Djeca i obrazovanje

BBC objavio važno Jokićevo istraživanje: Ovo je prva takva studija na svijetu

P. N.

FOTO/Flickr

FOTO/Flickr

Studija je uključila je više od 2.500 učenika viših razreda i 120 obitelji, a i dalje se nastavlja



“Istraživači u Hrvatskoj otkrivaju da su čimbenici poput radnog stola, dobrih ocjena, visokih očekivanja od strane roditelja te sreća u školi, ključni faktori pri ohrabrenju djece da nastave obrazovanje na fakultetima”, započinje tekst portal BBC.


Riječ je o istraživanju Borisa Jokića i njegova suradnika psihologa Josipa Šabića koje je objavljeno u časopisu “Educational Studies“. Stručnjaci su istraživanjem pokušavali otkriti glavne čimbenike koji utječu na želju učenika da nastave visoko obrazovanje. Ovo je prva longitudinalna studija na tu temu u svijetu provedena kroz četiri godine. Uključila je više od 2.500 učenika viših razreda i 120 obitelji, a i dalje se nastavlja.


Niti jedan čimbenik na razini škole nema utjecaj


Da bi saznali dječje težnje, autori su zamolili učenike iz dvadeset i tri zagrebačke osnovne škole da ispune tri odvojena upitnika tijekom posljednje dvije godine u osnovnoj školi. U upitnicima su ih pitali žele li nastaviti s visokim obrazovanjem te su im postavljali pitanja o školi, roditeljima i obiteljskom životu. Pitali su ih i o težnjama roditelja, razini akademske potpore koju su dobili od svakog od roditelja i o tome imaju li vlastitu sobu, računalo i stol te uživaju li u školi.




FOTO/BBC, Screenshot


FOTO/BBC, Screenshot



Istraživači su prikupili podatke o školskim ocjenama učenika te veličini svake škole i razreda. Izračunali su i prosjek ocjena za svaku školu te ga usporedili sa cijenama nekretnina na području oko svake škole, što je bilo mjerilo socio-ekonomskog statusa. Statističkom su analizom odgovora utvrdili koji su čimbenici bili najviše povezani sa željom za nastavkom visokog obrazovanja.


Otkriveno je da nijedan čimbenik na razini škole nije utjecao na želju učenika da nastave s obrazovanjem. S druge strane, utjecaja je imalo nekoliko čimbenika povezanih s roditeljima te domom, poput obrazovnih težnji roditelja i akademske podrške majke. Utjecajni čimbenik bio je i radni uvjet, poput vlastitog stola, ali i spol – istraživanje je pokazalo da djevojčice češće žele nastaviti s obrazovanjem nego dečki. Visoke su ocjene bile snažan indikator želje učenika da nastavi s visokim obrazovanjem, a važan čimbenik bilo je i uživanje u školi.


Stručnjaci uzimaju u obzir činjenicu da je većina roditelja u istraživanju zaposlena i smještena u Zagrebu.


“Valjalo bi naglasiti da bi se možda određeni indikatori ponašali drugačije za učenike koji žive u ruralnim dijelovima i manjim gradovima, bez institucija za visoko obrazovanje, gdje slabiji socio-ekonomski status predstavlja veću prepreku za ostvarivanjem obrazovnih ciljeva”, prenosi BBC.