Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 5° 1
Sutra: 5° 5° 1
18. studenoga 2018.
Ispis članka: Životni stil zahtijeva antistresne strategije: Stres neizbježan, ali savladiv - Novi List

NoviList.hr

Životni stil zahtijeva antistresne strategije: Stres neizbježan, ali savladiv

Nužno opuštanje

13. lipanj 2016 15:30

Napisao: Dr. Sandro Kresina

U prevladavajućem načinu života gotovo je izgubljena sposobnost aktiviranja prirodne reakcije opuštanja pa je nužno da uz brojne mogućnosti promjena u tjelesnoj aktivnosti, prehrani, tehnikama disanja, opuštanja i uz malo discipline omogućimo organizmu ljekovit odmak i zaštitu od dnevne izloženosti stresu

Životni stil zahtijeva antistresne strategije: Stres neizbježan, ali savladiv

Stres (eng. napor, pritisak) je prirodna reakcija čovjeka na podražaj, stresor, iz okoline, bio on dobar ili loš. On je jedan od prvih mehanizama prilagodbe na nove uvjete i u malim količinama može djelovati stimulirajuće. Kada pozitivno djeluje, stres nas može potaknuti na akciju postajući prirodan pokretač koji nas potiče da damo sve od sebe. No, to vrijedi samo ako pritisak nije preintenzivan i ne traje predugo.

Upozoravajući signali loš san, promjena težine, greške, bol u leđima

U slučaju da stres postane kontinuiran, može prouzročiti zdravstvene probleme i biti kočničar prilagodbe i napretka. U današnjem užurbanom načinu života, neprestano smo izloženi malim količinama stresa i gotovo smo izgubili sposobnost aktiviranja prirodne reakcije opuštanja. Stres postaje naša svakodnevica i iznimno štetan, pa čak i opasan po naše zdravlje.
Dugotrajna izloženost stresu može uzrokovati posljedice po zdravlje. Prvi upozoravajući signali mogu uključivati loš san, nagli gubitak ili dobivanje težine, nastanak pogrešaka koje nisu svojstvene osobi, ubrzano disanje, znojenje, napetosti i bol u leđima. Ako se taj prvi signal ignorira, posljedice stresa mogu prerasti u depresiju, tjeskobu, pad imuniteta, sve do probavnih ili srčanožilnih problema.
Zato je potrebno naučiti se nositi sa stresom, tj. kontrolirati i upravljati njime.

index1

Osim odraslih i djeca su neprestano izložena stresu. Osobito se to primjećuje polaskom djeteta u školu. Često su zahtjevi roditelja, okruženja i samog društva preveliki pa školska djeca osjećaju pritisak koji se kod njih manifestira na različite načine (ovisi o dobi djeteta – adolescent i djete u nižim razredima imaju različitu manifestaciju simptoma).

Tjelesna vježba lijek za otpornost organizma

Pravilna prehrana, odmor, 7-8 sati sna, vježbe disanja, duhovnost, druženje i tjelesna aktivnost alati su koji su korisni u nemedikamentoznom upravljanju stresom.
Na mnogo načina čovjek može unaprijediti svoje zdravlje i ono što je dobro učiniti još boljim. Jedan od načina eliminacije stresa je redovita tjelesna aktivnost gdje tjelesna vježba postaje lijek. Od davnina se zna da je tjelesno zdravlje povezano s duševnim i obrnuto. Potvrđuje to i odavno poznata izreka koja glasi – u zdravom tijelu zdrav duh. Sada i moderna znanost dolazi do spoznaja koliko je tjelovježba ljekovita. Proteklih godina različita su istraživanja pokazala ljekovitost tjelovježbe u raznim bolestima i stanjima. Zna se da povoljno djeluje na prevenciju srčanožilnih bolesti, a vrlo bitan je čimbenik i kod oporavka i očuvanja zdravlja kod osoba koje su oboljele od takvih bolesti.
Izuzetno je dobra u prevenciji od osteoporoze. Poboljšava otpornost organizma na infekcije, smanjuje krvni tlak, odlično djeluje kod šećerne bolesti tipa 2 i inzulinske rezistencije, te brojnih drugih. Jednostavno, tjelovježba je odličan lijek u prevenciji mnogih bolesti i stanja.

Pomozite djetetu da savlada stres

Pomozite djetetu da savlada stres

Kako pomoći djetetu u savladavanju stresa?
Najbolja podrška u sučeljavanju djeteta sa stresom je prvenstveno obitelj. Iznimno je važno da roditelji što više razgovaraju sa djetetom, da se uspostavi međusobno povjerenje i da dijete zna da su mu roditelji uvijek na raspolaganju kad mu zatrebaju. U uspostavljanju međusobnog povjerenja neobično je važno da roditelji nauče dijete slušati i da čuju ono što im dijete poručuje. 
Kako odrasli mogu pomoći djetetu pod stresom? Niz je načina. Komunicirajte sa svojim djetetom, obratite pažnju ukoliko se počinje neuobičajeno ponašati: svađe s prijateljima, pojava noćnog mokrenja, slabe koncentracije može biti znak. Budite podrška djetetu, osoba koja ga je uvijek spremna saslušati, dati mu savjet i pokazati da vam je stalo. Pokušajte objasniti djetetu da je normalno da se ponekad osjeća ljuto, uplašeno, usamljeno, pričajte sa djetetom o tome. Razgovarajte s djetetom i o postupanju u teškim situacijama, o tome što bi moglo učiniti, pitajte ga za njegovo /njeno mišljenje. Pričajte i čitajte priče o suočavanju sa stresom. Uključite dijete u različite sportske aktivnosti, i poučite dijete načinima relaksacije.

 

Zadovoljstvo i samopoštovanje kroz disciplinu

Tjelesna aktivnost poboljšava mentalno zdravlje. Tijekom tjelovježbe osoba se oslobađa stresa i pokreću se različiti biokemijski mehanizmi u organizmu. Zna se, također, kako u mozgu dolazi do oslobađanja različitih prijenosnika i raznih molekula. Prilikom vježbanja se isto tako oslobađaju molekule sreće i zadovoljstva, endorfini i druge koje ljudskom organizmu donose velike dobrobiti. Tome se, među ostalim, može zahvaliti osjećaj zadovoljstva i opuštenosti.
Osim što tjelovježba ima svoj biokemijsko-tjelesni učinak, ona razvija diciplinu i upornost.
Disciplina, upornost i savladavanje prepreka (u ovom slučaju pobjeda nad tromosti i lijenosti) povećava samopouzdanje i samopoštovanje, te na taj način jača našu osobnost i djeluje preventivno na mnoge mentalne poremećaje, prije svega depresivna i anksiozna stanja.

Započnite jutro osmjehom i hrabro krenite u dan

Planirajte obaveze i budite ljubazni prema sebi

Planirajte obaveze i budite ljubazni prema sebi

Ono što vam, između ostaloga, može pomoći u lakšoj prilagodbi stresnom načinu življenja te smanjiti količinu i intenzitet djelovanja stresa su moguće promjene o kojima trebate razmisliti:

• donesite čvrstu odluku i postavite si jasan cilj,
• osvijestite vlastite stresore koji kod vas izazivaju negativne emocije,
• napravite plan rješavanja obaveza,
• pokušajte smanjiti intenzitet vlastitih emocionalnih reakcija na stres,
• izbjegavajte nikotin, pretjerani kofein; kavu npr. zamijenite čajem bez teina, 
• budite ljubazni prema sebi, nemojte zaboraviti da ste si upravo vi sami najbolji prijatelj,
• izaberite neki hobi,
• tijekom dana odvojite vrijeme za sebe, činite ono što vas čini sretnim,
• razmislite i o nekom od oblika meditacije,
• boravite u prirodi.

Započnite jutro osmjehom i hrabro krenite u dan

Započnite jutro osmijehom i hrabro krenite u dan

Prihvatite činjenicu da je stres sastavni dio života i da ga ne možemo izbjeći, no zato se možemo pokušati što bolje prilagoditi životu s njim.
Usprkos svemu, pokušajte na život gledati pozitivno. Započnite svako jutro osmijehom i hrabro krenite u avanturu koju nosi novi dan.