Glass art JV

Riječka umjetnica Jelena Cetinja Vukelić: “Dok radim, ponesena sam ljubavlju prema staklu”

Sandy Uran

Staklo kao medij Jeleni je vrlo blisko te pruža brojne mogućnosti za nove izazove u umjetničkom stvaralaštvu

Očaravajuća ljepota stakla, bajkovitost koja nas i danas privlači, seže daleko u prošlost. Negdje oko 3500. godine prije Krista, kad su se u Mezopotamiji počeli proizvoditi stakleni predmeti.


Naš vodič kroz svijet stakla ovoga je puta bila mag. art Jelena Cetinja Vukelić koja sa suprugom Jovicom Vukelićem ima atelje i galeriju u centru Trsata, Glass art JV.


U njemu stvaraju umjetnička djela primijenjene umjetnosti, uporabne namjene, ali i slike te skulpture, što ne čudi ako se uzme u obzir da je diplomirala kiparstvo na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci te se u Ljubljani usavršavala za rad u različitim tehnikama stakla.


Radi kao odgajateljica i voditeljica likovne sekcije u Domu učenika Sušak. Potječe iz obitelji koja se specijalizirala za uređenje interijera staklom. Jelenin otac Mirko Cetinja završio je specijalizaciju za izradu vitraža u Italiji. Izradio je brojne cikluse vitraža, a od poznatijih valja izdvojiti one u Franjevačkom samostanu u Mostaru.


Staklo kao medij Jeleni je vrlo blisko te pruža brojne mogućnosti za nove izazove u umjetničkom stvaralaštvu. Umjetnost je sveprisutna u njezinoj obitelji od rođenja s obzirom na to da su njeni roditelji imali galeriju umjetnina uz atelje za opremu slika koji i danas egzistira.


Tijekom odrastanja puno je vremena provodila u ateljeu roditelja gdje je upoznala brojne umjetnike što ima veliki utjecaj na njen život. Velika su joj podrška i brat i sestra.



IZLOŽBA NA KRKU


Razgovor smo zapodjenuli na temu stakla, materijala koji je inspirira, a nadovezali smo se na dizajn i modu, nezaobilazne ženske teme koje otkrivaju simbiozu svega navedenog.



– Roditelji su imali značajan utjecaj na moj umjetnički razvoj s obzirom na to da zapravo živimo s umjetnosti koja je dio naše svakodnevice. Počeci mog profesionalnog rada sa staklom sežu u roditeljski atelje na Vežici gdje smo počeli s radom u tehnici spajanja, savijanja i topljenja stakla, zvanom fuzija za što je potrebna profesionalna peć.


Na poticaj profesora, kipara na Akademiji, Žarka Violića i Josipa Diminića, počela sam »kipariti u staklu«. Oduvijek me fascinirala svjetlost, transparentnost, prozračnost stakla i boja koje se pritom stvaraju. Od oca sam naučila tehniku rada i sve bitne vještine potrebne za rad.


Roditelji su mi omogućili rad sa staklom i najvažnija su mi podrška u svakom smislu riječi u cjelokupnom razvoju mog stvaralaštva. Osjećaj za vizualnu percepciju, estetiku i dizajn također sam gradila uz oca i majku.


Taj osjećaj se ne može naučiti, to se gradi godinama baš kao što smo i suprug i ja izgradili naš odnos i spojili ga s poslom. Oslonac, podršku i razumijevanje uvijek imam od supruga Jovice koji me u umjetničkom stvaralaštvu prati od 2002. godine.


Upotpunjujemo se u radu. Jovica radi pripreme i tehničke izvedbe mojih kreativnih zamisli u staklu. Obrada stakla je zahtjevna, ponekad i pomalo rizična iz sigurnosnih razloga, stoga je za izradu uz znanje i alate potrebno imati veliko iskustvo, spretnost i razvijenu motoriku.


Počeci mog stvaralaštva bazirali su se na primijenjenu umjetnost, a potom sam se upustila u izradu umjetničkih instalacija, slika i skulptura.


Sljedeće godine pripremate izložbu na Krku?


– Predstavit ću se radovima na temu mora. Bit će to lijepa priča u Galeriji Toš u Puntu. Upravo sam započela novi ciklus radova. U radu sa staklom privlači me izrada apstraktnih formi, skulptura i izrada vaza neobičnih oblika.


U prijašnjem ciklusu inspiracija mi je bila žensko tijelo koje se s vremenom povezalo s prirodom te me potaknulo da se baziram na četiri osnovna elementa koji nas okružuju: zemlju, zrak, vodu, vatru.


U sadašnjem radu bazirala sam se na vodu koja me privlači svojim oblicima. Eto, sad je na red došlo more. Na profesionalnom putu uvijek me pisanjem likovnih kritika i savjetima prati Jasna Rodin iz HDLU-a Rijeka koja će otvoriti i ovu, još jednu od niza mojih izložbi.



SPOJ DRVA I STAKLA


Opišite nam kako nastaje umjetnost u mediju stakla.


– Prvo svoju zamisao prenesem na papir, a potom počnem razmišljati kako realizirati tehničku izvedbu. Suprug potom radi na tehničkom dijelu, dok se ja bavim umjetničkim. Slijedi realizacija skice, izrada kalupa od gline, sušenje i pečenje kalupa.


Prema nastalom kalupu priprema se staklo za daljnju umjetničku intervenciju. Dodajem boju na staklo koje je izrezano prema nastalom kalupu, uglavnom između dva ili više slojeva.


Za pigmentaciju koristim profesionalne boje za fuziju koje se mogu kupiti u specijaliziranim trgovinama u različitim tonovima i granulacijama. Skulpture izložene u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja i na aukciji u hotelu Sheraton u Zagrebu bile su mi do sada najveći izazov i tehnički najzahtjevnije za izradu.


Atelje vam krasi nesvakidašnji stol za kavu.


– Uvijek mi je bio fascinantan spoj stakla i drva. Volim šetati šumom i promatrati najljepše skulpture, prirodno nastale oblike drveća, grana i korijenja.


Panj sam pronašla u Gomirju u Gorskom kotaru gdje imam prijatelje koji su ga dovukli iz šume, obradili su ga te smo ga suprug i ja dovezli u Rijeku. Vrlo mi je bitna priroda i doista vodim računa o tome da zbog svojih ideja ne uništavam prirodu. Isključivo koristimo segmente drveća koje više ne živi, nađene neupotrebljive oblike.


Gornji dio stolića izradili smo od unikatnog stakla. Odlučila sam se za sferični oblik jer je to sada in kad je riječ o dizajnu. S obzirom na trenutačni trend dizajniran je u hladnim tonovima spektra. Gornji dio stola je izrađen od više slojeva ravnog stakla kružnog oblika na koje sam stavila pigmentaciju različitih granulacija i time postigla dinamičnost plohe i raznoliku teksturu.



U TRENDU JE PLAVA


Uz skulpture, slike, uporabne predmete kreirate i nakit. Govoreći o stoliću istaknuli ste dizajn. Što je trendi u pogledu dizajna ove sezone?


– Prije su se tražile tople boje, uglavnom narančasta i žuta dok su sada u trendu hladni tonovi, plava. Kupci se najčešće odlučuju za plave vaze, zidne plave satove i za plave staklene okvire za ogledala pravilnih oblika.


Kupci preferiraju transparentne skulpture s minimalnim intervencijama boja. Nakit – prstenje i ogrlice počela sam raditi na poticaj majke Milke Cetinje koja je moja muza.


Sugestije mi rado daju naše kćeri, najmlađe kreatorice u obitelji. Zbog njih sam izradila dizajn ogrlice s motivom Mickeyja Mousea koji je ponovo in u modnom svijetu.



Radim i narukvice koje su tehnički puno zahtjevnije, stoga ih izrađujem uglavnom po narudžbi. Klijentice boje nakita odabiru uglavnom prema individualnom ukusu iako mogu primijetiti porast narudžbi također u plavoj i crnoj boji u kombinaciji s bijelom, dok se prije nekoliko mjeseci nametala crvena.



Umjetnička ogledala uljepšavaju interijer. Posebna su.


– Radimo ih u raznim bojama i različitih veličina. Klijenti mogu izraziti želje prilikom narudžbe nakon čega ih dizajniram za svakog individualno. Svi su unikati.


Što se tiče same izrade, od nacrta do izrade stakla treba nam nekoliko sati, a proces pečenja traja 24 sata. Potrebno je minimalno 5 do 10 dana za cjelokupni proces, od narudžbe do izrade.


INSPIRACIJA U PRIRODI


Govoreći o dizajnu dotaknut ćemo se i mode. Kakav modni stil preferirate?


– Najugodnije se osjećam u lepršavim haljinama. Volim nositi i tunike. Odijevam se u skladu s događanjima, naravno više truda posvetim odabiru garderobe za otvorenja izložbi i slične prigode.


Volim se ležerno odijevati, ali s ukusom i elegancijom jer se tako najugodnije osjećam. Što se tiče boja, jako volim plavu i ljubičastu te spoj tih dvaju tonova. Moj stil i make-up često su u skladu s bojama mojih radova, poglavito ove zadnje plavkaste faze.



Ima li neka osoba za koju biste voljeli posebno nešto kreirati?


– Izrazito cijenim svakog kupca, stoga nikad ne radim razliku po pitanju klijenata. Dok radim, ponesena sam ljubavlju prema staklu. Najvažnije mi je da rad bude kvalitetan, a klijent zadovoljan.


Jako puno klijentica iznova se vraća, stoga je neupitno i njihovo zadovoljstvo, a to me iznova nadahnjuje u radu i pruža mi inspiraciju za daljni rad.


Za kraj razgovora otkrijte nam što vam predstavlja najveći umjetnički izazov.


– Dizajniranje ogledala, vaza i skulptura. Kao što sam spomenula, česta inspiracija mi je priroda, stoga kroz poluapstraktne forme često oblikujem motive valova, kapi, vode. Iziskuju dosta vremena za izradu, ali i mnoge izazove.


Za realizaciju jedne skulpture treba mi oko mjesec i pol dana, ovisno o zahtjevnosti tehničke izrade.