Povuci, potegni...

VJEŽBA ILI SKANDAL? Nakon vojnih vježbi ispred Šibenika, topovnjače koje su ponos HRM tegle konopima!

P. N.

Raketne topovnjače HRM-a snimljene 2015. godine/P. GLEBOV/PIXSELL

Raketne topovnjače HRM-a snimljene 2015. godine/P. GLEBOV/PIXSELL

Tužan prizor za mnoge Šibenčane koji znaju gdje i kako se stvarala Hrvatska ratna mornarica dočekao ih je ispred rive kad su vidjeli kako ponos HRM-a, raketne topovnjače RTOP11 Kralj Petar Krešimir IV. i RTOP12 Kralj Dmitar Zvonimir tegle remorker i desantni brod DBM-81 Cetina.



ŠIBENIK Šibenčani su u ponedjeljak ostali u čudu nad nesvakidašnjim prizorom kojeg su zatekli ispred grada. Dvije raketne topovnjače, ponos Hrvatske ratne mornarice doslovno su konopima dotegljene do gradske luke. Jednu je vukao tegljač, a drugu desantni brod HRM-a. Da to nije jedinstven slučaj nego praksa, pokazuju i ekskluzivne fotografije kolege Dragana Zrnčevića koje donosimo, a priču nam potvrđuje više Šibenčana, piše portal morski.hr.


Tužan prizor za mnoge Šibenčane koji znaju gdje i kako se stvarala Hrvatska ratna mornarica dočekao ih je ispred rive kad su vidjeli kako ponos HRM-a, raketne topovnjače RTOP11 Kralj Petar Krešimir IV. i RTOP12 Kralj Dmitar Zvonimir tegle remorker i desantni brod DBM-81 Cetina.


Petar Krešimir IV. je stavljen u službu 1992. godine, a Dmitar Zvonimir je sestrinski brod koji je projektiran u Brodarskom institutu u Zagrebu i u pogonu je od 2001. godine. Je li nemogućnosti dostojanstvenog i samostalnog ulaska u šibensku luku doprinijelo nikad više vojnih vježbi zbog kojih se mnogima čini kao da će sutra izbiti rat? Ribari su nam se naime više puta požalili da je ove godine više vojnih vježbi nego ukupno posljednjih nekoliko godina. Istina, vojska treba vježbati, no ostaje pitanje mogu li se brodovi čije vrijeme istječe, koristiti ovoliko često i intenzivno bez posljedica?




Brojni Šibenčani objavili su komentare i fotografije na društvenim mrežama, a neobičnu situaciju ispričalo nam je više čitatelja od kojih doznajemo da je najprije desantni brod Cetina doteglio topovnjaču Dmitar Zvonimir. Stali su ispred Remontnog brodogradilišta Šibenik, da bi se nakon par minuta ispred remonta pojavio brodospasov tegljač.  Tegljač preuzima topovnjaču Petar Krešimir IV., kojeg izvlači i ostavlja na sredini zaljeva ispred Šibenika da pluta.  Remorker potom odlazi i u tegalj uzima Dmitra Zvonimira kojeg je prethodno doveo desantni brod HRM-a i odvodi ga u remont. Desantni brod „Cetina“ zatim odlazi po Petra Krešimira iz remonta, uzima u tegalj i odlazi izvan Šibenika.


Raketna topovnjača Petar Krešimir dakle bez pogona napušta šibensku luku. Od ljudi bliskih struci, doznajemo kako kritično nedostaje majstora, pogotovo onih koji su u stanju kvalitetno održavati ovakve ratne strojeve.


Jednom se svakome dogodi, dva broda odjednom – možda i slučajnost. Ali tri puta u jednoj godini teško da može biti imalo slučajno. Za barem toliko slučajeva samo ove godine imamo fotografije koje dokazuju kako se hrvatske raketne topovnjače vuku konopima u remont. Za još pokoji slučaj svjedoče građani ispred čijih očiju se ovo događa. Nimalo glamurozno, nimalo u skladu s politikom koja propagira “sigurnost, sigurnost, sigurnost” ili prevedeno: obranu teritorijalnog mora. Istog onog mora u kojeg redovito i nekažnjeno upadaju talijanski ribari, dok istodobno brodovi obalne straže stoje tek nekoliko milja udaljeni u luci zbog “popune”.


Samo tjedan dana prije, desantni brod DBM-82 Krka konopom tegli raketnu topovnjaču  Petar Krešimir IV. u šibensko remontno brodogradilište.


Treća fotografija snimljena je 24. travnja ove godine. Ona prikazuje situaciju u kojoj opet iz šibenske luke odplutava raketna topovnjača Petar Krešimir IV., ali je ovaj put tegli pet godina mlađa topovnjača Dubrovnik koju je Hrvatska nabavila iz Finske, iz iste klase kao Vukovaro kojem smo već pisali.


Za službenu verziju odgovora na pitanje “Zašto se topovnjače vuku konopima?”, poslali smo upit Ministarstvu obrane i čekamo odgovor, stoji na portalu morski.hr.