Mali divljak

ABARTH 595 Competizione: Adrenalinski koktel protiv odrastanja

Edi Prodan

Svaki detalj Abartha 595 je napravljen tako da omogućava maksimalno uživanje u ekstremno dinamičnoj vožnji, baš kao što svojim izgledom briše granice između realnog i svijeta iz mašte



Ne kaže se bez razloga da velika većina muškaraca zapravo nikad ne odraste, Barem ne u cjelosti. Oni to mogu prikrivati ozbiljnošću koju poput maske navlače ne lice, sivim odijelima kao i automobilima jednake takve boje i ne baš izražajnog dizajna. Mogu biti i uglađeni u ophođenju, nositi važne dokumente u crnim »aktovkama«. Mogu mnogo toga kako bismo mislili da su odrasli i ozbiljni.


Uzalud! Jer kad se pred njima nađe Abarthova prerada Fiata 500 naziva 595, i to u skoro najjačoj opciji »competizione«, sve maske padaju brzinom svjetlosti. Kad im pred očima »zatitra« žuta »bomba« na kotačima, totalni »divljak« od 180 »konja« svo sivilo i sva ozbiljnost nestaju. Kad se pak iskusi njegove karakteristike, ubrzanje do »stotke« od samo 6,7 sekundi, kad se spozna da mu je maksimalna brzina 225 km/h te da zbog male težine na 1 KS dolazi nestvarno malo kilograma – samo njih 5,9, adrenalin tijelom počne kolati u potocima.


Savršeni tuning


Abarth 595 competizione je u vizualnom smislu koktel svega najboljeg što tunerska tvrtka iz Bologne nudi u svom radu, sve tamo od svojih početaka iz 1949. godine. Straga difuzor s četiri ispušne cijevi, poznati simbol »škorpiona« naglašeno istaknut na nekoliko mjesta, 17-colni lakometalni naplaci ispod kojih se jasno naziru žuta kočiona kliješta kako bi sklad s bojom karoserije bio potpun. Sportska sjedala se obavijaju oko tijela tako da se u svim silovitim nasrtajima na zavoje ne događa njegovo pomicanje. Istina, da bi se vozilo Abarth s ovakvim sjedalima, ni težina vozača ne smije biti iznad optimalnih proporcija – debljina i Abarth baš i ne idu zajedno.


Instrument ploča i općenito armatura su možda najbliži Fiatovom izvorniku, ali itekako su sportski naglašeni, dok je kolo upravljača puno, ugodno za šake koje će ga, ovisno o brzini nekad jače nekad malo slabije stiskati.Ubrzanje je fantastično i začinjeno impresivnim zvukom. Automobil nevelik dimenzijama, k tome i s motorom male litraže, zvuči kao neki suvereni moćnik sa šest cilindara. Motor se silno rado vrti, okretaji iznimnom brzinom mogu poletjeti prema šest tisuća gdje im se događa elektronska blokada. Da se u zanosu ne bi pretjeralo. Slijedeće savršenstvo je – ovjes. Da, tvrd je i bolno osjeća neravnine na prometnici, ali zato vraća stabilitetom koji se na neki način ruga sa zakonima fizike. Najbolje se to vidi na brdovitim usponima, no jednako je dobro obaviti ekspresno pretjecanje na kraćim ravnim dijelovima zavojitih prometnica kao što je ona znamenita liburnijska dionica Jadranske magistrale.Mjenjač koji je imao testni model bio je sportski proračunati manualac s pet stupnjeva prijenosa. Jako dobar, precizan i kratkog hoda tako da je poigravanje s prelaskom trećeg u četvrti, ili suprotno, stupanj prijenosa jedna od zabava što proizvodi silnu sreću.


ZAPREMINA1368 ccm SNAGA180 KS OKRETNI MOMENT320 Nm DIMENZIJE3660/1627/1480mm MEĐUOSOVINSKI RAZMAK2300 mm UBRZANJE6,7 s MAKS. BRZINA225 km/h POTROŠNJA4,9/7,9/6 l EMISIJA CO2139 g/km PRTLJAŽNIK180 l TEŽINA1145 kg GUME215/60 R17

plus


Motor, upravljivost, stil


minus


funkcionalnost



Učinkovite kočnice


Da, i kočnice su jako učinkovite. Nisu samo lijepe onako pritajene ispod felgi nego su i jedne od najučinkovitiji u automobilskom svijetu: zaustavni je put dokazano jedan od najkraćih.Funkcionalnost je naravno smanjena, no stanu četiri putnika, straga baš i ne viši od 180 cm, a prtljažnik… ma može primiti više no što to na prvi pogled djeluje.

Bojite se potrošnje? Temperamentna vožnja prosjek prebacuje iznad osam litara, može se i s manje, no onaj tko se trudi prosjek ugurati ispod sedam litara, može se odmah ostaviti žute adrenalinske strasti i vratit svom sivom odijelu. I jednakom takvom automobilu.


Cijena se popela do 213 tisuća kuna. No to je kod ovakvih automobila skoro pravilo: koliko »konja« toliko tisuća kuna. U ovom je slučaju to malo prebačeno, no bio je tu i krovni otvor kao i još niz simpatičnih dodataka tako da je cijena ipak opravdana.U svakom slučaju jedan od najuzbudljivijih automobila koji smo vozili. Kod većih sportaša se osjećaj snage i ubrzanja pomalo zatomljuje. Kod ovako složenog mališana on se – pojačava. Na kraju krajeva i cijena je prilagođena.

A ako mislite da vam ne može biti prvi automobil u porodici, neka vam svakako bude drugi. Kad »ulovite« vremena, sjednite u njega, najbolje sami, i pokažite kako – muškarci nikad ne odrastaju. I ako nekad pomislite da je to ipak moguće, samo im pokažite žuti »competizione«. Sve će vam odmah biti jasno.