Kuća slavnih automobilista

U Hrvatskoj za to malo tko zna: Jedan od najpoznatijih tvoraca trkaćih auta porijeklom je – Goranin

Marinko Krmpotić

Ispod imena Frank Kurtis krije se sin Franje Kuretića, koji je još 1902. napustio selo Razdrto, mjestašce nedaleko Brod Moravica, gdje se nije moglo živjeti od kovačije. Mlađi Franjo rođen je u SAD-u i prvi je od nevozača koji je ušao u Kuću slavnih



Jedan od najznačajnijih američkih, a to znači i svjetskih, konstruktora sportskih i trkaćih automobila je Hrvat, točnije Goranin, a za svoj je rad zaslužio – i to kao prvi od nevozača – ulazak u američku Kuću slavnih automobilista!


Istina, pogledate li popis članova te u Americi cijenjene institucije, neće vam odmah po prezimenu biti jasno tko je tu Hrvat, odnosno Goranin, ali da je uvodna rečenica ovog teksta točna, otkriva se kad se »zagrebe« ispod imena Frank Kurtis iza kojeg se, u stvari, krije Franjo Kuretić na čije nas je podrijetlo, kao i njegov značaj, upozorio njegov bratić, ugledni goranski i hrvatski šahovski stručnjak Zdenko Jurković.


»Činjenicu da mali broj ljudi zna da je Frank Kurtis u stvari Franjo Kuretić posljedica je toga što je, zbog lakšeg uspjeha u poslu, ali i općenito lakšeg života, Kuretić još u mladosti promijenio ime u Frank Kurtis te ga koristio cijeli život i tek je malom broju ljudi bilo poznato njegovo goransko podrijetlo. Prvi su njegovo hrvatsko podrijetlo našoj javnosti otkrili – Crnogorci! – i to zahvaljujući njihovom vozaču Billu Vukovichu (pravo mu je ime bilo Vaso Vučurović!) koji je niz uspjeha na američkim trkalištima sredinom prošlog stoljeća ostvario u automobilima koje je Kuretić, odnosno Kurtis, konstruirao.


Otac Franjo u Americi




Podrijetlo tog za američku automobilsku industriju vrlo značajnog konstruktora vezano je uz selo Razdrto, mjestašce nedaleko Brod Moravica gdje je njegov otac Franjo Kuretić sa svojim bratom Mihovilom krajem 19. stoljeća imao kovačiju.



Krajem rujna ili početkom listopada brodmoravička etno Udruga »Turanj« planira u Razdrtom organizirati druženje vezano uz sjećanje na Franju Kuretića alias Franka Curtisa, a govori se i o mogućnosti organiziranja atraktivne međunarodne utrke starih automobila na relaciji Razdrto – Siverić – Krivošija čime bi bilo povezano podrijetlo Kuretića, njegove majke Apolonije te Billa Vukovicha koji je odlično vozio Kuretićeve automobile i ostvarivao pobjede na značajnim američkim utrkama.



– Nažalost, zbog sve veće krize i siromaštva posao im je išao slabo pa se Franjo Kuretić u ljeto 1902. odlučuje otići u Ameriku, a iza njega su ostala braća i sestre među kojima je bila i moja majka koja se rodila upravo te godine u veljači. Njih je u obitelji bilo puno i vremenske razlike među braćom i sestrama bile su velike pa se tako i dogodilo da imam bratića koji je od mene stariji punih 35 godina! Nije to čudno ako se zna da sam bio najmlađi od šestero djece, a najstarija sestra od mene je bila starija 23 godine«, govori Jurković koji, pojašnjavajući nam život Franje Kuretića mlađeg, alias Franka Kurtisa, kaže:


U radionici Dona Leeja


»Šest godina po odlasku u SAD Franjo Kuretić dobiva prvog sina koji, sukladno tadašnjim običajima, dobiva očevo ime. Franjo Kuretić mlađi rođen je 25. siječnja 1908. u gradiću Crested Butte u Coloradu, a budući da je Kuretić stariji uz nasljeđivanje imena želio da njegov najstariji sin naslijedi i njegov posao, izučava ga za kovača. Iako je mali Franjo dobar i u tome, još ga više od malih nogu zanimaju automobili i način na koji ih se izrađuje pa mu je tek 14 godina kad se, nedugo po preseljenju obitelji Kuretić/Kurtis u Kaliforniju, zapošljava u radionici Dona Leeja, tada vrlo uglednog majstora koji je obične automobile prerađivao za američke filmske zvijezde mijenjavši im oblik tako da budu što atraktivnijeg i sportskijeg izgleda.



Glavni u tim preradama običnih u sportske i atraktivne automobile bio je Harvey Earl kojeg u SAD-u smatraju pionirom automobilskog dizajna, djelomično i stoga što je bio prvi koji je u okviru jedne velike automobilske firme, točnije General Motorsa, otvorio dizajnerski odjel skrenuvši pažnju na to da uz snagu i brzinu automobili moraju imati i privlačan izgled. Rad uz takvog znalca za Kuretića, koji se tada već zove Frank Curtis, od neprocjenjive je važnosti, kao i iskustva koja stječe zaposlivši se nedugo potom kod Howarda Dutcha Darrina, još jednog znalca automobilskog dizajna. Mladi Franjo/Frank već ranih tridesetih počinje konstruirati male trkaće automobil zvane midget, a 1938. osamostaljuje se i osniva vlastitu tvrtku pod nazivom Kurtis Kraft Company.


Izgradio 550 midgeta


Posao mu ide vrlo dobro pa, kako je utvrdio Dino Milić-Jakovlić, novinar Auto-moto sporta koji posljednjih sedam godina detaljno proučava Kurtisov život, izgrađuje oko 550 tih midgeta koji dominiraju tadašnjim automobilskim utrkama u SAD-u privlačeći pažnju brzinom, snagom, skladnošću i izgledom. Od 33 konstruirane vrste tih automobila, njih čak dvadeset i jedna ostvarila je pobjede na brojnim američkim utrkama, a svakako je vrijedan pažnje podatak da je na čuvenoj utrci u Indianoppollisu u razdoblju od 1949. do 1965. nastupilo 120 njegovih bolida od kojih je pet ostvarilo pobjede, a dvije je pobjede potpisao vozač Vaso Vučurović, alias Bill Vukovich!



Po Jurkovićevim saznanjima njegov je čuveni bratić znao hrvatski, a u djetinjstvu ga govorio i to ne samo jer mu je otac bio Hrvat, već i majka koju je njegov otac upoznao u SAD-u i koja je podrijetlom bila iz Sijerića pored Knina. »Njegov otac se dopisivao s mojom majkom koju je vidio vjerojatno tek kad se rodila u veljači 1902. godine jer je već u ljeto te godine on otišao u SAD. Po nama dostupnim fotografijama vidim da je riječ o visokoj (195 cm) markantnoj osobi čija je sličnost s petero mojih ujaka više no uočljiva«, kaže Jurković Kreativnost i hrabrost bile su odlike Kurtisovog pristupa konstruiranju automobila, a svaki je njegov automobil prepoznatljiv bio po upečatljivoj maski koja je odmah privlačila pogled svojom agresivnošću jer je podsjećala na ralje predatora. Navodno je Kurtis bio i prvi koji je svoje automobile reklamirao tako što bi uz njih često na slici bila i zgodna djevojka što je pospješivalo prodaju


Naravno, ti nastupi na velikim, tada u svijetu najvećim i najatraktivnijim autoutrkama, značili su da se ovaj Amerikanac goranskog podrijetla ravnopravno nosi s tada već uglednim Ferrarijem, odnosno s budućim konstruktorima vozila za Formulu 1, a uz taj sve zapaženiji rad vezan uz sportske automobile Kurtis je počeo konstruirati i proizvoditi i cestovne sportske automobile pri čemu nije bila riječ o proizvodnji u velikim serijama, već o manjem broju automobila, često i unikatima, koji su izrađivani za tadašnje američke filmske zvijezde ili bogataše. U SAD-u je sačuvano stotinjak tih njegovih sjajnih starih automobila, a u Europi tri i svi oni danas imaju muzejsku vrijednost i dosežu kod kolekcionara automobila iznimno visoke cijene. Uz sve to on je, motiviran vlastitom životnom pričom, u svojoj tvrtki davao mogućost zapošljavanja mladim nadarenim konstruktorima koji su godinama kasnije postali iznimno značajni za daljnji razvoj američke autoindustrije. Naravno, kad se pogleda što je sve radio i napravio, onda i nije čudno da su ga Amerikanci kao prvog konstruktora smjestili u Kuću slavnih američkog automobilizma na što možemo mi u Hrvatskoj, pogotovo u Gorskom kotaru, biti itekako ponosni, a osobno mi je žao što se za njega tako malo zna i nadam se da će se to promijeniti jer životna priča i doprinos Franka Kurtisa, odnosno Franje Kuretića to sigurno zaslužuje«, smatra Jurković.