Anketarska industrija u krizi

Odakle tako katastrofalni kiksevi? Birači “promiskuitetni”, ankete su uglavnom zabavnog karaktera

Dražen Ciglenečki

Foto Marijan Susenj PIXSELL / arhiva NL

Foto Marijan Susenj PIXSELL / arhiva NL

Grabar-Kitarović su na prošlim izborima agencije Ipsos Puls i Promocija plus namijenile ulogu statistkinje. Na tim se izborima predsjednik Josipović trebao prošetati do novog mandata. Ankete su 2014. bile loše napravljene. Ili se birači, kad uzmu glasački listić, zaista ponašaju promiskuitetno



Prvi dani prikupljanja potpisa za predsjedničke kandidature uvijek su udarni, kasnije interes građana splasne. Zato je podatak da je do nedjelje Kolindu Grabar-Kitarović svojim potpisom podržalo samo sedam tisuća Zagrepčana, za ljude u HDZ-u bio još jedan u nizu indikatora da je njezina kampanja u velikim problemima.


No, već u ponedjeljak im je stigla odlična vijest, predsjednicu Republike Hrvati naprosto obožavaju i više će nego uvjerljivo pobijediti, s obzirom da joj ni četiri tjedna prije izbora nitko od protukandidata nije niti blizu. Nova TV je, naime, objavila anketu Crobarometar, djelo agencije Ipsos Puls, prema kojoj će ti izbori biti tek puka formalnost, potvrda predsjedničine apsolutne dominacije. Jer, što za nju može krenuti baš toliko krivo ako drugoplasirani Zoran Milanović prije prvog kruga zaostaje za njom 10,5 postotnih poena, a u drugom krugu mu se sprema pravo poniženje, budući da Crobarometar prognozira rezultat 53,2-33,3 posto u korist Kolinde Grabar-Kitarović. »Ako se stvari doista ovako odvijaju, onda bi za Milanovića najbolje bilo da se uopće ne kandidira«, komentirali su u ponedjeljak u izbornom stožeru SDP-ovog predsjedničkog kandidata.


Sutradan je Milanović ipak predao potpise u Državnom izbornom povjerenstvu i na taj se način službeno uključio u izbornu utrku.


Raspoloženje birača




To znači da se on i njegovi suradnici nadaju da je spomenuto istraživanje sasvim pogrešno izmjerilo raspoloženje birača, da Milanović ima šanse postati predsjednik Republike. Svoj optimizam vjerojatno temelje na činjenici da su posljednjih godina, i u Hrvatskoj i u svijetu, anketari sve netočniji u predviđanjima izbornih i referendumskih rezultata. Događaju im se katastrofalni podbačaji. Kad bi se računalo samo istraživanja uglednih agencija za ispitivanje javnog mišljenja, Ujedinjena Kraljevina bi i dalje čvrsto bila u Europskoj uniji, a Hillary Clinton predsjednica SAD-a. »U mojem profesionalnom životu, nikad nije bilo razdoblja u kojem su birači bili tako promiskuitetni sa svojim glasom«, žalio se krajem rujna dnevniku The Guardian jedan od vodećih ljudi britanske anketarske industrije. Priznao je da nisu u stanju ni približno detektirati političke preferencije ljudi. U Hrvatskoj mi to itekako znamo. Kolindi Grabar-Kitarović su na prošlim predsjedničkim izborima agencije Ipsos Puls i Promocija plus namijenile ulogu statistkinje. Na tim se izborima predsjednik Ivo Josipović trebao prošetati do novog mandata. Deset dana prije izbora održanih 28. prosinca 2014., Ipsos Puls mu je prognozirao 46,5 posto, a HDZ-ovoj kandidatkinji 34,9 posto glasova. Brojke Promocije plus bile su jednako obeshrabrujuće za Kolindu Grabar-Kitarović, gubila je 42,1-30,5 posto. Potonji su se upustili i u pogađanje drugog kruga, u kojem je Josipović trebao rutinski pobijediti s 52-41,3 posto. Ništa se od toga nije dogodilo, Josipović je danas praktično bivši političar, a Kolinda Grabar-Kitarović bori se za ostanak na Pantovčaku. Ankete su 2014. bile očajno loše napravljene.


Ili se birači, kad u ruke uzmu glasački listić, zaista ponašaju promiskuitetno.


Teški kiksevi


Međutim, agencije nisu propale i dalje su vrlo živahne i mediji nas nastavljaju bombardirati njihovim proizvodima, koje u pravilu nazivaju ekskluzivnima. Iako su u međuvremenu teško kiksale i na, primjerice, svibanjskim izborima za Europski parlament. Na ovim je izborima lista HDZ-a morala dobiti 28,2 posto (Ipsos Puls) ili 27,2 posto glasova (Promocija plus). Ali, ostala je ispod 23 posto, precizno 22,7, pa je Andrej Plenković zabilježio najgori rezultat HDZ-a na jednim nacionalnim izborima. Anketari se ipak nisu predali. Nekoliko tjedana nakon europskih izbora, Crobarometar je konstatirao da je rejting HDZ-a pao na 24,9 posto. S 22,7 su, eto, pali na 24,9 posto. Što, pak, reći o istraživanjima uoči prijevremenih izbora u Ličko-senjskoj županiji u ožujku ove godine? Promocija plus je za RTL televiziju utvrdila da će HDZ dobiti 28 posto, a lista njihovog nekadašnjeg člana Darka Milinovića 24 posto glasova. HDZ je, međutim, kontrirao sa svojom anketom, koju im je izradila agencija Prizma. Plenkovićev savjetnik Rober Kopal uvjeravao je na osnovu toga javnost da će omjer glasova između HDZ-a i Milinovića biti 54-14,8 posto. Naposljetku je bilo i Promocija plus i Prizma u ništa, HDZ je na izborima za skupštinu Ličko-senjske županije dobio 35,42 posto, a Milinović 20,43 posto glasova. Kopal je taj rezultat pripisao učinku – crnog labuda. Riječ je o drukčijem izrazu za promiskuitetnost birača.


Sve te ankete, dakle, ne treba ozbiljno shvaćati, one su uglavnom zabavnog karaktera. Kolinda Grabar-Kitarović jako bi pogriješila kad bi pomislila da joj je pobjeda već osigurana i da ne mora više ni prstom maknuti. Uostalom, Promocija plus ima dramatično različitije brojke nego Ipsos puls. U njihovoj nedavnoj anketi za HRT, predsjednica Republike za prvi krug vodi tijesno u odnosu na Milanovića, 28,9-26,4 posto, a neizvjestan bi njihov sraz bio i u drugom krugu, 49,2-46,1 posto. Znači li to da nitko od aspiranata na dužnost predsjednika Republike još ne treba dignuti ruke od svega? Ante Simonić, koji se u istraživanju Promocije plus za RTL televiziju 11 studenog nalazio na 0,8 posto, vjerojatno se nema čemu nadati. Kao ni Dejan Kovač, čija je podrška u anketi Ipsos Puls 1,8 posto.


Ali, Zorana Milanovića, Miroslava Škoru, čak ni Mislava Kolakušića, još se ne može otpisati i netko od te trojice bi u finišu izbornog natjecanja mogao prestići Kolindu Grabar-Kitarović. Baš kao i ona, unatoč anketama, početkom 2015. Ivu Josipovića.