Panel rasprava

Rijeka Transport Forum: Kako Rijeka može profitirati od europskih prometnih koridora?

Sanja Gašpert

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler



RIJEKA »Rijeka Transport Forum 2019.« naziv je panel rasprave održane u organizaciji ALDE-a, IDS-a i GLAS-a, u prostorijama Zajednice Talijana Rijeka, u kojoj su sudjelovali povjerenica Europske komisije za promet Violeta Bulc, istarski župan i nositelj liste Amsterdamske koalicije za Europske izbore Valter Flego, čelnica GLAS-a i kandidatkinja Amsterdamske koalicije Anka Mrak Taritaš te kandidat Amsterdamske koalicije i zastupnik u Europskom parlamentu Jozo Radoš.


Valter Flego kazao je kako Hrvatska treba iskoristiti prometni potencijal, ističući kao dobar primjer prometnog povezivanja upravo Rijeku, uz nužan brži razvoj prometne infrastrukture, što je, dodao je, preduvjet razvoja, gospodarskog, turističkog, ekonomskog, ali i povezivanja ljudi između država. U tome, kazao je Flego, Hrvatska može dobiti veliku pomoć od Europske unije, upravo zahvaljujući angažmanu i savjetima povjerenice Europske komisije za promet Violete Bulc.


– Projekt Hrvatska na europskim prometnim koridorima izuzetno je važan, a tu i Rijeka i Istra mogu puno profitirati, jer je upravo jedan od važnijih projekata za Rijeku i okolicu vezan upravo za promet i napredak luke Rijeka. To je važno i za Istru u smislu dovršetka istarskog ipsilona. Infrastruktura je preduvjet svekolikog razvoja jednog područja, a Hrvatska ima sjajan prometni položaj i time dobre preduvjete za razvoj na europskim prometnim koridorima.




Pet posto europskog BDP-a čini promet. Nažalost, Hrvatska je po mnogim parametrima pri kraju ljestvice, u društvu s Rumunjskom i Bugarskom, kada govorimo o projektima vezanim uz modernizaciju prometa, a pri kraju smo i u sigurnosti prometa, jer posljednje tri godine na našim prometnicama godišnje pogine 300 ljudi. To nas čini ambicioznima da konkretnim projektima te brojke promijenimo, pa smo prije dvije godine pokrenuli projekt zajedničkog prometnog razvoja susjednih županija – Primorsko-goranske, Istarske i Ličko-senjske, kazao je Flego, dodajući kako u tom smislu šansu treba tražiti i u željeznici te kao ideju istaknuo transverzalu Rijeka-Buzet-Kopar sa spojem na europsku mrežu, kao prioritet za razdoblje od 2021. do 2027. godine.


Zalažemo se za nizinsku prugu od Rijeke do Budimpešte, razvoj zajedničkih projekata sa spomenutim županijama, ali i susjednim državama, poglavito Slovenijom i Italijom, vezano uz izgradnju infrastrukture za sadržaje za cikloturizam, poput Parenzane, kazao je Flego.


Jozo Radoš istaknuo je važnost prometne povezanosti između država te podsjetio na europski fond za financiranje velike prometne mreže Europe koju čini devet koridora, a u kojem Hrvatska ima na raspolaganju 422 milijuna eura za 39 projekata, među kojima i dva projekta koja se tiču luke Rijeka i modernizacije željezničke pruge Zagreb-Rijeka, međutim, dodao je, projekti kasne i trebaju se ubrzati kako se sredstva ne bi izgubila.


Anka Mrak Taritaš kazala je kako bez prometa nema budućnosti, kako Hrvatska ima dobre ceste, ali ne i željeznice i željeznički promet te kako bez željeznice nema suštinskog razvoja.


Gošća iz Slovenije, europska povjerenica Violeta Bulc govorila je o razvoju prometa u Hrvatskoj i položaju u Europskoj uniji, europskom transportu i mjestu Hrvatske u njemu te istaknula kako se samo zajedničkim snagama može nešto promijeniti.