Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 13° 26
Sutra: 13° 13° 26
16. prosinca 2019.
Svoje ne damo

Rijeka i Viškovo će na sud - zbog ceste za Marišćinu

Foto Silvano JEŽINA
Foto Silvano JEŽINA
Autor:
Objavljeno: 25. siječanj 2014. u 15:57 2014-01-25T15:57:24+01:00

Problem je nastao zbog toga što Grad Rijeka ne želi bez naknade prepustiti Općini Viškovo zemljište koje je platio nešto manje od milijun kuna kada se rješavala imovinsko-pravna priprema za riječki dio dionice

RIJEKA  Da tragedija s izgradnjom nove ceste prema Marišćini bude još i veća od nepoštivanja rokova, a to je dovršetak izgradnje do rujna 2014. godine, pobrinut će se dvije jedinice lokalne samouprave, Grad Rijeka i Općina Viškovo, koje će zbog neriješenih imovinsko-pravnih odnosa najvjerojatnije završiti u sporu. Bude li takav imovinsko-pravni epilog, moglo bi se dogoditi da u potpunosti bude izgrađena dionica do granica Grada Rijeke s Općinom Viškovo, da onda uslijedi šikara na četvrtoj dionici, a nakon toga bude sve izgrađeno do Marišćine. Problem je nastao zbog toga što Grad Rijeka ne želi bez naknade prepustiti Općini Viškovo zemljište za koje je platio nešto manje od milijun kuna kada se rješavala imovinsko-pravna priprema za riječki dio dionice.

   Bitan kontekst

Gradonačelnik Vojko Obersnel rezolutan je u stavu da Općina Viškovo neće bez naknade dobiti nešto manje od 4.000 kvadrata koje su u vlasništvu Grada Rijeke, dok u Općini Viškovo imaju tumačenje Ministarstva financija prema kojemu se treba poštivati Zakon o utvrđivanju imovinsko-pravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina iz 2011. godine koji propisuje da se ne plaćaju naknade za stjecanje prava vlasništva, prava služnosti i prava građenja kada to pravo stječu osobe javnog prava, međusobno jedne od drugih, na njihovu zemljištu potrebnom za izgradnju infrastrukturnih građevina. 

Županija i Viškovo besplatno, Grad Rijeka platio milijune

Grad Rijeka izgradio je svoj dio prometnice do Marišćine na vrijeme, a za što je izdvojeno gotovo deset milijuna eura. Primorsko-goranska županija i Općina Viškovo godinama nisu ništa radili. Onda je župan Zlatko Komadina otišao u ministarstvo, prebacio obvezu investitora na Hrvatske ceste i na taj način uštedio novac županijskom i općinskom proračunu. Netko bi mogao zaključiti da se nerad isplati, ali nije tako. Sada imamo situaciju da dio ceste u riječkom dijelu ne vodi nigdje i da se preko ceste nalaze betonski blokovi, a na novom asfaltu skuplja se prašina. Tako bi moglo biti još dugo, jer bi se na dovršeni dio trebalo nastaviti 450 metara ceste, odnosno sagraditi četvrta faza, a Općina Viškovo traži prepuštanje zemljišta u vlasništvu Grada Rijeke bez naknade. Inače, Grad Rijeka zatražio je od Hrvatskih cesta da one kao investitor vrate uložena sredstva za dionicu koja je sagrađena riječkim novcem. Gradonačelnik Vojko Obersnel izjavio je da se pregovori još uvijek vode i da se nada da će doći do nekog oblika kompenzacije, ili u novcu ili kompenzacijom na način da Hrvatske ceste preuzmu neke investicije.

   – Sagledavajući navedeno, bez obzira na tumačenje Ministarstva financija Republike Hrvatske mišljenja smo da isto nije opravdano prihvatiti, budući da je predmetnu problematiku potrebno sagledati u kontekstu stjecanja vlasništva putem otkupa svih čestica za izgradnju predmetne prometnice, a što, držimo, nije protivno intenciji donošenja Zakona o postupku rješavanja imovinsko-pravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina, navedeno je u obrazloženju Odjela gradske uprave za komunalni sustav koje je riječki gradonačelnik prihvatio.

   – Donio sam takvu odluku i mi ćemi inzistirati na tome da Općina Viškovi vrati Gradu sredstva koja smo uložili za rješavanje imovinsko-pravnih odnosa. Nema nikakve dvojbe da bi prepustili zemljište da je ono izvorno bilo u vlasništvu Grada Rijeke. Ali nije i mi smo od privatnih vlasnika otkupljivali parcele kako bi završili imovinsko-pravnu pripremu, pojasnio je Obersnel.
  

Stekli vlasništvo

Grad Rijeka još je 2007. godine u fazi imovinsko-pravne pripreme zemljišta od vlasnika zemljišta sukladno tada predviđenoj dinamici imovinsko-pravne pripreme kupio zemljište u zoni zahvata 4. faze prometnice Rujevica-Marinići, dionice Trampi-Marinići. Temeljem sklopljenih ugovora sa strankama izvršene su odgovarajuće uplate čime je zemljište plaćeno vlasnicima, te je na njemu Grad Rijeka stekao vlasništvo, a sve radi izgradnje I. dionice ceste Rujevica-Marinići. U travnju 2010. godine sklopljen je prvi dodatak Sporazuma o financiranju izgradnje I. etape CZGO Marišćina i ceste Ž5025 Rujevica-Marčelji, a kompletna dokumentacija prenesena je na novog investitora, odnosno Općinu Viškovo. Općina Viškovo pokrenula je imovinsko-pravnu pripremu zemljišta za izgradnju ceste u dužini od oko 450 metara. Da bi gradnja krenula, neophodno da se zemljište u vlasništvu Grada Rijeke prenese na novog investitora, odnosno Općinu Viškovo. Grad Rijeka uputio je 29. lipnja 2011. godine Općini Viškovo dopis s prijedlogom da Općina Viškovo otkupi zemljište prema ugovorenim i isplaćenim vrijednostima zemljišta budući da je Grad Rijeka nekretnine stekao naplatnim pravnim poslom odnosno otkupom zemljišta od privatnih vlasnika tijekom 2007. godine. Grad Rijeka u svibnju prošle godine zaprimio je dopis odvjetničkog društva u kojem se navodi mišljenje Ministarstva financija koje je zatražila Općina Viškovo da bi zemljište trebalo prepustiti bez naknade.

   No, riječki gradonačelnik Vojko Obersnel to ne želi prihvatiti. 

   Načelnica Općine Viškovo Sanja Udović podsjeća da je riječ o predmetu koji je ona naslijedila nakon lokalnih izbora kada je izabrana za načelnicu sredinom prošle godine i da će raditi isključivo sukladno zakonskim aktima.

   – Budući da je na snazi Zakon o utvrđivanju imovinsko-pravnih odnosa u svrhu izgradnje infrastrukturnih građevina za nas je relevantno tumačenje Ministarstva financija u kojemu je navadeno da to zemljište trebamo dobiti bez naknade. Što se tiče odluke riječkog gradonačelnika, službeno još nisam ništa dobila, očekujem prijedlog ugovora, a onda ćemo vidjeti što će biti, jer ne bi bilo u redu ništa prejudicirati, izjavila je Udović.

   Drugim riječima, stvar koja je trebala biti riješena prije nekoliko godina očito će se dodatno zakomplicirati i nije isključeno da će sve završiti na sudu. U tom slučaju, tragikomedija s cestom prema Marišćini dobit će novi čin.

   Nekompetencija

Taj infrastrukturni objekt davno je trebao biti završen kao i odlagalište Marišćina, a akteri koji su trebali voditi računa da sve ide po planu su svi članovi SDP-a – gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel, župan Zlatko Komadina, načelnik Goran Petrc i njegova nasljednica Sanja Udović. Sada se u igru upetljalo i Ministarstvo financija kojemu je na čelu Riječanin i SDP-ovac Slavko Linić. Valja priznati da je Grad Rijeka svoje obveze u gradnji prometnice davno okončao, a da je izvan toga sve što se događalo dokaz potpune nespremnosti za realizaciju najznačajnijeg infrastrukturnog zahvata, unatoč samohvali svih aktera koji se busaju u prsa i hvale da je riječ o projektu za koji je povučeno najviše europskog novca. Ako ni Europa ne može utjecati na to da se posao odradi sukladno dogovorenom dinamičkom planu, a očito ne može i očito je da će novo odlagalište otpada morati početi s radom bez nove pristupne ceste, onda ne treba čuditi zbog čega su na ledu mnogi gradski, općinski i županijski projekti. I nije to samo zbog nedostatka financijskih sredstava, jer u ovom slučaju novac je osiguran, već je to zbog nekompetencije političkih elita koje su građani izabrali na izborima.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.