"Kvantna nadmoć"

Procurila informacija koja bi mogla promijeniti budućnost: Google razvio kompletno kvantno računalo?

FITI/Flickr, IBM-ovo kvantno računalo

Google i NASA imaju zajednički laboratorij naziva "Quantum Artificial Intelligence Lab", a sada je procurilo da su možda postigli i "kvantnu nadmoć".

Science News prenosi da je “procurio” papir koji ukazuje na to da je Google napravio prekretnicu poznatu pod nazivom – kvantna nadmoć. Navodno su koristeći kvantno računalo, ostvarili izračun koji se nije mogao izračunati na niti jednom svjetskom super-računalu.

Ovo je vrući cilj koji se dugo čekao, a trebao bi obilježiti početak nove ere kvantnih računala. Istovremeno, ostvarenje je i simbolično – riješeni zadatak nema nikakvu praktičnu svrhu i dizajniran je da bude težak za klasična i standardna računala koja nisu “ukorijenjena” u kvantnu fiziku.

Dvadesetog rujna, Financial Times je izvijestio da znanstveni papir, kratko objavljen na mrežnoj stranici NASA-e prije nego li je uklonjen, tvrdi da je Google napravio kvantni kompjuter koji postiže kvantnu nadmoć. Fizičar John Martinis sa kalifornijskog Sveučilišta Santa Barbara i njegov tim istraživača, već godinama idu prema tom cilju. Papir je objavljen anonimno na stranici “Pastebin”, a od tada kruži među znanstvenicima na Twitteru.

Prema toj verziji, Google je stvorio kvantno računalo imena “Sycamore” koje ima pedeset i četiri kvantnih bitova nazvanih “kubiti”. Od toga su pedeset i tri potpuno funkcionalna. Istraživači su ih koristili za rješavanje zadataka u dvjesto sekundi, za što bi super-računalu današnjice, Summitu, trebalo deset tisuća godina. Start It piše da kvantna mehanika omogućuje njihovo postojanje kao 1, 0 ili simultano u “superpoziciji”.

Utrka traje desetljećima

PC Press je početkom godine pisao o utrci za najmoćnije super – računalo na svijetu, kada su prenijeli da je Google samo jedna od velikih kompanija koje su utrošile desetljeća i milijune dolara u trci za konstrukciju kvantnih računala. Takva računala za tek nekoliko sati mogu obaviti operacije za koji bi običnim računalima trebale milijarde godina.

Google i NASA imaju zajednički laboratorij naziva “Quantum Artificial Intelligence Lab”, za kojeg su kupili D-Wave kvantno računalo koje je proglašeno “prvim komercijalnim kvantnim računalom”, o čemu je Start It pisao još 2015. godine.

Bug je početkom siječnja ove godine pisao o predstavljanju IBM-ovog kvantnog računala. Kompanija je u Las Vegasu predstavila prvo ikada izrađeno stabilno kvantno računalo koje se može upogoniti izvan laboratorija. IBM Q System One sadrži 20 kubita ali i dijelove koji funkcioniraju na “klasičan” način kako bi izvodio složene kvantne kalkulacije. Primijetili su tada da kalkulacije koje se na njemu izvode nisu one kakve bi u kvantnim računalima trebale biti, odnosno nisu 100 posto kvantne. Riječ je ipak o kombinaciji bitova i kubita kojima se dobiva aproksimacija rada kvantnog računala u uvjetima supervodljivosti i izvan laboratorija.

Prema još uvijek neslužbenim informacijama u Googleovim je laboratorijima nastalo kvantno računalo moćnije od svih postojećih klasičnih sustava. Ako je tomu zaista tako, ovaj trenutak postat će prijelomna točka u razvoju računala.