Gastrozvijezda

Rajčica je temelj mediteranske prehrane. Čini nevjerojatne stvari za naš organizam

Šarlota Brnčić

Foto: iStock

Foto: iStock

Smatraju se superhranom jer su znanstvena istraživanja odavno potvrdila njihov blagotvoran utjecaj na brojne funkcije ljudskog tijela.



Rajčice imaju izvanredne hranjive vrijednosti, a sadrže važne tvari poput karotenoida, vitamina E i nekih flavonoida, ali i vitamine C, B6 i B3 te fenolne kiseline.


Važan su izvor minerala i prehrambenih vlakana. Imaju samo 19 kalorija na 100 grama i zato su savršena hrana koju treba uključiti u prehranu ako želite smršavjeti.


Rajčice se smatraju i superhranom jer su znanstvena istraživanja odavno potvrdila njihov blagotvoran utjecaj na brojne funkcije ljudskog tijela.




Čak je i ime »zlatna jabuka«, idealno za opisivanje dragocjene pomoći koju svakodnevno nude, posebno onima koji slijede mediteransku prehranu, simbol zdravog i ispravnog načina života.


Rajčica jača imunitet


U rajčici ćete naći 94 g vode, 1 g proteina, 0,2 g lipida, 3,5 g ugljikohidrata i 2 g vlakana. Rajčica pruža znatnu količinu vitamina C koji lako oksidira i razgrađuje se tijekom kuhanja (oko 60 posto se izgubi kada se kuha u vodi). Zato rajčice treba jesti i svježe narezane, a ne samo kuhane.


Među karotenoidima, onaj kojim je rajčica bogatija je likopen, odgovoran za karakterističnu crvenu boju zrelog proizvoda. To je važan antioksidans zato što se ne raspada kuhanjem.


Njegova antioksidacijska snaga povezana je sa smanjenom učestalošću kroničnih i degenerativnih bolesti koje su zabilježene kod mediteranskog stanovništva koji tradicionalno konzumira rajčicu. Čini se i da je likopen posebno učinkovit za zaštitu od raka kože.



Sadržaj vitamina C u rajčici, u sinergiji s karotenoidima, može utjecati na upalne procese, što je posebno važno za one koji pate od astme i bronhitisa. Ova mješavina doprinosi jačanju imunološkog sustava, što predstavlja valjanu pomoć, posebno u slučajevima patoloških situacija koje smanjuju njegovu funkcionalnost.


Karakteriziraju je i niz drugih svojstava – remineralizira organizam, osvježava ga i potiče izbacivanje viška vode iz tijela. Izvrsna je za utaživanje žeđi, posebice u toplijim mjesecima kako biste se zaštitili od opasnosti od dehidracije.


Foto: Pixabay

Foto: Pixabay



Visok sadržaj vode u rajčici potiče mokrenje, eliminirajući toksine i mokraćne kiseline. Protuupalna i antioksidacijska svojstva rajčice smanjuju rizik od infekcije mokraćnog sustava i razvoja tumorskih formacija u mjehuru i prostate.


Pomaže i funkcionalnost crijeva, pa je tako jedan od načina za poboljšanje problema s konstipacijom svako jutro piti sok od rajčice.


Zeaksantin koji se nalazi u rajčici je karotenoid koji svojim antioksidacijskim svojstvima doprinosi zaštiti vida, smanjujući rizik od katarakte i makularne degeneracije.


Alergijske reakcije


Zahvaljujući prisutnosti vitamina C, rajčica može utjecati na zdravlje kostiju i kože. Taj je učinak posljedica kolagena, bitne komponente kože, kose, noktiju i vezivnog tkiva, koštanog tkiva, dentina zuba proizvedenog upravo vitaminom C.


Rajčica sadrži i dobar postotak vitamina K i malu količina kalcija, elemenata koji pomažu u jačanju kostiju. Pomaže i u sprečavanju faktora rizika za dijabetes, a jedno od istraživanja čiji su rezultati objavljeni u časopisu Diabetes Care govori o važnim rezultatima i za dijabetičare tipa 2.



Općenito rajčicu svi dobro podnose, no njezin sadržaj histamina i nekih alergenih proteina može izazvati čak i ozbiljne alergijske reakcije. Oni koji su najviše izloženi riziku su ljudi koji su već pokazali osjetljivost na pelud i travu.


Reakcije mogu biti kontaktni dermatitis, jednostavno nakon rukovanja ili rezanja rajčice, ili svrbež u ustima i grlu s mogućim oticanjem nakon gutanja čak i malih količina.


Lektin u rajčici može u kontaktu s gastrointestinalnom sluznicom potaknuti upalu, promjenu imunološkog sustava i lošu apsorpciju hranjivih sastojaka. Iz tog razloga, rajčica se ne preporučuje onima koji pate od želučane kiseline.


Foto: Pixabay


Gastrozvijezda


Osim kao hrana, rajčica se obilno koristi u kozmetičkoj industriji. Njezina pulpa koristi se kao glavni sastojak maski za toniranje, njegu i učvršćivanje kože. Da biste ublažili učinke pretjeranom izlaganju suncu i hidratizirali kožu, smjesa rajčice može se pomiješati s malo maslinovog ulja i nanijeti na kožu.


Spoj se pokazao ljekovitim, čak i u slučaju malih kućnih opeklina. Ili jednostavno možete narezati rajčicu na kriške i staviti je na izgorjeli dio. Pulpu zrele rajčice čak možete koristiti i za čišćenje predmeta od mesinga.


Dovoljno je na predmet utrljati kašu rajčice i ispolirati ga krpom.


Foto: iStock



Rajčica je apsolutni protagonist mediteranske kuhinje. Od sokova, predjela, do umaka, glavnih jela i priloga, kuhanih ili sirovih, toplih ili hladnih, rajčica može poboljšati bezbrojne recepte svojim okusom.


Pojavljuje se i među desertima u obliku džema. Živa boja omogućuje i njezino korištenje kao ukrasa. A kako ne spomenuti pizzu gdje je rajčica temeljni sastojak u pripremi?


I posljednje, sok od rajčice čini osnovu koktela pod nazivom Bloody Mary koji se obično poslužuje kao aperitiv, ili Virgin Mary, bezalkoholnu verziju istog koktela.