Dodjela nagrada

“Petrijin venac” Ateljea 212 najbolja predstava 34. Gavellinih večeri

Hina

O nagradama za najbolju predstavu festivala, najbolju režiju, te mušku i žensku ulogu odlučivalo je tročlano prosudbeno povjerenstvo koje su ove godine činile glumica Biserka Ipša, redateljica Anica Tomić i novinarka Gea Vlahović.



Najboljom predstavom 34. Gavellinih večeri proglašena je u srijedu predstava “Petrijin venac” Atelja 212 iz Beograda, Bobi Jelčiću pripala je nagrada za najbolju režiju za “Tri sestre” HNK-a Zagreb, dok su nagrade za najbolju žensku i mušku ulogu dodijeljene Nataši Matjašec Rošker i Emiru Hadžihafizbegoviću.


Hadžihafizbegović je nagradu dobio za ulogu Mahmuta Zolja u predstavi “Sjećaš li se Doli Bel” Kamernog teatra 55 iz Sarajeva u režiji Kokana Mladenovića, a Matjašec Rošker najbolju je žensku ulogu festivala ostvarila u predstavi “Sumrak bogova” Slovenskog Slovenskog narodnog gledališča Maribor u režiji Dalibora Matanića.


Od ukupno jedanaest predstava 34. izdanja Gavellinih večeri u službenoj ih je konkurenciji od 11. do 23. listopada prikazano deset, i to iz Ljubljane, Maribora, Splita, Beograda, Sarajeva, Zagreba i Varaždina, u odabiru programskog vijeća, koje su činili ravnatelj GDK Gavelle Dražen Ferenčina, izvršna producentica festivala Sonja Kovačić i glumac Enes Vejzović.




O nagradama za najbolju predstavu festivala, najbolju režiju, te mušku i žensku ulogu odlučivalo je tročlano prosudbeno povjerenstvo koje su ove godine činile glumica Biserka Ipša, redateljica Anica Tomić i novinarka Gea Vlahović.


Nagrada “Dr. Branko Gavella” za najbolju predstavu 34. Gavellinih večeri pripala je predstavi “Petrijin venac”, atmosferičnoj kazališnoj rekreaciji romana Dragoslava Mihailovića iz 1975., koju je prosudbeno povjerenstvo ocijenilo kao “kompleksnu predstavu koja arhetipsku temu ženske sudbine kao paradigmatske žrtve ubojitog provincijalnog patrijarhata doslovno raspliće na sceni” u “burnoj intimističkoj interpretaciji klasika srpske književnosti koja snažno iskoračuje iz uobičajenog repertoarnog kazališnog mainstreama”.


“Estetikom glumačke suigre, oslanjanjem na poetsku začudnost u scenskoj interpretaciji i sugestivnom dinamikom teatarske cjeline, predstava ‘Petrijin venac’ Ateljea 212 predstavlja odličan primjer visokog repertoarnog kazališta koje po svemu zaslužuje nagradu 34. Gavellinih večeri za najbolju predstavu u cjelini”, stoji u obrazloženju prosudbenog povjerenstva kojeg je na dodjeli pročitala njegova predsjednica Biserka Ipša.


Nagradu je preuzela Milica Manojlović, jedna od tri glumice koje u predstavi utjelovljuju Petriju i ujedno kći Dragoslava Mihailovića. Zahvalila je na “divnoj nagradi, na tako značajnom festivalu i u sjajnoj konkurenciji”.


Nagradu za najbolju režiju 34. Gavellinih večeri dobio je Bobo Jelčić za predstavu “Tri sestre” u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Zagrebu, “minuciozno izrežirano autorsko čitanje drame Antona Pavloviča Čehova, koje snažnom redateljskom intervencijom postaje ishodište za kolektivnu teatarsku igru propitivanja neprekidno brišući granice između onodobne fikcije i suvremene stvarnosti”.


“Pažljivim seciranjem izvornika, ne libeći se razobličavanja zbilje posezanjem za karikaturalnim, nastaje dinamični situacijski patchwork osebujne poetike i senzibiliteta s uporištem u čehovljanskom ustroju situacije i likova, iz čega nastaje višeslojna predstava koja izvanredno funkcionira na svim razinama – režijski, estetski i konceptualno – a koja, pretvarajući kazališni čin u sukreatorsko iskustvo izvođača i gledatelja u promišljanju tema današnjice, ne propušta istodobno ponuditi i neku vrstu utočišta”, ocijenio je žiri.


Preuzimajući nagradu, Jelčić je naglasio kako posebnu zahvalnost duguje svojim glumcima, “bez kojih te predstave ne bi ni bilo”.


Emir Hadžihafizbegović i Nataša Matjašec Rošker najglumci festivala


Uloga Mahmuta Zolja u predstavi “Sjećaš li se Doli Bel” Kamernog teatra 55 iz Sarajeva u režiji Kokana Mladenovića donijela je Emiru Hadžihafizbegoviću nagradu za najbolju mušku ulogu, “čarobno zabavna, duhovito šarmantna i autentično iskrena glumačka reminiscencija vremena, ljudi i vrijednosti kojih više nema, utjelovljena u liku maloga čovjeka socijalističke Jugoslavije razapetog silnicama ideološke zasljepljenosti”.


“Korištenjem humora kao poluge za postupno razotkrivanje njegove patetične tragičnosti, nastaje sentimentalno zaigrana karikatura oca sarajevske obitelji sredinom šezdesetih godina prošloga stoljeća, koja svojom snažnom životnošću, nostalgičnom artikulacijom i iskrenom ljudskošću u predstavi tvori najbolje muško glumačko ostvarenje festivala 34. Gavelline večeri”, ocijenio je žiri.


U pismu koje je na dodjeli pročitao redatelj Antonio Nuić, Emir Hadžihafizbegović naglasio je kako mu je neopisiva radost biti laureatom 34. Gavellinih večeri. Ta je predstava pobjeda kolektivnog posvećenog rada, rekao je, pa stoga svoju nagradu, kako je rekao, dijeli sa svim glumcima. “Teatar ima dva zadatka: govoriti o problemima i popravljati svijet. Ta nagrada je obaveza da i u budućem radu živim vrijednosti zbog kojih radim i volim ovaj posao”, poručio je.


Nagrada 34. Gavellinih večeri za najbolju žensku ulogu dodijeljena je Nataši Matjašec Rošker za ulogu barunice Sophie von Essenbeck u predstavi “Sumrak bogova” Slovenskog narodnog gledališča Maribor u režiji Dalibora Matanića, “virtuoznu kreaciju lika demonske manipulatorice koja bjesomučno plete mrežu intriga i ubojstava, sagrađenu na spoju dijabolične erotičnosti, ledene seksualnosti i strastvene pohlepe”.


“Koncentracijom koja u svakom trenutku plijeni pažnju, autoritarno prisutna na sceni, ona je istodobno opsceno amoralna i spektakularno nadmoćna, sve do trenutka svojega konačnoga pada, kada se naglo urušava u gotovo katatonično stanje, u izvanrednoj teatarskoj demonstraciji potpune moralne i ljudske propasti. Lik Sophie von Essenbeck iz slavnog filma Luchina Viscontija Matjašec Rošker igra s uzvišenim autoritetom beskompromisnog izvođačkog umijeća, gradeći ulogu koja je neupitno najsnažnije žensko glumačko ostvarenje ovogodišnjega festivala”, rekla je Ipša citirajući mišljenje ocjenjivačkog suda.


Nataša Matjašec Rošker zahvalila je žiriju, publici, redatelju i autorskom timu, a posebno, kako je rekla, “kolegama i kolegicama s kojima dijelim snove, standarde i ciljeve i beskompromisno idem putevima koje nam redatelji otvaraju”.


Uručujući nagrade – skulpturu u bronci za najbolju predstavu i brončane reljefe s likom dr. Branka Gavelle za najbolju režiju, te mušku i žensku ulogu, ravnatelj Gavelle Dražen Ferenčina kazao je kako mu je velika čast što je festival ove godine imao priliku ugostiti renomirane kazališne kuće, umjetnike i umjetnice iz Hrvatske i susjednih država koji su zajedno sa svojim domaćinima i publikom pridonijeli stvaranju prave festivalske atmosfere u tome kazalištu.


Zahvalio je svima koji su sudjelovali u realizaciji festivala, gostujućim kazalištima i umjetnicima, pokroviteljima i sponzorima, djelatnicima Gavelle, a “osobito publici, bez koje ovog festivala ne bi ni bilo”.


“Svojim dolaskom uveličali ste festival 34. Gavelline večeri”, poručio je Ferenčina.


Publika je snažnim pljeskom i ovacijama pozdravila izlazak na pozornicu Gavelle svih nagrađenih, a nakon proglašenja i dodjele nagrada na zatvaranju je izvan konkurencije izveden mjuzikl “Addamsovi” Mestnog gledališča ljubljanskog iz Slovenije u režiji Aleksandra Popovskog.