Zaštita podataka

NEMA NESRETNOG SLUČAJA Što sve dosad znamo o kampanji “Izbriši Facebook” koja je preplavila internet?

Andrej Petrak

Reuters

Reuters

Prikupljanje podataka bila je standardna praksa, a Facebook je to odobravao, razvijajući niz alata koji su »otvarali« osobne podatke korisnika, svojim poslovnim i marketinškim partnerima



Poslije dana šutnje šef Facebooka Mark Zuckerberg konačno se oglasio oko najnovijeg skandala, koji je nastao nakon što su New York Times i londonski Observer objavili da je britanska analitička tvrtka Cambridge Analytica koristila privatne podatke čak 50 milijuna američkih korisnika ove najveće svjetske društvene mreže, kako bi pokušala utjecati na birače u korist izbora Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a. Tvrtku Cambridge Analytica, koju je u to vrijeme vodio bivši ključni savjetnik Donalda Trumpa Steve Bannon, mediji su i ranije povezivali ne samo s Trumpovom kampanjom, već i s kampanjom zagovornika Brexita na britanskom referendumu o izlasku iz Europske unije, zbog čega se trenutačno provodi i istraga u Velikoj Britaniji.


Dok su se iz samog Facebooka nekoliko dana ranije proglasili »žrtvom« u ovom slučaju, sad je Zuckerberg odlučio poduzeti dodatne korake. Najavio je da će Facebook promijeniti način na koji surađuje s aplikacijama »treće strane«, koji se vežu na ovu društvenu mrežu. Učinio je to nakon što britanski parlamentarci te američki senatori i kongresmeni već danima pozivaju na odgovore, državna tužiteljica Massachusettsa najavila je pokretanje istrage, vrijednost Facebooka u samo nekoliko dana strmoglavila za 50 milijardi dolara, a ujedno je pokrenuta i masovna internetska kampanja #DeleteFacebook (Izbriši Facebook). Ispričao se zbog situacije koja je iznevjerila povjerenje koje su Facebooku poklonili korisnici, dijeleći niz osobnih podataka na ovoj društvenoj mreži.


– Užasno mi je žao što se ovo dogodilo. Imamo odgovornost zaštititi osobne podatke, a ako to ne možemo, onda ne zaslužujemo biti tu. Facebook je već promijenio neke od pravila koje su omogućile ovakvo nepravilno korištenje podataka. Napravili smo pogreške, još puno toga moramo učiniti i uložit ćemo sve što možemo da to i napravimo, izjavio je Mark Zuckerberg.




U razgovoru za više američkih medija Zuckerberg je izrazio spremnost svjedočiti pred američkim Kongresom i rekao da nije protiv toga da se Facebook podvrgne većoj regulativi, kako bi se ovakve stvari izbjegle u budućnosti.


Obrađeni i prijatelji 


Kako je moglo doći do toga da Cambridge Analytica koristi tuđe privatne podatke? Izvor problema je u pravilima Facebooka koje su omogućile razvijateljima aplikacija na njihovoj internetskoj platformi da izvuku osobne podatke o korisnicima i njihovim prijateljima u razdoblju od 2007. do 2014. Facebook je 2014. znatno ograničio količinu podataka dostupnu trećim stranama, ali ne prije nego li je istraživač sa sveučilišta Cambridge Aleksandr Kogan, s kojim je Wylie radio, koristio aplikaciju kako bi izvukao podatke više od 50 milijuna ljudi. Učinio je to putem aplikacije thisisyourdigitallife, a njegova tvrtka Global Science Research, u suradnji s Cambridge Analyticom, platila je stotinama tisuća korisnika da ispune test svoje osobnosti. Svi ovi ljudi pristali su da njihovi podatci budu prikupljeni za znanstveno istraživanje. Međutim, aplikacija thisisyourdigitallife ujedno je prikupljala podatke Facebook prijatelja svih koji su ispunjavali te testove te time prikupila baze osobnih podataka desetke milijuna korisnika. Sve ovo Kogan je potom prebacio Cambridge Analytici, koja ih je koristila u svoje poslovne i političke svrhe.



Cambridge Analytica, u vlasništvu milijardera Roberta Mercera, koristila je neovlašteno prikupljene podatke, kako bi kako bi izradila poprilično moćan softver za predviđanje i utjecanje na ponašanje birača na biralištima. Zvizdač Christopher Wylie, ispričao je Obesrveru: Iskoristili smo Facebook kako bi prikupili podatke s milijuna osobnih profila korisnika. Podatci su nam poslužili kako bi izradili modele manipuliranja s ponašanjem i političkim odlukama osoba, nakon što smo saznali sve o tome što ih ‘pokreće’. Profilirali smo individualne birače kako bi im mogli slati personalizirane političke reklame, objasnio je Wylie.



Još pred koji dan savjetnik u Facebooku, Paul Grewal, piše The Guardian, branio je ovakva slaba pravila, koja su omogućila izvlačenje osobnih podataka, objašnjavajući da je Aleksandr Kogan zatražio i dobio pristup podacima od korisnika Facebooka koji su sami izabrali da se prijave na njegovu aplikaciju, kao i da su svi uključeni dali svoj pristanak. No, Facebook nije dalje mogao braniti ovu poziciju i svoja zakukuljena pravila nakon svega što se dogodilo proteklog tjedna, od ogorčenosti milijuna svojih korisnika, do poziva zakonodavaca u Ujedinjenom kraljevstvu i SAD-u za istrage i reguliranje rada Facebooka. Aplikacija Aleksandra Kogana samo je jedna od njih tisuća i tisuća koje na jednak ili sličan način mogu doći do osobnih podataka milijuna korisnika Facebooka. Priznaje to i Zuckerberg, najavljujući detaljne provjere svih takvih aplikacija kod kojih postoji mogućnost »sumnjivog« ponašanja. Izjavio je ujedno da će Facebook osobno obavijestiti sve one koji su bili zahvaćeni Koganovim postupkom.


Akcija stigla prekasno 


Mnogi promatrači ipak kažu da Facebook i Zuckerberg sad čine premalo i prekasno. Novinari londonskog The Guardiana obavijestili su Facebook još krajem 2015. da Cambridge Analytica koristi otuđene privatne podatke. Zuckerberg sad u izjavi CNN-u priznaje da je bilo pogrešno pouzdati se u uvjeravanja Kogana i Cambridge Analytice da su uništili te privatne podatke.


– Ne znam kako vi, ali kad mi se ljudi obvežu da će nešto učiniti, obično im vjerujem da će to doista i biti kako. Moramo učiniti sve kako se ova pogreška više ne bi ponovila, rekao je CNN-u Mark Zuckerberg.


Jeff Hauser iz Center for Economic and Policy Research za Guardian kaže da sve ovo nije ništa novo niti nepoznato za Zuckerberga i sam Facebook, koji sad reagiraju na bijes milijuna ljudi diljem svijeta, a ne na činjenice.


– Ove činjenice za njih nisu novost, kaže.


Jonathan Albright iz Tow Center for Digital Journalism razočaran je što Zuckerberg nije objasnio zašto je uopće Facebook dopustio aplikacijama treće strane da toliko godina imaju pristup tolikim osobnim podacima korisnika.


– Ovo i dalje ostaje problem Facebooka i ne može se odbaciti kao nesretan slučaj. Prikupljanje podataka bila je standardna praksa, a Facebook je to odobravao, razvijajući niz alata koji su »otvarali« osobne podatke korisnika svojim poslovnim i marketinškim partnerima. Sve ovo jednostavno je dio poslovne kulture i načina djelovanja Facebooka od samog početka, rekao je.