Ogladnila crna rupa

Crna rupa u našoj galaksiji šokirala znanstvenike: Za situaciju kažu da je “bez presedana”

P. N.

FOTO/NASA/CXC/M.Weiss, crna rupa  Cygnus X-1

FOTO/NASA/CXC/M.Weiss, crna rupa Cygnus X-1

Crne se rupe obično hrane obrocima sačinjenima od svemirske prašine i plina, ponekad ukradenih i od zvijezda.

Super-masivna crna rupa u središtu naše galaksije naglo se počela “prejedati” međuzvjezdanim zalogajima, tvrde istraživači, a prenosi New York Post. Isti ti istraživači trenutno ne mogu objasniti zašto je crna rupa toliko “gladna”.

“U dvadeset i četiri godine proučavanja crne rupe, nikada nismo vidjeli ništa slično” kaže profesorica Andrea Ghez (UCLA), viša autorice studije objavljene u časopisu “Astrophysical Journal Letters”. “To je obično tiha i mršava crna rupa, na dijeti. Ne znamo što je pokrenulo ovu veliku gozbu”, dodaje.

Crne se rupe obično hrane obrocima koje čine svemirska prašina i plin, ponekad ukradenih i od zvijezda. Njihova naizgled bezgranična konzumacija svemirskih tvari uzrokuje ogromnu količinu energije (radijacije) koji se emitiraju iz njihova vrtloga, koji crnoj rupi daje njezin prepoznatljivi prsten svjetlosti.

Trinaestog svibnja, istraživački je tim otkrio da sjajno područje oko crnih rupa, nazvano “točka bez povratka”, sjaji dvostrukim sjajem. Ghez je za otkriće izjavila da je “bez presedana”, a istraživači ispituje da li fenomen označuje jedinstven događaj ili početak nove faze za ove galaktičke divove.

“Glavno je pitanje da li sada crna rupa ulazi u novu fazu. Primjerice, je li ‘čep’ okrenut, a razina plina u padu niz ‘odvod’ crne rupe povećana tijekom određenog vremenskog perioda ili smo samo vidjeli vatromet nekoliko neobičnih mrvica plina”, kaže profesor Mark Morris (UCLA) koji je ujedno i ko-autor studije.

Nama najbliža crna rupa nazvana Sagittarius A* bila je toliko neobično sjajna da ju je vodeći autor studije Tuan Do prvo zamijenio za obližnju zvijezdu S0-2. Znanstvenici uvjeravaju da naša najbliža crna rupa nije dovoljno gladna da bi zaprijetila čovječanstvu, prenosi NYP.