Galaxy far away

Znanstvenici otkrili novo čudo u svemiru: “Ovo je živi fosil ranog svemira!”

P. N.

Hubble Telescope/NASA

Skupina zvijezda za koju se do sada mislilo da je dio Mliječne staze, zapravo pripada sasvim nepoznatoj galaksiji

Astronomi su koristeći svemirski teleskop Hubble, pronašli su potpuno neočekivano otkriće. Skupina zvijezda za koju se smatra da su dio naše Mliječne staze, zapravo pripada nepoznatoj galaksiji udaljenoj 30 milijuna svjetlosnih godina u neuobičajeno izoliranoj regiji prostora.

Međunarodni tim proučavao je skupinu zvijezda poznatu kao NGC 6752, udaljenu oko 13.000 svjetlosnih godina na rubu Mliječne staze.

No, nakon analize svjetlina i temperatura zvijezda koje su promatrali, znanstvenici su shvatili da uopće nisu bile u grupi, nego otprilike 2.300 puta dalje.

“Ovo je doista naizgled slučajno otkriće”, rekao je Luigi “Rolly” Bedin, astronom iz Astronomskog obzervatorija u Padovi u Italiji, u e-mailu za NBC News MACH.

Bedin je vođa tima i glavni autor članka koji opisuje otkriće, prenosi NBC.

ESA/Hubble, NASA, Bedin et al.

Novopronađena galaksija, nazvana Bedin 1, izgleda maleno čak i pod Hubbleovim snažnim povećanjem. Ne čudi, jer je  zapravo 30 puta manja od Mliječne staze i tisuću puta slabije svjetlosti. Za razliku od Mliječne staze koja je vrsta spiralne galaksije, Bedin 1 je grubo sferičan. Znanstvenici to nazivaju patuljastom kuglastom galaksijom. Bedin 1 je jedna od 36 takvih galaksija za koje se zna da postoje u tzv. Lokalnoj skupini galaksija, uz Mliječnu stazu i susjednu Andromedu.

Vjeruje se da je galaksija stara oko 13 milijardi godina, što ju čini “živim fosilom iz ranog svemira”, navodi NBC. Za svemir se vjeruje da je star 13.8 milijardi godina. “Interesantno je pronaći nešto ovako zanimljivo u svom dvorištu, nešto za što nisi ni znao da postoji”, rekao je astronom Jay Pasachoff, s Fakulteta Williams u Massachusettsu, prenosi NBC.