Riječani o prijedlogu Biljane Borzan

Isplativije kupiti novo, nego popravljati staro: Zabranite programirano kvarenje uređaja

Bruna Matičić

Dobar dio kućanskih aparata ima garanciju od pet godina / Snimio Vedran KARUZA

Dobar dio kućanskih aparata ima garanciju od pet godina / Snimio Vedran KARUZA

Imaš garanciju četiri godine i nakon nje uređaj se pokvari, a popravak košta više nego što on vrijedi. Zato uvijek kad kupujem neki uređaj, ne obazirem se na velika imena proizvođača, već gledam da ima što dužu garanciju, kaže naš sugovornik



RIJEKA  Potpredsjednica europskih socijalista Biljana Borzan u Kući Europe prošloga je tjedna predstavila novi projekt kojim će se baviti u svom mandatu, a riječ je o produljenju trajanja uređaja, prije svega kućanskih aparata i elektronike.


Biljana Borzan motivaciju je pronašla u brojnim prigovorima građana o kratkotrajnom trajanju uređaja kao što su mobiteli, perilice za rublje, televizori i usisavači, te činjenici da se uređaji pokvare odmah nakon isteka jamstva.


Tehnički uređaji programirani su da se pokvare, a prvo kvarenje uređaja obično se događa u drugoj ili trećoj godini korištenja. Prema istraživanjima, perilice rublja programirane su na 2000 do 2500 pranja, televizori 20.000 sati, a sve s ciljem da se potrošače primora kupiti nove modele.


: Mobiteli se počinju kvariti nakon godinu i pol dana od kupnje / Snimio Vedran KARUZA


: Mobiteli se počinju kvariti nakon godinu i pol dana od kupnje / Snimio Vedran KARUZA





Neugodna iskustva


Šetajući postojećim prodavaonicama u Rijeci koje prodaju bijelu tehniku naišli smo na brojne građane koji dijele iste probleme i žale se da im uređaji rade točno koliko traje jamstvo te da su popravci uglavnom skuplji od samog aparata, pa se većina odlučuje na kupnju novoga.


Radmila Miletić odlučila je kupiti novu perilicu za rublje, nakon što joj je popravak stare bio neisplativ.


– Nekada su kućanski aparati bili puno skuplji, ali su zato trajali i po dvadeset, trideset godina. Definitivno se današnji uređaji puno brže kvare, na primjer stara perilica za rublje trajala mi je sedam godina, dvije godine dulje od petogodišnje garancije. Zbog neisplativosti popravka, odlučili smo je zamijeniti novom. Razlog tomu je taj što bi nabavljanje novoga dijela i cjelokupni popravak perilice iznosio 1.050 kuna, a tu je i trošak od 200 kuna za dolazak majstora i procjenu štete. Novu perilicu danas je moguće kupiti za 1.500 kuna, više se onda isplati kupiti novu s novom garancijom od pet godina, kazala je.


U dućanima je ponuda velika, pa kupci imaju što izabrati / Snimio Vedran KARUZA


U dućanima je ponuda velika, pa kupci imaju što izabrati / Snimio Vedran KARUZA



Marija Komnenović još nema problema s kućanskim aparatima, no požalila se na neugodna iskustva s mobilnim uređajima. Iz iskustva kaže da mobiteli, bez obzira na marku, rade onoliko koliko traje jamstvo, čim jamstvo istekne, odmah krenu kvarovi i popravak je najčešće neisplativ.


– Često mijenjam mobitele zato što mi se kvare, u prosjeku je to svake dvije godine, koliko maksimalno izdrži. Godinu i pol od kupnje aparat se počinje polako kvariti nakon čega kompletno »rikne«, a popravak najčešće iznosi više no što mobitel u tom trenutku vrijedi. Svoj stari telefon sam prethodno već popravljala, a kada se ponovo pokvario, odlučila sam kupiti novi, požalila se.


Puno elektronike


U potrazi za novim hladnjakom bio je i Marko Gojković koji kaže da je spreman izdvojiti i više novaca kada bi mu netko jamčio da po isteku garancije neće morati u nabavu novog uređaja.


– Imaš garanciju četiri godine i nakon nje uređaj se pokvari, a popravak košta više nego što isti vrijedi. Zato uvijek kad kupujem neki uređaj, ne obazirem se na velika imena proizvođača, već gledam da ima što dulju garanciju, objasnio je.


Za mišljenje o prijedlogu zabrane programiranog kvarenja uređaja upitali smo i Tomislava Španjola, djelatnika gradske radionice Riperaj. Radionica se nalazi u središtu grada, a građanima nudi besplatne popravke malih kućanskih uređaja. U Riperaj često dolaze građani koji kažu da im se uređaj pokvario nekoliko dana po isteku jamstva i da se najčešće radi o kvarovima koji se ne daju popraviti. Tomislav kaže kako servisi danas teško opstaju i za razliku od starijih uređaja koje je lakše popravljati, današnji uređaji u sebi imaju sve više elektronike i jednom kad se pokvare, nemoguće ih je popraviti.


Pametni satovi imaju dvije godine garantnog roka / Snimio Vedran KARUZA


Pametni satovi imaju dvije godine garantnog roka / Snimio Vedran KARUZA



– Servisi danas teško opstaju. S jedne strane proizvodi su jako jeftini, a na tržište neprestano dolaze novi uređaji i kad je riječ o malim kućanskim aparatima, proizvođačima je jeftinije da potrošaču nakon kvara daju novi proizvod, nego da isti šalju na servis.


Biljana Borzan, zastupnica Europskog parlamenta, pozvala je Vladu da se povede primjerom Francuske i zabrani programirano kvarenje uređaja, a njezin prijedlog i više je nego opravdan. Osim što bi time bila zaštićena prava potrošača, uvelike bi se smanjila i šteta za okoliš.