove godine 700. obljetnica smrti. Njemu u čast organizirani su brojni kongresi i umjetničke manifestacije. A jedna od tema potonjih bila je i moda u Danteovo doba, koju su znalci iz domene mode pomno analizirali i sa znanstveno-povijesnog aspekta jer, šalu na stranu, povijest mode je ozbiljna tema.


PREPOZNATLJIVA KAPICA


Dante je autor »Božanstvene komedije«, djela koje je imalo i ima i dan danas velik utjecaj na pisce, ali i suvremene stihoklepce koji se služe personifikacijom pojedinih izraza ne bi li izrazili i svoje ljubavne boli poput rečenice »Nell inferno di Dante io ti metterei…« u prijevodu »U Dantov pakao stavio bih te…«   



Njegova »kapica« znana je kao »cappuccio a gote«, odnosno kao kapuljača u obliku »obraza« premda bi se mnogi složili i da ima oblik »kapi«, kao kap vode. Bio je to muški modni dodatak koji se koristio u 13. i 15. stoljeću. I priznat ćete da i danas brojni trendsetteri diljem svijeta, u zimske hladne dane, znaju posegnuti za pokrivalom za glavu koje umnogome sliči onom Danteovom, a riječ je dakako o suvremenoj verziji potonjeg, koji predstavlja reminiscenciju istog, obogaćenog jarkim bojama, što mu podaruje posebnu draž. Dakle, »dobri stari Dante« ima velik utjecaj i na suvremene modne tijekove.


A osim spomenute kapuljače, to je vidljivo i u još nekoliko modnih proizvoda, koji svojim dizajnom vuku korijene iz vremena u kojem je živio poznati talijanski književnik.


Foto: SCIENCE PHOTO LIBRARY


IZVOR INSPIRACIJE


O modi je na sebi svojstven način, dakle simboličnim jezikom, progovarao i sam Dante u svojim pojedinim djelima, te je tako svoju voljenu Beatrice odjenuo u grimiznu odjeću, takozvanu svetu boju. Alighieri je rođen u Firenci 1265. godine, a preminuo je u Ravenni 1321. godine. Stoga, ne mora čuditi da su pojedni odjevni predmeti toga vremena opisani i u njegovim književnim djelima, poput ogrtača koji se spominje u »Čistilištu« u 19. poglavlju.


Danas, Danteov modni stil definira se kao pitoreskni, pomalo dendijevski jer se njime djelomično služio još jedan poznati pisac, Oscar Wilde, koji je međutim živio i stvarao u sasvim drugoj epohi. No, spomenuti mantil je »must have« koji i danas mnogi poštovatelji mode, oni nešto ekscentričnijeg modnog stila, imaju u svom garderobnom ormaru.   



U Danteovo vrijeme muški stil odijevanja bio je doista živopisan, i stoga ne čudi da je upravo potonji izvor inspiracije pojedinim suvremenim modnim kreatorima, koji vole muškarce dotjerati »kao u dobra vremena«, rekli bi neki.



Muški mantil bio je izrađen od kvalitetne vune za zimu, a od svile za toplije dane. Tipičan firentinski mantil koji su odijevali ponad svega, a bilo je to slojevito, imao je i prepoznatljivu kapuljaču sa završetkom na špic.



 


MUŠKA MODA


Kao i danas, u dobroj mjeri, način odijevanja kao i kvaliteta materijala modnih dodataka, otkrivao je status osobe, njegovu društvenu funkciju i važnost te, dakako, materijalni status. Što se očitavalo i posredstvom već spomenute simbolike, koja je bila prisutna putem boja. Primjerice, suci i javni bilježnici odijevali su se tako što je u njihovoj garderobi bila izrazito prisutna crvena boja.


U bogataša odjeća je bila svilena, dok se siromaha moglo prepoznati i po grubim materijalima, od kojih je bila načinjena njegova odjeća. Danas, pak, spoj tih tkanina predstavlja dizajnerski pothvat koji se mnogima čini vrlo primamljivim, te ga nerijetko koriste u svojim kreacijama.   



Zimi su muškarci odijevali uske hlače, u današnje vrijeme znane kao popularne tajice, koje su tada predstavljale i »seksi komad odjeće«, jer su odražavale sve muške atribute. Uz njih nosili su čizme koje su ih štitile od hladnih zima, dok je siromašni puk uglavnom obuvao drvene klompe, zbog nedostatka sredstava da si priušti nešto toplo za na noge. Ovi isti nisu nosili pokrivala za glavu, dok su oni boljeg imovinskog statusa nosili kape čiji je završetak bio kreiran da »pada« s jedne strane glave. Takav model pokrivala za glavu možemo vidjeti i u odjeći hrvatskih uskoka, u dokumentarnom serijalu koji se u ovom razdoblju prikazuje na domaćem televizijskom programu.



ŽENSKA MODA


Odjeća žena, tadašnje bluze, neobičnog kroja koja je bila dekoltirana, te suknje, također se razlikovala među društvenim slojevima, te je dakako ona u bogatih dama bila raskošna, dok je ona u siromašnih i vizualno odavala njihovo materijalno stanje ili bolje rečeno neimanje. Zimi je bila skrojena od vune, kako bi bila prikladna za nošenje po hladnoći, dok je ljeti bila svilena jer svila, osim što je kao tkanina lijepa, ugodna za nošenje tijekom ljetnih dana jer hladi.


Model te ženske košulje, dekoltirane bluze, kao naznaka je prisutna i u suvremenim kreacijama, poglavito u ljetnim kreacijama, kao i raskošne suknje, koje kad bivaju spojene s gornjim dijelom, čine haljinu, koja ovisno o detaljima i materijalu koji se koristi za njihovo kreiranje, postaje elegantnom večernjom toaletom ili pak haljinom koju se može nositi i za neko danje događanje.   



Zimi su se bogate dame štitile od hladnoće tako što bi se zaogrnule postavljenim mantilom od vune i krzna, a takvi modeli odjeće mogu se pronaći i u suvremenim kolekcijama poznatih svjetskih dizajnera koji pak preferiraju umjetno krzno kako bi svoje bogate klijente zaogrnuli u elegantna pokrivala za tijelo.



Pojedine opisane odjevne kreacije moguće je vidjeti i u nekim likovnim djelima koja opisuju tadašnji način života ili neku od poznatih osoba toga vremena, a zahvaljujući kojima stječemo uvid u to kakvi su bili tadašnji modni trendovi. Ono što je danas cijenjena modna fotografija, u to su vrijeme bile slike koje su stvarali poznati slikari, koji su portretirali pripadnike kraljevskih obitelji, bogataše, znanstvenike i umjetnike, pjesnike, ali i pokojeg slugu, koji je pripadao siromašnijem sloju, ali posredstvom kojeg dobivamo uvid u to kako se odijevao, bez »cifranja«, običan puk.


Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier


SUVREMENI DIZAJN


Na talijanskim internetskim stranicama mogu se pronaći videouratci u kojima znalci i eksperti govore o modi u Danteovo doba na vrlo ozbiljan način, a posredstvom kojih dobivamo uvid u to i kako se odijevao Dante, kao i njegovi suvremenici te u kojoj je mjeri moda toga vremena projicirana i u današnje vrijeme.


Foto: REUTERS/Lucas Jackson



Neki su mediji u ovoj Danteovoj godini zapitali i kako bi se danas odijevali junaci i junakinje njegove legendarne »Božanstvene komedije«. Slavna Beatrice bi možda nosila romantične haljine Simone Rocha i divne kreacije s potpisom modne kuće Rodarte; Francesca da Rimini koja je voljela crvenu boju, sigurno bi se odlučila za talijanske brendove, primjerice Valentina i Gucci; Piji De’ Tolomei zasigurno bi se svidio minimalizam s potpisom Jil Sander; Piccarda Donati odabrala bi eleganciju Giorgia Armanija…



Foto: REUTERS/Alessandro Garofalo