199 slučajeva

IGRA OPASNA PO ŽIVOTE U Hrvatskoj dramatično poraslo namjerno ometanje pilota laserima

Marinko Glavan

snimio Silvano Ježina

snimio Silvano Ježina

U razdoblju od 2010. do 2017. godine u Hrvatskoj je zabilježeno ukupno 199 slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina. Trend smanjenja ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka trajao je od 2013. do 2016. Prošle godine je, međutim, ponovno zabilježen znatan porast takvih slučajeva.



RIJEKA – Ugrožavanje sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka u blizini zračnih luka u prošloj je godini udvostručeno u odnosu na 2016. godinu, objavljeno je iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA). Ukupno je u prošloj godini prijavljeno 27 takvih slučajeva na najvećim hrvatskim aerodromima, od čega četiri u Zračnoj luci Rijeka, u odnosu na samo trinaest slučajeva godinu ranije.


Nakon što je kroz tri prethodne godine bilježen pad učestalosti incidenata ove vrste, riječ je o dramatičnom rastu broja slučajeva neodgovornog ugrožavanja ljudskih života.


– Korištenje laserskih zraka u blizini zračnih luka nije nikakva igra i zabava, već štetna i kažnjiva radnja koja ugrožava živote ljudi u zrakoplovu i na zemlji – upozoravaju iz Agencije.


Kritične faze leta




U razdoblju od 2010. do 2017. godine u Hrvatskoj je zabilježeno ukupno 199 slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina. Trend smanjenja ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka trajao je od 2013. do 2016. Prošle godine je, međutim, ponovno zabilježen znatan porast takvih slučajeva.


– Prema prikupljenim podacima, ugrožavanje zračnog prometa događa se i najizraženije je tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, pri čemu se izvor laserskih zraka, prema tvrdnjama pilota, nalazio u bližoj okolici aerodroma. Prema istim podacima, laserske zrake najčešće su korištene prošle godine u blizini zračne luke Zadar gdje je zabilježeno deset slučajeva, potom slijede Rijeka i Zagreb sa četiri slučaja, dok su u blizini zračnih luka Dubrovnik, Split i Pula zabilježena po tri slučaja uporabe laserskih zraka – navode iz Agencije.


Usmjeravanje zrake prema zrakoplovu ili samoj pilotskoj kabini, objašnjavaju, može rezultirati odvlačenjem pažnje pilota, jakim bljeskovima na vjetrobranskom staklu, mogućnosti zasljepljenja pilota te nekontroliranim reakcijama pilota.


– Upravo stoga ovakve radnje, odnosno samo usmjeravanje laserske zrake prema zrakoplovu, predstavlja ozbiljno ugrožavanje sigurnosti leta zrakoplovom. U velikom broju država prisutan je rastući trend usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu, te se stoga poduzimaju, osim preventivnih, i rigorozne represivne mjere poput zatvorske kazne ili visokih novčanih kazni – poručuju iz CCAA.


Kaznene mjere


Iz Agencije ističu kako su, sa svoje strane, kao tijelo nadležno za nadzor sigurnosti zračnog prometa, poduzeli odgovarajuće aktivnosti za suzbijanje takvog ugrožavanja sigurnosti letenja u Hrvatskoj, koje uključuju i odgovarajuću prilagodbu zakonodavnog okvira. Implementirana je i međunarodna preporuka o zonama zabrane korištenja izvora laserskog zračenja u okolici aerodroma.



Iz Policijske uprave primorsko-goranske potvrdili su dvije dojave ometanja zrakoplova laserom u blizini Zračne luke Rijeka u prošloj godini.


– U prvih pet mjeseci ove godine zaprimljena je jedna dojava prilikom slijetanja zrakoplova na Zračnu luku Rijeka. Policijski službenici su odmah po zaprimanju dojava upućeni na područje ometanja, međutim počinitelji nisu pronađeni – kratko su na naš upit o incidentima odgovorili iz PU PGŽ-a.



– Također, kroz navedene aktivnosti, u suradnji s nadležnim državnim tijelima unapređuje se i sustav reaktivnog/represivnog djelovanja u cilju detekcije konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu te primjenu odgovarajućih, zakonom propisanih kaznenih mjera – poručuju iz CCAA.


Podaci iz same agencije, međutim, pokazuju da za ovo djelo do sada nitko nije kažnjen, iako je zapriječena kazna do 15 tisuća kuna. Od počinitelja, barem prema podacima kojima raspolaže CCAA, ustanovljeno je tek da je jedan noćni klub svojim laserima usmjerenima prema nebu ometao zračni promet, no nakon upozorenja iz Agencije, laserske zrake su usmjerene pod drugačijim kutem, nakon čega problema više nije bilo.