Stotinu milijuna težak promašaj

Pavičić, Pastorčić i Funčić umjesto Zorana Maržića koncesionari terminala

Marinko Glavan

Najveći dio djelatnosti odnosi se na ugostiteljske, trgovačke, sportske, uslužne, kulturne i zabavne djelatnosti. Glavna razlika u odnosu na ugovor s bivšim koncesionarom nije u namjeni prostora Terminala, već prvenstveno u mjerama kojima se Lučka uprava nastoji zaštititi od mogućeg ponavljanja scenarija s Maržićem



RIJEKA » Putnički terminal – gotovo stotinu milijuna kuna težak promašaj riječke lučke i gradske uprave – idućeg bi tjedna trebao dobiti nove zakupnike, nakon što je prazan zjapio gotovo dvije godine, otkad je zgradu napustio bivši koncesionar Zoran Maržić, odnosno njegova tvrtka Dulcis vita.


  Maržića će u Terminalu zamijeniti Riječanima dobro poznati bivši vlasnici »Protecta« Gino Pastorčić i Damir Funčić, vlasnici tvrtke Forum ugostiteljstvo d.o.o. koja se na natječaj za koncesiju javila u zajednici s tvrtkom Riva Marina, iza koje stoji još poznatiji Mirko Pavičić, koji će time svoje poslovno carstvo proširiti na još oko dvije i pol tisuće »kvadrata« poslovnih prostora u javnom vlasništvu.


 


 Uvjeti i plan koncesije


Dvije su tvrtke već potpisale koncesijski ugovor s Lučkom upravom, koji stupa na snagu nakon što Lučkoj upravi dostave bankarske garancije kao instrument osiguranja plaćanja koncesijske naknade, za što im je određen rok do 6. kolovoza ove godine, potvrdio je ravnatelj Lučke uprave Vlado Mezak.   Koncesijska naknada, prema njegovim riječima, iznosi 135 tisuća eura godišnje i četiri posto od ukupnih prihoda u idućih dvadeset godina ostvarenih iz djelatnosti na koncesioniranom području koje, uz zgradu Terminala, čine još i ugostiteljski objekt »Karolina« na Gatu Karoline Riječke, parkirališta pokraj zgrade Terminala i Lučke kapetanije, te bunker pokraj upravne zgrade Luke Rijeka i Lučke uprave. Uz to, koncesionar je dužan i uložiti preko sedam milijuna kuna u navedene objekte.


Lučka uprava od bivšeg koncesionara, tvrtke u vlasništvu Zorana Maržića, potraživala je početkom prošle godine oko 2,5 milijuna kuna neplaćene koncesijske naknade, dok je Maržić tužio Lučku upravu zbog izgubljene dobiti od čak 18,5 milijuna kuna. Od ravnatelja Lučke uprave pokušali smo saznati u kojoj je fazi rješavanje spora između Lučke uprave i bivšeg koncesionara, no odgovor je bilo šturo – Lučka uprava Rijeka prijavila je tražbinu u stečajnom postupku unutar kojeg je tražbina priznata te se čeka sudski pravorijek.   Kako je upitno kolikom je imovinom raspolagala Maržićeva tvrtka prije stečaja, još je upitnije hoće li Lučka uprava ikada naplatiti svoja potraživanja.   S druge strane, Maržić poručuje kako ne kani odustati od sudske tužbe.   – Jedino što mogu dodati je da ugovor s novim koncesionarom samo potvrđuje da sam u pravu, jer sada je za gotovo istu cijenu u koncesiji i »Karolina« i bunker i parking kod Lučke kapetanije. Tako je trebalo biti i prije, rekao je Maržić.


  – Da bi njihova ponuda bila u prvom redu pravovaljana i prihvaćena, ponuđač je morao dostaviti plan i program rada na koncesijskom području u skladu s predmetom koncesijskog natječaja, navodi Mezak u odgovoru na naše pitanje o djelatnostima koje će koncesionar obavljati u zgradi Terminala.   – Da bi se obavljala bilo koja djelatnost, koncesionar je dužan zadovoljiti uvjete predmeta koncesije za obavljanje gospodarske djelatnosti pružanja usluga putnicima uz korištenje objekata supra i infrastrukture. Pružanje usluga putnicima precizirano je s dvadesetak pojedinačnih djelatnosti u kojim između ostalog uključuju kupnju i prodaju robe, sportska poduka, sportska rekreacija, navodi Mezak.

 


 Želje i odabir


Uvidom u Odluku o davanju koncesije, objavljenom na internet stranicama Elektronskog oglasnika javne nabave (EOJN), doista je precizno utvrđen popis djelatnosti koje koncesionar može obavljati na koncesioniranom području, no među njima niti jedna se ne odnosi na djelatnosti vezane uz povećanje broja putnika na Terminalu, što je sam Mezak u razgovoru za naš list prije nešto manje od godinu dana apostrofirao kao presudno u odabiru novog koncesionara.


  »Moje viđenje rješenja je da se pokuša naći koncesionara za razvoj putničkog prometa, i to u prvom planu za razvoj cruisinga, a ulaskom Hrvatske u EU i liberalizacijom putničkih linija i razvoj u tom segmentu«, kazao je tada Mezak, no u natječajnim uvjetima za koncesiju objavljenim na EOJN taj je dio u velikoj mjeri izostavljen, uz izuzetak mogućnosti obavljanja poslova putničke agencije.   Najveći dio nabrojanih djelatnosti odnosi se na ugostiteljske, trgovačke, sportske, uslužne, kulturne i zabavne djelatnosti.   Glavna razlika u odnosu na ugovor s bivšim koncesionarom, tako i nije u namjeni prostora Terminala, već prvenstveno u mjerama kojima se Lučka uprava nastoji zaštititi od mogućeg ponavljanja scenarija s Maržićem.    

Sredstva osiguranja plaćanja


– Postoje mjere po kojim je Lučka uprava Rijeka sukladno Zakonu o koncesijama uspjela omogućiti aktivaciju sredstava osiguranja plaćanja u slučaju nepoštivanja točki ugovora. U tu svrhu oformljeno je stručno povjerenstvo koje prati provedbu ugovora o koncesiji. S obzirom da je koncesionar dužan provesti uređenje prostora po faznosti, pratit će se i nadzirati proces uređenja. Koncesionar mora dostaviti svu dokumentaciju od troškovnika, ugovora izvođenja radova, a ujedno Lučka uprava ima pravo i obvezu praćenja visine investicijskog ulaganja i sankcioniranja nepoštivanja bilo koje točke ugovora. Aktivacijom sredstava osiguranja plaćanja, šteta se naplaćuje od zadužnica, mjenica i bankovnih garancija. Naš cilj je pokrenuti srce grada, odnosno putničku luku i u tome ćemo biti vrlo neumoljivi sa striktnim kriterijima i potezima, uz nastojanje Lučke uprave Rijeka da se poštuju ugovorne obveze koncesionara na ravnopravnoj razini kvalitete onih koje sada pripremamo i za druga lučka operativna područja, ističe ravnatelj Lučke uprave.



Koncesionar je dužan predočiti projektnu dokumentaciju na način da Lučka uprava Rijeka mora dati konačno odobrenje kako bi se osigurali svi uvjeti da se vrlo precizno poštuju ugovorne obveze posebice s obzirom na jasno određene rokove početaka pružanja usluga, ističe u svom odgovoru o terminima preuzimanja objekata.   – Najduže jedan mjesec od dana nakon odobrenja projektne dokumentacije u funkciju treba krenuti parkiralište na Riječkom lukobranu i parkiralište ispred zgrade Lučke kapetanije. Najduže nakon 45 dana krenut će u funkciju ugostiteljski objekt na Gatu Karoline Riječke. Uređenje i pružanje usluga na pomorskom putničkom terminalu predviđen je u četiri faze od kojih najkraća stupa u funkciju od najduže mjesec, a najduža maksimalno sedam mjeseci. I konačno, rok za pružanje usluga u objektu bunkera predviđen je do sedam mjeseci s obzirom da se radi o kompletnom uređenju, poručuje Mezak.   Sami koncesionari kažu kako će »novi život« Terminala započeti u listopadu, a do kraja godine u funkciji bi trebali biti svi prostori osim bunkera.


  Novi koncesionari poručuju kako su već pribavili sve potrebne instrumente osiguranja potraživanja Lučke uprave, u prvom redu bankovna jamstva.   – U ovaj smo posao krenuli imajući na umu rezultate na duge staze, kazao je direktor Forum ugostiteljstva Gino Pastorčić, koji ističe kako iza svega stoje ozbiljne tvrtke koje mogu uspješno oživjeti Terminal.   – O privlačnosti tog posla govori činjenica da smo predali jedinu ponudu na natječaju. Neće biti lako poslovati, ali radi se o dugoročnom projektu. Očekujemo da će u idućih nekoliko godina i putnički promet u luci i situacija u gradu općenito krenuti na bolje, kazao je Pastorčić, koji je na naše pitanje kane li neke dijelove koncesioniranog područja davati u podkoncesiju odgovorio potvrdno.    

Usluge i podkoncesije


– Neki će to možda tumačiti kao – samo će ubirati novac od podkoncesija, ali nije tako. U prostoru Terminala predviđene su brojne djelatnosti, poput fitness-centra, prodaje karata, rent-a-cara i drugih, kojima se sami ne bavimo i logično je da se te djelatnosti daju u podkoncesiju. Važno je napomenuti da svaku podkoncesiju odobrava Lučka uprava koja ima potpuni nadzor nad svim segemntima poslovanja, uključujući i cijene, kazao je Pastorčić, ističući kako je cilj novih koncesionara oživljavanje koncesioniranih objekata.   – Želimo da oni služe putnicima, ali i građanima Rijeke. Putnika zasad nema dovoljno da bi svi sadržaji bili namijenjeni isključivo njima pa se moramo okrenuti i građanima, no vjerujemo da će i broj putnika s godinama rasti, kazao je direktor Forum ugostiteljstva.

  Broj putnika trebao bi se povećati nakon mjera što ih namjerava provesti Lučka uprava, poput gradnje ljetnog veza s vanjske strane lukobrana, te još jednog priveza nešto dalje od zgrade Terminala, gdje bi mogli pristajati brodovi do devet metara gaza. Hoće li i te mjere koje je najavio Mezak biti dovoljne da u Rijeku u budućnosti pristane više od jednog cruisera godišnje tek će se vidjeti. Ono što potvrđuju je da zgrada Putničkog terminala nikada nije ni trebala biti sagrađena na sadašnjoj lokaciji, osmišljenoj za vladavine Bojana Hlače u Lučkoj upravi i blagoslovljenoj prostornim planovima Grada Rijeke.