Novac stiže na stotinjak računa

Novi početak u škveru: Danas počinju isplate kooperantima “3. maja”

Orjana Antešić

Snimio Damir ŠKOMRLJ

Snimio Damir ŠKOMRLJ

Riječ je o 15 posto duga koji će im se sada isplatiti, dok je na ostatak dogovoren dvogodišnji moratorij



RIJEKA Jučer iza podneva trećemajcima su krenule plaće za kolovoz, a danas počinju isplate dobavljačima i kooperantima riječkog brodogradilišta. Riječ je o 15 posto duga, koji će im se sada isplatiti dok je na ostatak, podsjetimo, dogovoren dvogodišnji moratorij.


Kako doznajemo u upravi »3. maja«, novac na računima svojih tvrtki i obrta mogu očekivati samo oni koji imaju do kraja reguliran odnos s riječkim brodogradilištem, a to znači usuglašeno stanje duga i međusobno potpisan sporazum. Taj zadnji korak nisu svi učinili, pa će danas isplate ići samo prema kooperanatima i dobavljačima koji su i tu, zadnju formalnost odradili. Od njih ukupno tristotinjak, dosad je sporazume potpisalo oko 100 tvrtki i obrta kojima će danas iz HBOR-a na račune biti transferirano ukupno oko 13 milijuna kuna.


Kada se krajem srpnja i početkom kolovoza iz »3. maja« pozvalo kooperante i dobavljače da podignu ovrhe i deblokiraju račun, tada su u igri bile njihove ovjerene izjave kojima pristaju da im se plati 15 posto potraživanja dok na ostatak ide odgoda naplate na dvije godine.


Što prije, to bolje




Nakon što se na taj način »poskidalo« oko 118 milijuna kuna blokadi sa računa »3. maja«, a Vlada odobrila državna jamstva za prvi kredit od 150 milijuna kuna, u riječkom brodogradilištu sačinili su prijedlog ugovora, sporazuma, kao finalnog dokumenta kojim se utvrđuju međusobna prava i obveze oko naplate tih potraživanja.


Taj sporazum sa »3. majem«, kao što smo spomenuli, dosad je potpisao dio kooperanata i dobavljača, kojima bi danas trebalo biti uplaćeno onih 15 posto od potraživanja, dok ostali to mogu očekivati tek kad i oni parafiraju taj dokument, pa ih ovim putem iz »3. maja« pozivaju da to učine što prije.


Sutra će se, najvjerojatnije, krenuti i sa pripremama u opremnom bazenu »3. maja« za prihvat tankera »Santiago« koji će se dotegliti iz Pule u Rijeku. Postojeće dvije novogradnje, koje su na vezu u riječkom škveru, morat će se razmjestiti da bi se učinilo mjesta za privez poluzavršenog »Santiaga«, oko kojeg se još uvijek vode razgovori s dva zainteresirana kupca.


Direktor »3. maja« Edi Kučan prije desetak dana najavio je kako očekuje da će u vrlo skoro vrijeme biti potpisan ugovor i za završetak tog tankera.


Podsjetimo, početkom rujna potpisan je ugovor s kanadskom Algomom za samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta, novogradnje 733, slijedom čega je Vlada onda pretprošli tjedan odobrila nova državna državna jamstva riječkom brodogradilištu na iznos od 26 milijuna eura, koliko je potrebno da se završi ta novogradnja. Isti princip primijenit će se i na »Santiago«, najprije potpis ugovora, a potom osiguranje kreditne linije za njegov završetak.


Zasebni projekti


Zamišljeno je da se svaki od započetih brodova, a planira ih se završiti ukupno tri u riječkom brodogradilištu, vodi kao zasebni projekt, sa svojim računom pri čemu će svaka faktura, bilo za obavljeni rad ili nabavku materijala i opreme, najprije morati proći kroz Hrvatsku brodogradnju-Jadranbrod i dobiti njihovo odobrenje. HB-Jadranbrod će ujedno na mjesečnoj bazi kontrolirati dinamiku radova na brodovima i pratiti odvijaju li se u skladu sa zacrtanim gantogramom.


Ovih dana, doznajemo iz »3. maja«, obavit će se i plaćanje naručenih kabela za novogradnju 733. Riječ je o čak dvjestotinjak kilometara kabela koji se trebaju provući i pospajati na brodu za Kanađane i zapravo riječ je o jednom od najvećih, ako ne i najvećem zahvatu koji se mora obaviti na ovoj novogradnji. U idealnim okolnostima na isporuku ovih kabela čeka se mjesec do mjesec i pol dana i zato je, objašnjavaju u »3. maju«, bitno čim prije obaviti plaćanje ovog materijala kako se ne bi gubilo dragocjeno vrijeme s obzirom na ugovorni rok isporuke broda Kanađanima, a to je konac kolovoza iduće godine.