Histria Aromatica

Prodaje se trenutno jedna od najvrjednijih nekretnina u Hrvatskoj, iznos zvuči nevjerojatno, ali kažu – opravdan je

Zvjezdan Strahinja

Središte parka je kultivirano brdo Pižanovac koje je izgleda imalo premalo posjetitelja

Središte parka je kultivirano brdo Pižanovac koje je izgleda imalo premalo posjetitelja

Da, istina je da prodajem svoje »dijete«! Zašto? Zato što u Hrvatskoj ništa ne može funkcionirati pa tako ni ovdje u Istri. Išao sam 1990-ih s idejom da napravim nemoguću misiju. Ali ovdje su i obični poslovi osuđeni na propast, rekao nam je vlasnik Boris Filipaj



Velebni tematski park aromatičnog i ljekovitog bilja Histria Aromatica na brdu Pižanovac kod Golaša prodaje se po cijeni od 12 milijuna eura!


S tim iznosom taj je agroturistički kompleks, u kojem djeluje i edukativni centar i muzej etnobotanike, trenutno jedna od najvrjednijih nekretnina u Hrvatskoj ponuđenih na prodaju. Iznos je to koja zvuči nevjerojatno, ali je shvatljivije ako se zna da se radi o imanju koje se prostire na oko 25 hektara, o potpuno kultiviranom brdu s terasastim poljima i s atraktivnim arhitektonskim zdanjima na vrhu brda s kojeg puca pogled na rovinjsko priobalje. Vlasnik Boris Filipaj, nakon godina traženja prave lokacije za ostvarenje svog sna, kupio je zemljište 2005. godine i, kako nam kaže, uložio u njega četiri milijuna eura.


Nemoguća misija


– Da, istina je da prodajem svoje dijete! Zašto? Zato što u Hrvatskoj ništa ne može funkcionirati pa tako ni ovdje u Istri. Išao sam 1990-ih s idejom da napravim nemoguću misiju. Ali ovdje su i obični poslovi osuđeni na propast. Ovakvi projekti uvijek su interesantni medijima dok se stvaraju, ali kada treba zaživjeti onda je to noćna mora. Sve je to krivo postavljeno, rekao nam je Filipaj, inače osnivač uspješne tvrtke Bioaromatica iz Zagreba za proizvodnju toaletno-kozmetičkih proizvoda.



Jama sa smokvom




Mada su domaći, kako kaže Filipaj, bili sasvim rijetki gosti, na spomen parka Histria Aromatica mnogi su odmah vizualizirali scenu brda s atraktivnim terasama ljekovitog i aromatičnog bilja omeđenog zidovima bijelog kamena. Uz to, najčešće se domaći prisjete i kraške jame iz koje raste velika stoljetna smokva. U jami, u kojoj i zimi i ljeti temperature iznose oko 13 stupnjeva Celzija, Filipaj je namjeravao urediti kušaonicu vina. Planovi su bili i da se u kaverni druge jame smjesti banka autohtonog sjemena.



Park se, prema podacima agencije za prodaju nekretnina, nalazi na deset hektara u vlasništvu i 13 hektara pod koncesijom, na kultivirano zemljište s nasadima lavande, kadulje, smilja, nevena, ružmarina te voćnjaka, s velikim maslinikom i vinogradom, vrtovima povrća i više od 300 vrsta začina. Na vrhu brda Pižanovac nalaze se tri objekta površine tisuću kvadrata koji okružuju trg s fontanom, jedan od njih je restoran s velikom terasom. Tu su i suvenirnica, dvorana za prezentacije, pokazni galenski laboratorij te muzej etnobotanike.


S brda Pižanovac spuštaju se nizovi terasastih polja prepunih aromatičnog i ljekovitog mediteranskog bilja. Pižanovac je, uostalom, i najsjevernija točka gdje uspijeva prirodni insekticid, glasoviti buhač.


Stoljetna smokva raste iz kraške jame / foto M. MIJOŠEK


Stoljetna smokva raste iz kraške jame / foto M. MIJOŠEK



Premalo posjeta


Još 2014., prve godine kako je kompleks otvoren, Filipaj je očekivao da će park posjetiti 8.500 posjetitelja, a u naredne dvije godine očekivao ih je i 25,5 tisuće. Jesu li se ti planovi izjalovili i da li se zato odlučio na prodaju? Na konkretno pitanje Filipaj ne odgovara konkretno.


– Radi se o tome da nemaš više ni s kim raditi. Svi hoće biti činovnici i da primaju lagodnu plaću, nitko neće ni travu kositi. Nema više ni Srba ni Bosanaca koji bi to radili, nikoga s Balkana da dođe raditi u polje. Razgovarao sam s istarskim županima, rekao sam i njima i drugima da Istra bez ljudskih potencijala neće opstati. Smijali su si mi se, kaže nam Filipaj.


Još je prije četiri godine upozoravao da postoji problem s obučenim kadrovima, ali i da velike hotelske kuće u Istri nisu pokazale nikakav interes za njihovim proizvodom. Sada otvoreno pokazuje ogorčenje prema vlastima na svim razinama – državnoj, regionalnoj i lokalnoj – od kojih očito nije dobio željenu potporu za svoj projekt. Za turističke zajednice, pak, ukratko kaže da ne služe ničemu. Potpore je očito izostalo i od lokalne zajednice, a otkriva nam da je u ove četiri godine u Histria Aromatici imao tek dva, tri posto domaćih gostiju. Tako dolazimo do zaključka da je glavni problema ipak slaba posjećenost stancije.


– Pred ljeto su mi ovdje bili učitelji, kemičari. Držao sam im edukacije i tada sam im ispričao da se imanje prodaje. Na to su oni reagirali riječima da je to šteta, da će nam oni dovoditi djecu. E pa sada je kasno! Godinama sam slao pozive vrtićima, školama, fakultetima, nikada ništa, nisu dolazili. I onda? Što drugo nego prodati, govori Filipaj.


Boris Filipaj: Svi hoće biti činovnici, nitko neće kositi travu


Boris Filipaj: Svi hoće biti činovnici, nitko neće kositi travu



Interes Amerikanaca


S druge strane, njegova Bioaromatica je, kaže, i dalje zdrava firma i nema smisla da ovaj projekt u Istri povuče matičnu firmu za sobom. Na pitanje postoje li potencijalni kupci imanja oglašenog za 12 milijuna eura, odgovara da postoji, pa i da upravo očekuje, kako se izrazio, neke Amerikance. Cijeli posjed, na koji je navezeno 36.000 kubika plodne zemlje, omeđuje 4,5 kilometara suhozida, vrtovi i polja za proizvodnju zdrave hrane posjeduju navodnjavanje, razvučene su kilometri staza i šetnica. Sve odiše u duhu tradicionalne i ekološke proizvodnje i uzgoja, ali naravno – na ekstra-visokoj nozi.


– To je bio moj životni san. To je nešto u što sam uložio 12 godina života, a znate da kada u neku investiciju uložite tolike godine onda to više nije pitanje profita nego emocija. Da imam 25 godina možda bih ga gurao do kraja, ali ovako više nema smisla, zaključio je Filipaj.