Bogati Ukrajinac

Tko je Vadim Novinsky? Kontroverznog milijardera optužuju i za propast ukrajinske brodogradnje

Orjana Antešić

Ugledni Forbes ga je uvrstio na  ljestvicu najbogatijih ljudi svijeta, a procjenjuje se da je »težak« oko milijardu dolara. To silno bogatstvo s Novinskog nije izbrisalo kontroverze koje ga prate, od optužbi da je čovjek Kremlja, Vladimira Putina i takozvane Petrogradske grupe, do onih da je uništio ukrajinsku brodogradnju



Nakon što je i kanadski brodovlasnik otkazao ugovore, pravo je pitanje s kojim će to gradnjama brodova pulsko brodogradilište proći kroz svoj proces restrukturiranja, sve da nekako i nategne i napravi plan restrukturiranja koji bi koliko-toliko držao vodu, barem dok majstori ne odu. Samo par mjeseci prije, još uvijek jedini službeni strateški partner Uljanika Danko Končar tvrdio je kako su s budućim naručiteljima brodova postigli načelne dogovore u vrijednosti od čak milijardu dolara. Ni više, ni manje. Minule su te velike ljetne sparine, a Končar je počeo pričati kako nema namjeru uložiti novac u pulske navoze, barem ne svoj.


A iznurenim, ali i bijesnim radnicima »3. maja« i pulskog škvera ponudila se nova nada, u liku jednog od najbogatijih ljudi Ukrajine, Vadima Novinskog čiji su poslovni suradnici iz njegovog Smart Holdinga ovih dana, u pratnji predstavnika Ministarstva gospodarstva, obišli riječko brodogradilište i Uljanik. Bivši nogometaš, a danas počasni konzul Ukrajine u Hrvatskoj Ivica Pirić tvrdi da su ozbiljno zainteresirani za kupnju i ulaganja u naša brodogradilišta, čak se spominje ideja oformljavanja brodograđevnog konzorcija.

Stvar na prvu uopće ne zvuči loše, dapače, ima čak i smisla, tim više kad iz onih na brzinu iščitanih informacija o Novinskom vidi da je čovjek već vlasnik nekoliko ukrajinskih brodogradilišta, ali još veću pozornost budi činjenica da je manjski suvlasnik u moćnoj korporaciji Metinvest koja praktički ima monopol u metalurškoj industriji i proizvodnji čelika u Ukrajini. O kakvim je resursima riječ dovoljno govori da je vlasnika Metainvesta Rinata Ahmetova učinila najbogatijim čovjekom Ukrajine, pa i šire.


»Težak« oko milijardu dolara


Činjenica je da su između Danka Končara i njegovog trogirskog škvera ranije postojali kontakti sa Smart Holdingom Vadima Novinskog, ali koliko je poznato, ništa se konkretnije od toga, barem dosad, nije izrodilo. Teško se oduprijeti porivu i ne konstatirati kako je bogatstvo ovog ukrajinskog Rusa, za razliku od Končara, lako provjerljivo jer ga je ugledni Forbes uvrstio na svoju ljestvicu najbogatijih ljudi svijeta, a procjenjuje se da je »težak« oko milijardu dolara.




Foto Sergej Drechsler


Foto Sergej Drechsler



Ipak, to silno bogatstvo s Novinskog nije izbrisalo kontroverze koje ga prate, od optužbi da je čovjek Kremlja, Vladimira Putina i takozvane Petrogradske grupe koji je u Ukrajinu prije dvadesetak godina poslan s razlogom, da kupi državna poduzeća. Ovaj ukrajinski oligarh i zastupnik u Radi, tamošnjem parlamentu, u intervjuu jednom našem dnevnom listu u svibnju ove godine tvrdio je da je u tome što se pisalo o njemu bilo mnogo nepravdi, neistina i kleveta.


Nije negirao svoje veze i poznanstvo s izbjeglim ukrajinskim predsjednikom Viktorom Janukovičem, ali na način da je, zbog posla kojim se bavi, morao znati sve ukrajinske predsjednike, pa tako i Janukoviča. No, čini se da je to bilo daleko više od običnog poznanstva, u nekim novinskim tekstovima Novinskog se titulira da je bio Janukovičeva »sjena«. Novinski je i dobio ukrajinsko državljanstvo 2012. godine upravo iz ruku predsjednika koji je, podsjetimo, svrgnut ustankom na kijevskom trgu Majdan 2014. godine.



Vadim Novinski rođen je 1963. godine u Starajoj Rusi, gradu u Novogordskoj oblasti. Diplomirao je na inženjerskim sustavima upravljanja na Akademiji za civilno zrakoplovstvo u Lenjingradu. Poduzetnički i poslovni uzlet započeo je preuzimanjem Lukoilovih benzinskih postaja na području Petrograda početkom devedesetih, ali ubrzo se u tom naftaškom biznisu okreće prema Ukrajini u kojoj se ubrzo širi i na metalurški sektor. Do sredine 2000-ih Novinsky u Ukrajini posjeduje i/li kontrolira rudnike, metalurške tvornice, prisutan je u energetskom sektoru, poljoprivredi, čak i farmama svinja, bankama, brodogradilištima, piše Odessatalk.com. Navodi se, između ostalog, i da je u tom njegovom poslovnom uzletu u Ukrajini veliku pomoć imao od Viktora Černomirdina, koji je od 2001. do 2009. bio ruski veleposlanik u toj državi. Godine 2007. Novinsky svoje metalurške tvornice i kompanije mijenja za udio u Ahmetovom Metinvestu u kojem je vlasnik, prema navodima iz Forbesa, 24 posto dionica. Poput svih oligarha u Ukrajini, za razliku od njihovih ruskih kolega u Rusiji koji se klone ulaska u politički ring, Novinski je »zaplivao« i u političkim vodama. Prije nego što se u Ukrajini dogodio rat, Novinski je bio izabran za zastupnika u Sevastopolju na Krimu, a nakon ruske aneksije u ožujku 2014.  zabranjen mu je ulaz od novopostavljenih krimskih vlasti. Ipak, neki novinari tvrde da je njegovo povlačenje s Krima bilo samo formalno i krinka. Na izborima za ukrajinski parlament u listopadu 2014. godine Novinski biva izabran sa liste Opozicijskog bloka. O ovom oligarhu može se pronaći i da je vrlo blizak sa najvišim krugovima iz Ruske pravoslavne crkve.



Uništio ukrajinsku brodogradnju


Na službenim stranicama Smart Holding grupe može se pronaći da su u njezinom sastavu danas dva ukrajinska brodogradilišta, Kherson, na ušću Dnjepra u Crno more, i Nikolajev koje je specijalizirano za vojnu brodogradnju. Prije raspada Sovjetskog saveza, u Khersonu je bilo zaposleno gotovo 15.000 radnika, a godišnje se isporučivalo i po trinaest brodova. Slučaj i ironija sudbine htjela je da smo ove informacije imali prilike čuti iz prve ruke, od samih ljudi koji su kao brodomonteri i zavarivači nekad radili u tom brodogradilištu, ali ih je bankrotirana i zamrla ukrajinska brodogradnja natjerala trbuhom za kruhom u brodogradilišta diljem Europske unije.


Prije dvije godine Viktor, Mihajlo, Jurij, Oleg, Roman i Serhij obreli su se tako i u riječkom »3. maju«, a mi smo tada napravili priču o njima. Sve im je, ispričali su nam, bila bolja opcija nego da su ostali u brodogradilištu u Khersonu i više ne primati nego primati onih 300 eura plaće, na koliko su mogli najviše računati u rodnoj Ukrajini i to samo u onim mjesecima kad je u škveru bilo posla. Danas, pak, taj isti vlasnik Khersona bi želio kupiti »3. maj« i Uljanik.


S akvizicijama u ukrajinsku brodogradnju Novinski je krenuo prije desetak godina, kada preuzima brodogradilište »Černomorski« koje je od 2014. godine u stečajnom postupku. U tekstu koji se bavi likom i djelom Novinskog i načinu na koji se obogatio u Ukrajini, objavljenom na WordPressu, navodi se kako je u sedam godina, koliko je Smart Holding upravljao ovim brodogradilištem, došlo do prijenosa vrijedne imovine na druge strukture, a više od 2.000 Ukrajinaca ostalo je bez posla. Spominju se i brodogradilišta »Okean« i »61 Kommunar«, ali i optužbe koje su prije pet, šest godina počele pratiti Novinskog da je uništio ukrajinsku brodogradnju. Spominje se to i u tekstu koji je o ovom kontroverznom oligarhu objavljen na portalu Odessatalk.com, prema kojemu je posebno glasna u tim optužbama bila Julija Timošenko, koja je u ljeto ove godine najavila da će se kandidirati za ukrajinske predsjedničke izbore u proljeće 2019. godine.


 Nijedna ugovorena gradnja


Ukrajinska novinska agencija Interfax početkom ove godine prenijela je da je ured glavnog državnog tužitelja završio istragu i podigao optužnicu protiv nekoliko dužnosnika Ureda za državnu imovinu te direktora iz brodogradilišta Černomorski i Kherson zbog sumnji da su krivotvorili dokumente za ugovor o kupoprodaji koji je potpisan 2007. godine i kojim su dionice državnog brodogradilišta Černomorski prodane Khersonu. U toj vijesti konstatira se da su oba brodogradilišta dio grupe Smart Holding Vadima Novinskog.


O stanju ukrajinske brodogradnje vjerojatno najbolje govore recentni podaci iz renomirane i u ovoj branši cijenjene istraživačke kuće Clarkson koja sva ukrajinska brodogradilišta, od službeno njih petnaest, vodi u statusu »non-active« što znači da u svojim knjigama narudžbi nemaju nijednu ugovorenu gradnju što se tiče komercijalne brodogradnje. Postoje li druge narudžbe, eventualno vojnog karaktera, nije poznato.