Maersk Hamburg

Obišli smo grdosiju na Brajdici: ‘Spustim li ručicu, trošimo 10.000 dolara nafte u sekundi’

Damir Cupać

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Maersk Hamburg je velik brod, vrlo je jedinstven, izgrađen je prošle godine u korejskom brodogradilištu, a kapacitet mu je 15.000 TEU jedinica, kaže zapovjednik broda Marcin Slawecki, Poljak koji u Maersku radi 15 godina, zadnjih 6 kao zapovjednik



RIJEKA Zapovjednik Maersk Hamburga, najvećeg kontejneraša koji je uplovio u riječku luku, je Marcin Slawecki, Poljak koji je prvi put na Brajdici i u Rijeci.


– U Maersku radim 15 godina, zadnjih šest godina kao zapovjednik. U Jadranskom moru i Kvarnerskom zaljevu sam prvi put. Maersk Hamburg je velik brod, dugačak je 353 metra, širok 54 metra. Vrlo je jedinstven, izgrađen je prošle godine u korejskom brodogradilištu, a kapacitet mu je 15.000 TEU jedinica.


Što se tiče posade, na brodu su 22 člana, s tim da su u ovom trenutku tu i moja kći i supruga pa nas je 24, navodi ljubazni zapovjednik Slawecki.




On naglašava da ga slobodno sve pitamo jer brod nije okvalificiran kao top secret. Pitamo možemo li do komandnog mosta, a on nas odvodi do dizala. Na brodu su dva dizala budući da je visina broda preko 70 metara i ima, ako smo dobro zapamtili, 11 paluba. 


U praksi to izgleda kao da smo ušli u neki od riječkih nebodera, ne baš kao onih na Rastočinama koje se lijepo vide s broda, ali kao neki od nebodera na Krimeji. Komandni most izgleda kao most svemirskog broda u Zvjezdanim stazama.


Zapovjednik Slawecki se smije dok se mi čudom čudimo kako je moguće takvog giganta navoditi i kako je moguće da samo 22 čovjeka mogu brinuti da sve funkcionira na Maersk Hamburgu.



– Nije to toliko teško. Kada sam počeo ploviti brodovi su bili manji, a sada su sve veći. I to je izazov, posebno za pilote, ali riječ je o praksi i danas su za nas to uobičajene stvari, kao i za sve one ljude koji rade u luci u koju uplovimo, pojašnjava Slawecki. Pitali smo zapovjednika ima li na brodu Hrvata. On je odgovorio da nema, ali da vjeruje da su Hrvati sigurno dio ljudstva u kompaniji kao što je Maersk.


Prizor za pamćenje


– Što se tiče posade, zapovjedni kadar je iz Poljske, Nizozemske, Ujedinjenog Kraljevstva, a posadu čine uglavnom Indijci i Filipinci, kaže Slawecki.



Budući da su na kontejnerskom terminalu na Brajdici užurbano iskrcavali kontejnere, zapovjednik Slawecki nije imao priliku otići do grada. 


– Nisam bio u Rijeci, ali ovo što vidim s broda mi se čini vrlo lijepim. Budući da se bavim planinarenjem, i te kako mi se sviđaju plalnine koje vidim. Vjerujem da je i grad lijep, kao što je lijepa i Hrvatska što mi u Poljskoj i te kako dobro znamo. Sve što znam o Hrvatskoj je pozitivno, a moram priznati i da je vaša nogometna reprezentacija i te kako zaslužna za prepoznatljivost zemlje.


Još se sjećam finala Svjetskog prvenstva u Rusiji s Francuskom. Navijao sam za vas, bili ste blizu, prisjetio se zapovjednik Slawecki.


A onda nas je izveo na vrh broda s kojega Rijeka zaista izgleda impresivno. Sa sedamdest metara visine broda koji je vezan za kontejerski terminal gledati grad prizor je za pamćenje.


– Nekada smo dolazili u luke i gledali dizalice s broda prema gore. Danas su brodovi sve veći pa dizalice gledamo prema dole, pojasnio je uz smiješak zapovjednik Slawecki.



Morali smo mu zahvaliti na ljubaznosti jer nas je čekao obilazak strojarnice i vjerujemo da je u društvu sa suprugom u gradu potvrdio sve ono što zna o Hrvatskoj, a to je da je hrana dobra i da su ljudi ljubazni, da su nam gradovi lijepi.


Ništa bez kacige


Zapovjednik stroja, koji je Nizozemac, nas je dočekao nakon što smo u pratnji jednog člana posade hodali labirintima Maersk Hamburga. Budući da nismo imali zaštitne kacige, samo je kolega fotoreporter išao okinuti nekoliko snimaka, dok je Nizozemac koji nije želio navesti svoje ime pojasnio da se za srce broda koji pokreće cijeli sustav brine devet ljudi.



On naviga 30-ak godina. A kako je moguće da se sve to može održavati s toliko ljudi s obzirom da je riječ o golemim komponentama, pitanje je koje je začudilo zapovjednika stroja.


– To vam je kao automobil. Održavanje velikog i malog automobila je na istom principu. Brod je nov i sve je automatizirano. Ljudi su obučeni, rade svoj posao i bitno je da fukcioniramo kao uigrani tim, bez obzira koje smo nacionalnosti. Bez obzira na veličinu, riječ je o brodu koji je sličan drugim kontejnerskim brodovima i nema nikakvih problema.



Prvi put sam u riječkoj luci i moram priznati da je još nisam vidio. Ali namjeravam tijekom dana otići u grad i nadam se da ću provesti ugodno vrijeme, kazao je zapovjednik stroja.


Nadamo se i mi da je zapovjednicima i posadi ako su otišli do grada do kojega je samo desetak minuta pješke bilo ugodno u Rijeci i da će još dolaziti na Brajdicu jer im je pripala čast da trenutno ponesu titulu najvećega broda koji je uplovio u riječku luku.


Brža navigacija – 10.000 dolara u sekundi


Zapovjednik Marcin Slawecki na zapovjednom mostu nam je pokušao plastično pojasniti o kakvom brodu je riječ, ispričavši nam anegdotu iz Izraela. Na brod su također došli gosti koje je zanimalo koliko goriva treba za pokretanje broda, odnosno litara.



– Objasnio sam im da se gorivo mjeri u tonama, a ne u litrama. Primjerice, svojoj sam suprugi kada je došla tu pokazao jednu ručicu za brzinu. rekao sam joj ako ručicu spustiš malo niže, potrošit će 10.000 dolara u sekundi, nasmijao se zapovjednik Slawecki.