Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 16° 4n
Sutra: 16° 16° 4n
22. rujna 2018.
Istraživanje "divovskog fuzijskog motora"

NASA lansirala teleskop za promatranje Sunca

Ilustracija / Foto: REUTERS
Autor:
Objavljeno: 28. lipanj 2013. u 8:46 2013-06-28T08:46:47+02:00

ZAGREB NASA je u orbitu lansirala mali teleskop kako bi se utvrdilo na koji način Sunce zagrijava svoju atmosferu na milijune stupnjeva te kako odašilje čestice koje definiraju granice Sunčevog sustava.

Studija je daleko od akademske. Sunčeva aktivnost izravno utječe na klimu na Zemlji i svemiru izvan atmosfere. Solarne oluje mogu srušiti energetske mreže, ometati radiosignale i komunikacije, navigacije i ostale satelite u orbiti.

»Živimo u vrlo složenom društvu i Sunce ima ulogu u tome«, rekao je fizičar Alan Naslov, znanstvenik s Lockheed Martin Space Systems Advanced Technology Centra u Palo Altu u Kaliforniji, koji je dizajnirao i izgradio teleskop.

Znanstvenici su pokušavali razotkriti mehanizme koji pokreću Sunce već desetljećima, ali jedan temeljni misterij ostaje – kako uspjeva oslobađati energiju s relativno hladne površine (5.500 stupnjeva Celzija) koja u atmosferi može doseći i do 2,8 milijuna Celzijusa.

U svojoj srži, Sunce je u divovski fuzijski motor koji atome vodika pretvara u helij. Kao što se očekivalo, temperatura kao energija putuje prema van kroz slojeve. Ali onda se u donjim slojevima atmosfere, poznatoj kao kromosfera, temperatura ponovno zagrijava.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka